Permalänk
Medlem

Jahapp... Ytterliggare ett problem. Kan inte ansluta mig till FTP'n på webbhotellet längre.

Använder Dreamweaver och Binero. Någon mer med samma problem?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Har tweakat fram och tillbaka med tcpoptimizer på en slaskburk med xp och gbit kort och jag lyckades komma upp i 98 en gång men då var uploaden runt 1-2 så det kändes inte direkt godkänt.

Resettade inställningarna nu och kör vanilla igen (60/9), någon som har några exakta inställningar just för 100/10 eller ska man behöva pröva sig fram till det funkar.

Ska ta och installera 7:an på min bärbara istället för xp så jag kan verifiera att mina tester stämmer.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Min 100lina sparka igång nu i natt. Är nöjd

Edit: Såg att bilden vart lite liten resultatet av tptetet är skicka 9,19mbit/sek och ta emot 98,63mbit/sek

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
http://img8.imageshack.us/img8/7639/tptest.th.jpg

Min 100lina sparka igång nu i natt. Är nöjd

Edit: Såg att bilden vart lite liten resultatet av tptetet är skicka 9,19mbit/sek och ta emot 98,63mbit/sek

fina resultat .. spelar du något över nätet typ cs eller l4d osv ? hur är pingen bättre eller samma som 50/10 eller vad du nu hade innan ..

får mitt nya modem på tisdag langar upp mitt resultat då jag med
( spännande ^^ )

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Håll i hatten! Hade 24mbit hela helgen och nu när jag körde bbkollen så var den uppe i 44mbit. Nu är det nära.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har lite problem med programet mirc. Blir disconectad hela tiden, Har vart inne i routern och öppnat upp portar och lagt stället jag vill in på i favoriter och att den ska autojona när man öppnar programet. Men det funkar inte. Nån som har nån lösning? Allt detta började när ja kopplade in comhems nya modem.

Edit: Har fått det att fungera.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

kom precis hem och ser att ett brev är hemma från comhem, det är XXL modemet

går in på mina sidor och ser att 100/10 inte kommer bli aktiverat förrens torsdag =/ kan man ringa in och be dom starta det redan nu ? pengarna har blivit dragna för 2 månader framöver ..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Ja de kan man.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Here we go again. Nu blir snart kaos. Beställde i förra veckan deras 100/10 tjänst och har ALLTID upplevt knas när jag snackat med en "levande" från comhem. Nu fick jag räkningen via e-giro och den är bara 1/3 av vad den brukar vara. Jag ska få 100/10 till den 8e dec. Ugglor i mossen eller betalar man i förväg så jag redan fått rabatten?

/R

Permalänk
Medlem

Talade med 2nd line support i förmiddags, berättade om det som jag testat hittils dvs Windows 7 funkar bra oavsett vad man testar medans XP inte kommer upp i maxhastighet när man kör mot bredbandskollen/speedtest samt torrents medans usenet går i full fart.

Detta är med NAT avstängt, kör jag med NAT aktiverat så går det ännu segare.

Teknikern jag fick prata med sa att de var medvetna om problemet och att det är lite olika problem beroende på plats och om man har alla kanalerna, någon här har väl haft 4 kanaler ner medans övriga har 6 vilket är det man ska ha samt att det är något med XP, antagligen RWIN eller liknande som JSP föreslog.

De skulle väl kolla över det hela och se om det finns någon uppdatering de kan skjuta ut eller om det är något i stationerna där problemet uppstår som de kan fixa.

För att hjälpa teknikerna på comhem samt för våran egen del kan inte ni andra posta era förutsättningar och vilka hastigheter ni får.

Detta gäller då ni som har XXL och nya Netgear modemet.

Ex:

OS: 7 [XP, Vista, 7, OSX, Linux, *BSD] NIC: 100 [100, 1000, 802.11n] NAT: Ja [Ja, Nej] Router/Brandvägg: Ingen [namn på eventuell hårdvaru router/brandvägg ni kör med] Bredbandskollen/Speedtest: 98/9 [Ner/upp samt vilken mätserver] Torrent/usenet: x/x [Ner/upp i KB/s eller MB/s] Plats: Kristinehamn [Vet inte om det är något av värde att ange precis]

Såklart frivilligt men det kanske hjälper någon annan i samma sits eller comhem teknikerna om de nu läser tråden.

Edit: NIC = Nätverkskort, dvs kör du 100mbit eller 1000mbit eller 802.11n från datorn mot modemet eller ev router.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

OS: 7
NIC: ? [100, 1000, 802.11n]
NAT: Ja
Router/Brandvägg: Ingen / Dir-655, kopplas ur vid tester samt config
Bredbandskollen/Speedtest: 30/9 Stockholm
Torrent/usenet: 3mb/sek / 40kb/sek blää
Plats: Stockholm

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

OS: 7 / XP
NIC: 100, 1000, 802.11n
NAT: Ja
Router/Brandvägg: Ingen
Bredbandskollen/Speedtest: 19,5/9,5 Stockholm
Torrent/usenet: ca2mbit/?
Plats: Centrala Örebro

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

OS: 7
NIC: 1000
NAT: Nej
Router/Brandvägg: Ingen
Bredbandskollen/Speedtest: 98/9.85 Göteborg
Torrent/usenet: 12.5Mb/s / 1Mb/s
Plats: Kungsbacka

Permalänk
Avstängd

Fick mitt modem idag men har ett väldigt skumt problem. startar man om modemet (drar ur strömsladden) och sedan startar modemet och kör en bredbandskollen.se så verkar det inte vara något problem alls: 97/9,90mbit men kör man testet direkt efter igen så kommer den inte över 40/9,90mbit.

Enda sättet att komma över 40mbut är att dra ur ström sladden och starta om modemet, då lyckas den komma upp i 97 igen, för att testet efter ställa sig på 40mbit :S

Har testat med/utan NAT, på 2 st olika datorer (direkt kopplade till modemet, ingne router etc mellan, båda datorerna med win7) ringde och felanmälde nu, hoppas dem kan fixa detta >.<

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare i tråden. Någon mer som har problem med FTP och det nya modemet?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

någon som kan svara på detta ?

Om man har NAT av, slipper man öppna portar ?

och NAT ON så har man portar och måste öppnas .. ?

Mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

NAT av innebär att det blir ett vanligt modem.
Så ja då slipper du öppna portar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ah de löste alla mina problem frågan ja har nu är finns de nån fara med att köra utan naten?

Edit: Efter att ja stängde nat så kommer ja inte logga in på routern längre.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i]
Edit: Efter att ja stängde nat så kommer ja inte logga in på routern längre. [/B]

Om du vill in igen skall du hålla inne reset knappen i 10sec (undersidan av modemet) så kan man logga in igen, men det vill man nog inte om man fått stängt av det skräpet.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
NAT av innebär att det blir ett vanligt modem.
Så ja då slipper du öppna portar.

tack för hjälpen iller

så de är lika bra att stänga av det om man spelar mycket på nätet osv ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
tack för hjälpen iller

så de är lika bra att stänga av det om man spelar mycket på nätet osv ?

Edit: finns det några konsekvenser med att stänga av NAT ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Konsekvensen är väl att går det rakt in mot din burk och du inte har någon mjukvarubrandvägg eller den inbyggda i windows avstängd så sitter du inte så värst säker då du får en extern ip direkt i burken.

Kör du med en router inkopplad i Netgear modemet eller något annat så är det inte några konsekvenser i sig, enda skillnaden då blir att modemet inte sköter routingen utan det gör din router du kopplat in istället.

I en perfekt värld så skulle Netgear modemet räcka till som allt-i-ett lösning då den är modem, router, ap i en och då skulle det inte vara på tal om att stänga av NAT.

Enda gången man då vill stänga av NAT är ifall man har en annan brandvägg med lite fler funktioner/finesser typ smoothwall, clarkconnect, pfsense, m0n0wall eller någon annan form av linux/unix brandvägg som man kan tänkas ha eller om man helt enkelt bara vill köra din externa ip rakt in i burken utan några vägspärrar.

Eller som i mitt fall, jag stängde av NAT för att det ger mig bäst resultat.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk

Tjo!

Jag har flyttat till ett radhur i andra hand. Å vill så klart ha bredband. Men enligt comhems adressök så ska jag bo i ett comhemhus å det ska gå att få alla deras tjänster... MEN jag hittar ingen sån comhemkontakt. En med tre uttag med TV, Radio å bredband utan dom har bara dengamla med Tv å Radio...

Går det att få det att funka endå? Vore ju lite surt om man beställer å det inte funkar.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Tjo!

Jag har flyttat till ett radhur i andra hand. Å vill så klart ha bredband. Men enligt comhems adressök så ska jag bo i ett comhemhus å det ska gå att få alla deras tjänster... MEN jag hittar ingen sån comhemkontakt. En med tre uttag med TV, Radio å bredband utan dom har bara dengamla med Tv å Radio...

Går det att få det att funka endå? Vore ju lite surt om man beställer å det inte funkar.

Ring comhem kanske? De lär kunna se om du uppger fastighetsnummer och mer detaljer.

Lycka till!

Går galet snabbt att ringa de nu också. Senaste gångerna har jag bara behövt vänta i 5 minuter!

/R

Permalänk
Medlem

Enl kvinnan på kundtjänst igår var jag först med att reklamera det nya modemet, nu var det ju iofs inte modemet som det var fel på utan nätadaptern. Den dog natten mellan Söndag/Måndag - RIP. Dom kan ej endast skicka ut en ny adapter så nu får man hämta ut ett nytt modem + reklamera det gamla (3 dagar gammalt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Tjo!

Jag har flyttat till ett radhur i andra hand. Å vill så klart ha bredband. Men enligt comhems adressök så ska jag bo i ett comhemhus å det ska gå att få alla deras tjänster... MEN jag hittar ingen sån comhemkontakt. En med tre uttag med TV, Radio å bredband utan dom har bara dengamla med Tv å Radio...

Går det att få det att funka endå? Vore ju lite surt om man beställer å det inte funkar.

Förr i tiden körde man modemet rakt in i tv-uttaget.
Tror inte det funkar längre men då brukar det komma en tekniker hem och byta uttaget när man beställer bredband...
Men som tidigare sagts så är nog bästa att ringa comhem... Fördelen är att när du ringer och trycker att du "vill bli kund" så är det typ aaaldrig telefeonkö

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Tjo!

Jag har flyttat till ett radhur i andra hand. Å vill så klart ha bredband. Men enligt comhems adressök så ska jag bo i ett comhemhus å det ska gå att få alla deras tjänster... MEN jag hittar ingen sån comhemkontakt. En med tre uttag med TV, Radio å bredband utan dom har bara dengamla med Tv å Radio...

Går det att få det att funka endå? Vore ju lite surt om man beställer å det inte funkar.

Ring kundtjänst, och säg att du behöver uppgradera ditt MMU uttag så ringer dom upp dig (inhyrt företag för installation) inom 5 arbetsdagar och bokar en dejt Jag gjorde det igår åt mormor

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Okej nu funderar jag på att gå över till ComHem, har precis flyttat och DSL är helt värdelöst här. Kablarna skarvades tydligen om för något år sen och sedan dess har dom haft jätteproblem, fick ut 10~ på mitt 24mbit och väldigt ostabilt. Men nog om det, nu tänkte jag testa ComHem istället.

Kan få upp till 24/10 här så det jag tänkte satsa på, 99kr/mån första 3 och sen 359kr/mån. Modemet som följer med, iaf om man beställer via nätet, är Cisco EPC2425. Någon som har erfarenhet av det? Jag har inte comhem-uttag i rummet jag har datorerna så kommer nog köra samma lösning som nu, dra lina från modemet till min nuvarande Netgear router, kommer det funka eller risk för störningar med dubbla routers på det sättet? Finns det något vanligt modem man skulle kunna få med istället om jag tar och ringer in beställningen?

Visa signatur

Stolt FRMare

Permalänk
Inaktiv

Hej.
det vore kul att se en jämförelse av siffrorna ni får på bredbandskollen med de ni får på Tp-test
jag kör 50/10 abb idag och har enl bredbandskollen 240mb ner och 9.nått upp
enl TP-test har jag 27 ner och 9,nått upp...

27 ner är nog mer vad jag upplever att jag har så tillförlitligheten på bredbandskollen verkar vara minimal. Är Comhem ägare till den??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Hej.
det vore kul att se en jämförelse av siffrorna ni får på bredbandskollen med de ni får på Tp-test
jag kör 50/10 abb idag och har enl bredbandskollen 240mb ner och 9.nått upp
enl TP-test har jag 27 ner och 9,nått upp...

27 ner är nog mer vad jag upplever att jag har så tillförlitligheten på bredbandskollen verkar vara minimal. Är Comhem ägare till den??
ubbe

Jag brukar köra med denna också: http://www.speedtest.net/

Visa signatur

Stolt FRMare