Fractal Design R2 dröjer, vad välja istället?

Permalänk
Medlem

Fractal Design R2 dröjer, vad välja istället?

Beställde först ett Fractal Design R2 chassi från Webhallen tills jag insåg att de inte hade den blekaste aning om när de skulle få in några. Beställde det då istället från Dustin Home som hade preliminärt leveransdatum till idag. Idag har de ändrat det preliminära datumet till den 18/11. Jag ringde för att kontrollera att den tiden gällde för min order och det gjorde den. Jag har börjat tröttna på att vänta på chassit nu och har börjat leta efter en ersättare (svårt för jag gillar verkligen R2:an).

Så vad jag letar efter är ett chassi för max 800:- som är ganska stilrent och åtminstone lite ljuddämpat. Övriga delar (som måste få plats) är:

Asus P7P55D
Intel Core i5 750
Noctua NH-U12P SE2
Asus HD5850
Corsair TX650W
Gärna plats för 6 st 3.5"
1-2 st 5.25"

Någon som har någon erfarenhet av tex detta chassit: https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/nexus-caterp...

Annars är jag öppen för rekommendationer. I värsta fall får jag väl bygga i min Chieftec-låda från 2001 tills dess att det finns Fractal Design chassin att få tag på...suck

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Synd, konstigt att Fractals lådor har tagit slut nu mittiallt.

Dom anlände hit till Finland i fredags får mitt imorgon

Men ett ljuddämpat chassi t.ex

Cooler master sileo
Nexus caterpillar
Lian li pc-k56

Något i den stilen finns dock många fler om du orkar söka

Permalänk
Medlem

Antec three hundred och lite ljuddämpningsmattor? Slutar nog på en 700-800, bra luftflöde ocvh låter inte nåt överdrivet heller om du byttar ut orginal fläktarna eller bara kör dem på lägsta eller medium hastighet.

Lite nyfiken på vad dustin egentligen sade, eftersom jag själv hade tänkt beställa därifrån.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Dustin sa att tiden som står på produktsidan bara är preliminär som de i sin tur har fått av deras leverantör. Det lät inte alls säkert att några Fractal Design chassin skulle dyka upp till den tiden heller...

Jag har beställt Black Pearl-varianten men har inget emot Titanium Grey, så när jag frågade om jag kunde byta (eftersom Titanium Grey då hade ett tidigare preliminärt leveransdatum) så lät killen lite förvånad och sa att han inte hittade någon info alls om Titanium Grey och att det förmodligen skulle kunna dröja mycket längre innan de fick in det. Kollade nu och leveransdatum för Black Pearl är 19/11 och Titanium Grey 23/11, Silver Arrow är dock 12/11.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Låter mer som ett trick för att få folk att beställa ifrån dem isf, ajja, jag lägger nog en order i nästa vecka och får se vad som händer.
I värsta fall får man vänta till vecka 51 som det är på inet och någon annan sida jag såg.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Beställde själv via indomo förra veckan, fick den dagen efter.
Har för mig att vissa butiker är med i "prereleasen", som indomo, och därmed gick det fort att beställa.

http://www.indomo.se/search.php?mode=all&searchkey=define%20r...
Maila och se om Markus kan lägga in en från lagret idag skickat hem till dig

Permalänk
Medlem

Nexus Caterpillar Silent ser inte så dum ut, dock gillar jag inte designen.
Dock skulle jag ha köp Antec Three Hundred eller Ace Edge 990 och ev ljuddämpningsmatta. Annars tycker jag att man kan vänta på define r2an eftersom den verkar rätt så prisvärd.

Lol någon som jämnförde Ace Edge 990 och Cooler Master Dominator 690 Pure Svart?

Att det är ett trick tror jag inte för om den inte finns på lager 2-3veckor så skulle jag ha kollat vidare

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_Cimex

Lol någon som jämnförde Ace Edge 990 och Cooler Master Dominator 690 Pure Svart?

Loggan är ju annorlunda i alla fall

Permalänk

Lägg till en 200-300 kr så får du ett Lian li Lancool PC-K62 chassi.

http://www.youtube.com/watch?v=N4XCT9yibwQ

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-lanc...

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Hmm, känns som R2 har blivit mera poppis än i Fractals vildaste drömmar. De är helt tagna på sängen. Jag tycker det är kul med ett svenskt företag. Hoppas de kan slå sig in på lite internationella marknader med.

Jag hade nog lite tur, dök upp ett enstaka exemplar på Indomo för nån vecka sen som jag beställde och fick dagen efter. Hade liknande tur med mitt 5850. Ja, lite tur får man väl ha ibland, antar jag helt enkelt.

EDIT: Ser att Indomo verkar ha enstaka exemplar just nu med. Använd Swec-koden för fri frakt!

EDIT2: För en h sen så var det så iaf, en silver och en titanium. Borta nu... Kanske nån som läst här, vem vet.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, men det verkar som om mitt 5850 också dröjer, åtminstone in en bit på nästa vecka, så jag avvaktar nog tills vidare.

Men visst känner man sig lite lurad när de byter datum sådär, dock går det ju att avbeställa om man skulle hitta ett någon annanstans. Samtidigt har jag ju förstått att både Fractal Design och AMD har problem att leverera i förhållande till efterfrågan för dessa produkterna.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
För en h sen så var det så iaf, en silver och en titanium. Borta nu... Kanske nån som läst här, vem vet.

Jag tackar så mycket för tipset, jag knep silver

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Fractal

Jag beställde (14okt) ett fractalchassi på dustinhome trots att leveransstatus var 11 nov. Idag fick jag meddelande att ett var på väg. Så ett samtal till kundtjänst kan vara värt ett försök om du verkligen vill ha ett fractal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labanius
Jag beställde (14okt) ett fractalchassi på dustinhome trots att leveransstatus var 11 nov. Idag fick jag meddelande att ett var på väg. Så ett samtal till kundtjänst kan vara värt ett försök om du verkligen vill ha ett fractal.

Jag ringde dem häromdan och fick som svar att det skulle dröja.

Men visst, det kanske funkar om jag ber dem att avbeställa ordern och ge mig pengarna tillbaka, det funkade med inet när jag skulle köpa ett Corsair TX650W, men då fanns det TX650W att få tag på från andra affärer så jag hade inga betänkligheter med att avbeställa. Nu kan jag inte gärna säga att jag vill beställa från någon som har dem i lager istället för ingen verkar ha det, så jag vet inte vad jag ska säga...

Har nog ändå bestämt mig för att jag trots allt vill ha Fractal Design R2, frågan är bara om jag är redo att vänta till jul, vilket man får göra på inet & indomo, vad säger att dustin egentligen kan leverera innan dess?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Såg att Misco hade några Silver Arrow kvar, så nu har jag beställt från dem istället. Egentligen hade jag helst velat ha Black Pearl eller Titanium Grey (som alla andra) men hellre en silver än att vänta tills jul...

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Silver kan faktist vara skitfint i verkligheten

Titanium såg ju inte heller likadant ut i verkligheten som på bild

Permalänk
Medlem

Silver tycker jag var den snyggaste av alternativen, fick hem mitt idag, det är verkligen inte så ljust som på bilderna, det ser mer ut som borstad aluminium. Väldigt snyggt enligt mig

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Ok, tack det låter bra att silver ser bättre ut i verkligheten. I vilket fall så anser jag att Fractal Design chassit (oavsett färg) är snyggare än nåt annat på marknaden (som jag har sett) så jag är nöjd.

Nu har jag fått ett sändningnr från Misco, så nu borde väl chassit vara på väg. Förhoppningsvis får jag det i början av nästa vecka...

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Huh, jag har för mig att jag tittat på deras sida igår och ett par dagar tidigare utan att se att de hade några inne på lager :S

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk

Dom hade inne igår, men idag när jag skulle beställa verkar dom vara slut... :'(

Visa signatur

Bärbar: HP Pavilion dv2 1040eo - - - Klicka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umiss
Huh, jag har för mig att jag tittat på deras sida igår och ett par dagar tidigare utan att se att de hade några inne på lager :S

Japp, jag blev lite förvånad själv så jag ringde Misco innan jag beställde i fredags förmiddag (ville ju inte förlora min plats i kön på Dustin i onödan) och då hade de två kvar och mannen jag pratade med sa åt mig att skynda mig att beställa för "de går åt hela tiden".

Det var samma sak med mitt nätagg, det skulle dröja en vecka enligt Inet och så råkade jag bara kolla på hemsidan och såg att det fanns ett kvar. Sen strulade det iaf men till sist när jag bad dem annullera ordern (och betala tillbaka pengarna) så lyckades de trolla fram ett iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

http://www.b-ray.se/?p=productsMore&iProduct=1212&sName=Lian-...
verkar vara ett rejält chassi, utan blingbling

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Ni missar väl inte att Inet fått in en batch R2or?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Avstängd

Precis inet har 20st + av svart och titanium och 7st silver kvar just nu! gogo beställ

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Hehe, typiskt. Kunde fått en svart eller titanium utan fraktkostnad ;-P

Nåja, jag fick min låda igår och silver är helt ok. Fick dock en "stinkare" så nu luktar det biltema hemma. Dock satt alla bitumenplattor utom en ordentligt fast. Den var lite lös i ena hörnet men fastnade när jag körde lite med frugans hårfön.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Såg f.ö. att Dustin Home verkar ha fått in Silver Arrow och Indomo verkar också ha fått in en batch av alla modeller...

Hehe, ibland är livet bra ironiskt...

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd

Nu har flera leverantörer som Inet och Dustin R2 inne.
Jag lade beställning direkt såklart.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Dustin home hade ett gäng Silver och Titanium inne, ett Titanium på väg hem till mig

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M