Från standard chassi till exklusivt heatpipe kyld pc

Permalänk
Medlem

Från standard chassi till exklusivt heatpipe kyld pc

Hejsan allihopa! är väl kanske inte den mest aktive här inne men känner att nu skulle ja verkligen behöva eran hjälp om ni kan bidra med den!

Har länge varit på jakt efter en välkyld tyst dator. Började karriären med att köpa ett stort chassi o sen pyttsa i en massa stora fläktar haha o visst blev de kylt till viss del men oljudet var fruktansvärt! Har gått från olika chassin, började med ett ja va tror de hetta X -Qpack eller nått, o de va väl kanske inte de bästa. sen körde antec 900 o de va en stor favorit länge, synd på ljudet men kallt i burken vare iaf.

Nu kör jag med Aplus monolize och vätske kyld propp. håller fortfarande nere värmen till ca 32 grader o då kör ja inte fläktarna på högvarv. kruxet är att de fortfarande låter. Har kollat på de här skit coola chassina med heatpipes draget kors o tvärs men nått säger mig att 6-8 tusen för att chassi är lite smärtsamt.

Därför! har jag kollat runt lite på ett billigt skit enkelt chassi utan massa ljus o blått o rött o allt va de nu ä överallt (typ fractal define R2 tror ja de hette) o sen har jag kollat upp kostnad för heatpipes. o de va väl en del, tror ett 30 cm rör kostade 149 kr. men ändå helt ok för mig. Vad jag däremot inte hittade var block man kunde sätta de här heatpipesen i som man sen skruvar fast mot processor och grafikkort o ram o hdd sen vidare till ett jätte stort alternativt ett par stor/mindre block.

Är ni med på vad jag menar? Alltså Heatpipe från Processor, Grafikkort, Ram samt hårddisk, draget till ett eller fler fläns/block.

Ställa massa frågor för jag är inte så bra på de här men måste ha något o göra! Tack till alla som tar sig tid!!

Frågan är varjefall

Permalänk

Hmm. jag är inte så hajj på Heatpipes men en sak kan jag säga dig,
Det finns INGEN butik som har Fractal define R2:orna kvar nu!

Det är helt sjukt! Inet tar 53 dagar på sig att få in det, men vill du vänta tills nyår så kör på det

Tack för mig,

Lj

Permalänk
Medlem

Haha ok ä väl nödvändigtvis ett måste att ha just de chassit kan likväl svettsa ett eget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helse
Haha ok ä väl nödvändigtvis ett måste att ha just de chassit kan likväl svettsa ett eget

Och i samma vända kan du ju lära dig grammatik.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning för dig o klaga på grammatik i den här tråden? jag ställde en fråga ang. heatpipes inte om jag var duktig på svenska. Har du nåe mer o säga om de kan du skicka ett pm ist för o gnälla sönder trådarna här

Permalänk
Medlem

De heatpipe-baserade kyllösningar som finns idag t.ex. Zalmans chassin klarar bara av komponenter med låg/medelmåttig strömförbrukning. Du kan inte trycka in några highend-komponenter. Jag hade bara valt en sådan lösning med IGP och en processor på max 65W, kommer bli skitvarmt ändå.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Men om man kompenserar lite granna för de då o kör med några lågvarvande STORA fläktar, har 2 st 240 mm fläktar ja kan använda i bygget å låta dom snurra sakta på nån radiator typ aktigt?

Man skulle kanske kunna låta heatpipsen gå genom "balkarna" i ramen, typ bygga in dom? o sen slutligen leda dom till just den där "radiator/block/fläns" saken? eller ska ja sticka hål på drömmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helse
Men om man kompenserar lite granna för de då o kör med några lågvarvande STORA fläktar, har 2 st 240 mm fläktar ja kan använda i bygget å låta dom snurra sakta på nån radiator typ aktigt?

Man skulle kanske kunna låta heatpipsen gå genom "balkarna" i ramen, typ bygga in dom? o sen slutligen leda dom till just den där "radiator/block/fläns" saken? eller ska ja sticka hål på drömmen?

Flänsen/Radiatorn måste vara på utsidan men ska du leda allting på datorn inklusive grafikkortet till den så måste det vara en överjävligt stor fläns, elfa har väl kanske den storleken. Krävs ju att du är bra på att svetsa dessutom för kontakt kommer vara A och O.

Beslutar du dig för ett vanligt chassi så hade jag valt Lancool K56 istället för Fractal Designs budgetlåda, det är stor skillnad på kvalitet, kylning och möjligheter. Lägg på lite vågformad ljuddämpning, häng upp disken och byt fläktarna så har du en hyffsat tyst dator men rätt komponenter.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helse

o sen har jag kollat upp kostnad för heatpipes. o de va väl en del, tror ett 30 cm rör kostade 149 kr. men ändå helt ok för mig.

kan du var vänlig att länka sidan som säljer heatpipes för 150kr

tack på förhand
/Bread

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Skulle skippa heatpipe konceptet helt och hållet och satsa på vattenkylning med en stor extern passiv radiator.
Blir antagligen billigare och högst troligen mycket bättre kylning, och framförallt enklare.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Byt ut fläktarna mot lågvarviga Noctuor/Scythe Slip Streams/Nexus Real Silent och hårddiskarna mot SSD så kommer du inte höra datorn.