Permalänk
Medlem

bilden skalas vid dator >> TV

Hallå!

Hade hoppas att få slippa skriva den här tråden, men efter relativt omfattande research så har jag fortfarande inte kunnat löst det.

Med min förra stationära dator så gick det alldeless utmärkt att bara koppla in via DVI-HDMI. Nu har jag en ny stationär + en bärbar och två stycken TV jag testat med. Stationära är även nu dvi-hdmi.
Hur som helst, så skalas bilden på TVn upp, så ramen ligger utanför bilden, och tvn är absolut inte pixelmappad, som den så fint var med den förra datorn.

Känns som att jag gått igenom varenda funktion i Nvidias kontrollpanel, men inte hittat något som ger bättring.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Grafikkorten det rör sig om är;
På bärbara 9200 + 9400 = 9500gs eller liknande
Stationära 9400gt

Groggan

Permalänk

Jag har ett liknande roblem. Jag kopplar min bärbara (1680x1050) till projektorn (1920x1080) för att spela på. Ramen ligger något utanför bilden på projektorn, det är ok vid film men i spel försvinner menyrader mm. Det enda jag kan hitta i nVidias kontrollpanel är Ändra platt bildskärmsskalning men det är gråat för projektorn.

Både klonat och enbart projektor ger detta problem. Utökat kan jag inte få spelet att rulla på projektorn.

Edit: Jag lyckades få rätt på det, omedelbart efter mitt inlägg såklart.

När jag provade Utökad skärm dök det upp en ny rad i menyn som jag inte sett innan: "Ändra storlek på HDTV-skrivbordet". Därunder fanns två sliders så jag kunde ställa in bilden på projektorn precis som jag ville ha den. Inställningen fanns kvar när jag bytte till Klonat och jag har testat spela med gott resultat.

Tipset här är att byta mellan klonat, utökat, primär skärm, sekundär skärm mm och kolla noggrant hur alternativen i menyn ändras.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |