Permalänk

Driva lysdioder med USB?

Jag tänkte beställa hem lite vita lysdioder och få en skönt backlight bakom mina skärmar, och tänkte driva dessa med strömmen från USB.
Nu är ju frågan, hur mycket klarar ett vanligt USB-uttag driva egentligen?

Läste på Wiki att det kan ge ut 500mA @ 5v, men eftersom en lysdiod drar typ 20mA @ 3v, så om jag räknat rätt så kan man inte driva mer än MAX två lysdioder?

Men det känns väldigt fel eftersom att det t.o.m. är mer i ett tangentbord

Edit* Jag kom på att det är lättare att köra det direkt i en molex-kontakt från nätagget så behöver jag inte oroa mig, dessutom dödas det automatiskt när datorn dör då.
Gör vad ni vill med tråden

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk

Du kan driva betydligt mer än 2 st dioder.
Det du måste ha är en resistor, annars kommer du ha sönder allihopa.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Sötast

Om jag inte cyklar helt baklänges nu så:

USB = 5v 500mA

Om du då köper dioder som är 20mA @ 5v så kan du seriekoppla 500/20 = 25 dioder.

Permalänk
Medlem

Egentligen måste du paralellkoppla alla då. Men de borde gå att köra två i varje serie ivf. Blir 2.5V var.

Sen kan du köra totalt 25 dioder per usbport. Men jag skulle nog ta någon mindre för säkerhetsskull.

Du kan ju leka lite här: http://led.linear1.org/led.wiz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Om jag inte cyklar helt baklänges nu så:

USB = 5v 500mA

Om du då köper dioder som är 20mA @ 5v så kan du seriekoppla 500/20 = 25 dioder.

Men dioderna har ju en arbetsspänning på ~3v, då blir det väl inte samma sak?

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Men dioderna har ju en arbetsspänning på ~3v, då blir det väl inte samma sak?

Sant, men du sa att du tänkte beställa dioderna, så då kan du ju bara beställa 5voltare direkt istället

Permalänk

USB ger 5V, Lysdioden behöver 3V, mellanskillnaden 2V måste tas upp i ett motstånd/resistor. U=I*R => 2=(20/1000)*R dvs R=2000/20=100 OHM (20/1000 eftersom strömmen var 20mA)
Det kan vara smart för livslängden att inte belasta dioderna med max 20mA utan köra tex ca 10mA dvs R=220 OHM Varje diod ska ha ett sådant här motstånd i serie med dioden. Och totalt kan man då koppla (med 10mA) ca 50 lysdioder i parallell till ett USB uttag. Men det är skillnad på lysdioder. Mest intressant är ju dioder som ger mycket ljus i förhållande till strömmen. Tycker jag. ELFA har ett stort utbud. http://www.elfa.se