Permalänk
Medlem

Dator kraschar vid hög belastning

Min dator kraschar vid hög belastning och stängs av helt, vid tex konvertering av film.
Jag har prövat allt, underklockat till 2400, sänkt volt, köpt en större CPU-kylare osv.

Jag undrar om det är så att processorn är rent av kass?
Ett måndagsexemplar som inte klarar av hög belastning?

Kan det vara så, att jag bör testa att köpa ny processor?

Citat:

CPU typ DualCore AMD Athlon 64 X2, 2700 MHz (13.5 x 200) 5200+

Moderkortsnamn
MSI K9N Platinum (MS-7250) (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN, IEEE-1394)

Moderkortschipset nVIDIA nForce 570 Ultra, AMD Hammer

Systemminne 2048 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM1: Kingston 9905316-173.A00LF 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 MHz) (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz)

Permalänk
Medlem

Har du provat med en nytt nätaggregat? Vad har du?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain Man
Har du provat med en nytt nätaggregat? Vad har du?

AXP Simple Power 500W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=381982

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
AXP Simple Power 500W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=381982

Jag har ett liknade problem, jag tror det är bios/moderkortet som strular för jag har ett månads gammalt corsair 850w

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Avstängd

Priset var ju inte högt och det nätagget har jag inte hört talas om ens.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem...kör windows 7 professional

enligt folk på forumet så är mitt nätagg defekt... ska testa att köra mitt nätagg i en kompis dator nästa vecka.

Har ett Corsair TX750

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Bra kylning i chassit? Kan ju vara andra saker än processorn som blir överhettade. Testa att spela med öppet chassi och se om du har samma problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Bra kylning i chassit? Kan ju vara andra saker än processorn som blir överhettade. Testa att spela med öppet chassi och se om du har samma problem.

I mitt fall så har jag 6 st fläktar, 3 som blåser in luft och 3 som drar ut luft. Som CPU kylning så använder jag en corsair h50 och till grafikkortet använder jag en Accelero twin turbo. Jag har övervakat alla temperaturer, inklusive volt regulatorerna på grafikkortet och alla temperaturer är väl under rekomenderade temps.

Det jag börjar befara efter att ha flashat om BIOS är att det kan vara operativsystemet som krånglar... om alla andra med det här problemet också kör med win7 x64 så är det det enda vi har gemensamt och därmed så är det det som är felet.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk

Vad jag vet är AXP Simple Power 500W ett ganska dåligt nätaggregat, kassa kondensatorer. Har själv samma agg, var behov av ett snabbt och fick springa och köpa på den lokala pc city. Jag har för mig att jag kollade upp agget efter jag köpt det, men å andra sidan klarar det mitt system i sign/profil utan att strula.

Visa signatur

C2D E4400@3Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smultronpop
Vad jag vet är AXP Simple Power 500W ett ganska dåligt nätaggregat, kassa kondensatorer. Har själv samma agg, var behov av ett snabbt och fick springa och köpa på den lokala pc city. Jag har för mig att jag kollade upp agget efter jag köpt det, men å andra sidan klarar det mitt system i sign/profil utan att strula.

Det är ju fler personer här med samma problem och vi har alla olika nätagg.

Exempelvis jag då har ett Corsair TX750 drygt ett år gammalt och av vad jag vet så ger corsair ut 5 års garanti vilket tyder på att de litar på komponenterna i nätagget.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
AXP Simple Power 500W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=381982

OK!

Om jag förstår dig rätt har du en dator som fungerar vid "normalt" användande men dör efter ett tag vid hög processorbelastning ...

Kvalificerade gissningar är:

1. Ditt nätaggregat är för vekt och klarar inte av att lämna tillräckligt hög effekt under en längre period / blir för varmt och slår av.

2. Din processor blir för varm.

3. Ditt mobo blir för varmt.

4. Dina minnen blir för varma.

Som du kan se återkommer ordet "varmt" frekvent. Du skriver inte vad du har för chassie och ventilation, men om du inte har ett bra luftflöde kan definitivt sånt här hända. Det är också ett typiskt tecken på ett svagt nätagg!

Skriv gärna lite mer om din dator. Är den ny eller gammal. Är det ett nytt fel eller har det alltid funnits. Har du gjort några förändringar i datorn som kan ha gett upphov till felet?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
I mitt fall så har jag 6 st fläktar, 3 som blåser in luft och 3 som drar ut luft. Som CPU kylning så använder jag en corsair h50 och till grafikkortet använder jag en Accelero twin turbo. Jag har övervakat alla temperaturer, inklusive volt regulatorerna på grafikkortet och alla temperaturer är väl under rekomenderade temps.

Det jag börjar befara efter att ha flashat om BIOS är att det kan vara operativsystemet som krånglar... om alla andra med det här problemet också kör med win7 x64 så är det det enda vi har gemensamt och därmed så är det det som är felet.

Jag försökte konvertera en mp4a-fil till mp3 precis.
En låt som jag fått från en vän och som jag ville ha som mp3, inget olagligt eller komplicerat.

Jag använde AltoMP3 Gold: då man kan använda den fritt tre gånger som test.
http://www.yuansoft.com/

Datorn kraschade så klart även nu, fast en konvertering mellan ljudformat inte innebär stor CPU-användning.

Jag misstänker att Win7 x64 är instabillt för vissa moderkort och med vissa minnen eller och processorer?

Jag har Speedfan som jag övervakar under hela processen (konvertering) och inga temperaturer går över normalt, dvs mer är 65 celsiusgrader på CPU, samt jag inte ställt BIOS på att stänga av vid övertemperatur.
GPU blir varm av någon anledning, men den bör inte belastas vid filmkonvertering om inte NVIDIA CUDA är påslaget, (vilket det inte är) då jag stängt av det i TMPGEnc 4.0 EXpress som jag köpt, men vilka inte har support för mitt problem, vilket jag endast kan beklaga och svära över .
De refererar till sin FAQ samt forum, men problemet ligger på systemet och jag belastar inga mjukvarutillverkare, du alla konverteringsprogram kraschar datorn.

Jag har provat med annat grafikkort från ATI, men med samma resultat.
Är det en bugg att win7 kör med grafikprocessorn vid filmkonvertering automatiskt=

,( kan det användas grafikkraft ändå fast man inte vill? VIKTIG FRÅGA.)
Jag kan dumpa en bild på Speedfan innan datorn dör om ni vill, så ni ser grafikprocessorns överhettning, fast den inte borde användas.....

Jag har använt Nforce nya drivers till moderkort samt orginal och även Gforce till grafiken och dess från microsoft download.

Jag har prövat olika bios samt även betabios.
Jag har sänkt multipel och kört på 2400 i stället för 2700 som är original, det borde ge stabilitet om något

Jag har även sänkt volten till cpu, förgäves, ända till det lägsta, samt ökat den, med 0.1 mer volt så startade inte datorn.

(nätaggregat)?
(Lösningen)?;):rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Jag försökte konvertera en mp4a-fil till mp3 precis.
En låt som jag fått från en vän och som jag ville ha som mp3, inget olagligt eller komplicerat.

Jag använde AltoMP3 Gold: då man kan använda den fritt tre gånger som test.
http://www.yuansoft.com/

Datorn kraschade så klart även nu, fast en konvertering mellan ljudformat inte innebär stor CPU-användning.

Jag misstänker att Win7 x64 är instabillt för vissa moderkort och med vissa minnen eller och processorer?

Jag har Speedfan som jag övervakar under hela processen (konvertering) och inga temperaturer går över normalt, dvs mer är 65 celsiusgrader på CPU, samt jag inte ställt BIOS på att stänga av vid övertemperatur.
GPU blir varm av någon anledning, men den bör inte belastas vid filmkonvertering om inte NVIDIA CUDA är påslaget, (vilket det inte är) då jag stängt av det i TMPGEnc 4.0 EXpress som jag köpt, men vilka inte har support för mitt problem, vilket jag endast kan beklaga och svära över .
De refererar till sin FAQ samt forum, men problemet ligger på systemet och jag belastar inga mjukvarutillverkare, du alla konverteringsprogram kraschar datorn.

Jag har provat med annat grafikkort från ATI, men med samma resultat.
Är det en bugg att win7 kör med grafikprocessorn vid filmkonvertering automatiskt=

,( kan det användas grafikkraft ändå fast man inte vill? VIKTIG FRÅGA.)
Jag kan dumpa en bild på Speedfan innan datorn dör om ni vill, så ni ser grafikprocessorns överhettning, fast den inte borde användas.....

Jag har använt Nforce nya drivers till moderkort samt orginal och även Gforce till grafiken och dess från microsoft download.

Jag har prövat olika bios samt även betabios.
Jag har sänkt multipel och kört på 2400 i stället för 2700 som är original, det borde ge stabilitet om något

Jag har även sänkt volten till cpu, förgäves, ända till det lägsta, samt ökat den, med 0.1 mer volt så startade inte datorn.

(nätaggregat)?
(Lösningen)?;):rolleyes:

Då vi har olika nätagg så verkar det vara win 7 som är problemet. Jag har testat med två olika moderkort, Asus P5Q samt mitt nya Gigabyte EP45-DS3P och samma resultat... Det enda jag itne har testat att byta ut är operativsystemet och nätagget. Men som sagt, samma problem olika nätagg och tror att det är en bättre ide att pröva med att installera ett annat OS kanske. Ska se om jag kan hitta mina gamla XP skivor.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

En cap från SpeedFan och värmefrågan
http://i33.tinypic.com/2zpr4pk.png

Jag vet inte hur jag ska tolka detta, hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Vad är "Remote" som är 81 celsiusgrader på bilden?

Ursäkta dubbelposten.

Permalänk
Medlem

Om det enbart är vid konvertering din dator dör kan det naturligtvis vara så att konverteringsprogrammet har problem med W7. Är det bara detta program som du har problem med? (Är svaret Ja ... så ...)

Har svårt att tro att det är kompatibilitetsproblem mellan W7 och mobo om du har aktuellt BIOS och drivrutiner som anges vara kompatibla med W7 (är dom?).

Du kan alltid testa med Prime 95 i en timme. Får du inget problem då kan du åtminstone utesluta fel på cpu och minne.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

AXP = 100% flum (för mig iaf).

Permalänk
Medlem

Jag gav den extra volt i BIOS, 0.15V och då startade inte datorn alls.

Vilka slutsatser kan jag dra av det?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar CPU V (det finns ju många spänningar som går att reglera). 0,15 CPU Volt är en mycket stor ökning, normalt reglerar man i steg om 0,0250 eller 0,05 Volt.

Men en höjning på 0,15 från stockvolt borde inte vara ett problem om all hårdvara är OK! Om jag var som du skulle jag testa med ett nytt nätaggregat, känns som den svagaste länken i ditt "setup"!

Förutom "Remote" och dina negativa temps ser det OK ut. Har ingen aning om vad Remote är. Vad har du för grafikkort?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |