Permalänk
Medlem

Ny dator gör mig GALEN!

Problemet
Försöker installera win 7 men datorn fryser sig alltid under installationen.
Detta kan ske medans filerna expanderar sig, allt mellan 0 - 100%.
Kan även ske precis när filerna är klara och den ska installera "uppdateringar". Försöker mig främst på att installera på SSD.

Datorn verkar funka bra annars. Jag tog OS-hdn från min andra dator och stoppade in i den nya, kan boota win7 utan problem, och allt funkar utan problem. Det är just när jag försöker installera win7 som det hänger sig.

Försök att lösa

  • Olika versioner win 7: Beta, RC och fullständiga.
    RC och Beta har jag använt för att installera med innan så de funkar!

  • Installera genom USB istället för DVD, då jag tänkte att DVD-spelaren var fel på

  • Testat en annan DVD-spelare.

  • Testat installera på annan HD än SSD.

"Teori"
Kan det vara så att första skivan var dålig på något sätt, och att filerna fortfarande ligger kvar på hdn, trots format o allt.
Att jag sedan byter skivor spelar ingen roll för de filerna (Steget kopiering av filer går på 1 sek)?

System
Core i5
Gigabyte GA-P55-UD3
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
HD4670
X25-M G2 80GB
Fractal Design Newton 500W, Smart modular

Diskussion
Jag är så otroligt förbannad så det inte är sant, en helt sprillans dator, funkar utmärkt med hdn som satt i förra datorn. Men vägrar installera win 7. Må vara fel på dvd-läsaren, jag har både testat olika skivor, olika spelare SAMT usb-sticka.
Därför tycker jag det låter som att någon felaktig fil ligger kvar på hdn när jag försöker installera. Varför hakar den upp sig på helt olika ställen dock?
Vad är detta egentligen?

Är så oerhört tacksam för den hjälp jag kan få!

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Hej!

Kör ett par rundor i memtest för att utesluta minnena.

Lycka till

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Hej!

Kör ett par rundor i memtest för att utesluta minnena.

Lycka till

hallå där! har vart med om liknande. dock ca de disken som strula. kunde boota me annan disk men inte med den jag ville ha. så ja tog ännu en annan och då funkade det.

BTW höll på i 3 dar. och köpte ny prolle,nytt MB innan ja provade disken. haha korkad man är ibland -.-

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Medlem

Du måste vänta mycket längre. Prova minst 30 min.

Ren installation är det som gäller.

Uppgradering från Vista kan enligt Microsoft tests lab ta mycket längre tid än så. För den kollar upp datorn och Windows (filer) som redan finns där.

Permalänk
Medlem

Testat att installera på en IDE eller SATA disk?

Edit: såg nu att du testat på en annan. Är det samma skiva som du använt på den andra datorn?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Kunde inte vänta så jag satte in gfx i gamla datorn igen samt ssdn.
Gick finfint att installera.
Inget fel på dvd, dvd-läsare, ssd.
Antagligen minnen då, skall köra ett memtest nu!

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Kört 12 pass i memtest under natten, inga fel.

SSD OK!
Minne OK!
DVD OK!
GFX OK!

MODERKORT ???
CPU ???
NÄTAGG ???

Kan det verkligen vara där felet ligger :S

Är inte min +12V helt åt *** ?
Var ser jag volten till minnena?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz