Thomson tg787 samt extra router/switch stoppar iptv

Permalänk
Medlem

Thomson tg787 samt extra router/switch stoppar iptv

Hej alla, har sökt efter mitt problem men inte hittat något som stämmer in med det som händer så jag öppnar en ny tråd.

Har telia smart med 24/1 samt digitaltv. En d-link 300 router

Från tomson så går det en kabel från port 1 direkt till iptv boxen, från port 4 går det en kabel till dlinken (lan port, dhcp avaktiverat).

När allt slår igång så fungerar dlinken som det är tänkt den blir en enhet i nätverket och de datorer som är kopplade fungerar fint med internet och allt. Men iptv fryser sig helt och vägrar fungera?!? har kollat runt överallt nu och har slut på ideér. Kopplar jag en av datorerna direkt till thomson modemet så funkar det men så fort jag vill ha dlinken som switch så fryser han iptv trots att dom inte sitter i samma port och borde inte störa ut varandra. Har testat med annan router och gjort samma saker men problemet kvarstår

Jag har testat routern i detta läge med 3 datorer samt en xbox och allt flyter på fin fint och stabilt men som sagt så fryser den iptv som ligger på en egen kabel till en annan port in i thomson tg787.

Thomson tg787 port 1 -------> ip tv motorola box

tg787 port 4 -------->(lanport) dlink 300 i accessmode ----> 2 datorer 1 xbox360

Har haft telia smart i 1 månad och är nöjd med det. Att köra allt trådlöst är inget alternativ då det inte blir lika stabilt för mig.

Någon som har haft liknande problem?

MVH
Henke

Permalänk
Inaktiv

Ring telia?

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med telia som säger att denna konfig ska funka.

Permalänk

Det stämmer bra den infon du fått. Setupen borde fungera.
Kan du skicka dina uppgifter till mig så ska jag kika lite närmare på din Thomson gateway?
Använd detta formulär: http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har upptäckt att jag har samma problem med mitt telia modem/router.
Fick trådskaparen någon info om hur man får det att fungera?

Jag försöker koppla in en D-link DIR-615 i mitt telia Thomson TG787modem.
Direkt när jag kopplar in sladden fryses bilden på tvn och det går inte att få igång igen förrän jag kopplar ur D-linken.

När jag chattat med Telia supporten säger de att jag måste ringa Premium support för att få hjälp med detta!

Jag tycker det är helt förkastligt att de kan kräva att jag ska betala för att laga något som de tydligen har konfigurerat fel innan de skickade ut modemet.

Finns det någon på detta forumet som har en aning om vad som ställer till det?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kör switch bakom min Thomson tg787 utan några som hellst problem. Körde även IPTV´n genom switchen tillsammans med 6st andra eneheter ett tag fungerade även då utan problem

Port 1 - Switch
Port 2 - IPTV
Port 3 -
Port 4 - IP-Telefoni

Låter som problemet ligger i att du/ni använder en router bakom blir kaka på kaka. Om ni har möjlighet testa att koppla in en ren switch och se om det blir samma problem då.

min Thomson tg787 har
Programvaruversion: 8.6.B.0

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Skrivet av nalle303:

Hej!

Jag har upptäckt att jag har samma problem med mitt telia modem/router.
Fick trådskaparen någon info om hur man får det att fungera?

Jag försöker koppla in en D-link DIR-615 i mitt telia Thomson TG787modem.
Direkt när jag kopplar in sladden fryses bilden på tvn och det går inte att få igång igen förrän jag kopplar ur D-linken.

När jag chattat med Telia supporten säger de att jag måste ringa Premium support för att få hjälp med detta!

Jag tycker det är helt förkastligt att de kan kräva att jag ska betala för att laga något som de tydligen har konfigurerat fel innan de skickade ut modemet.

Finns det någon på detta forumet som har en aning om vad som ställer till det?

Tacksam för svar.

Har precis själv stött på detta problem hos min svärmor där jag tänkte installera en D-link DIR-615 för att få större räckvidd och lite högre hastighet. Har konfigurerat D-link-routern som ren accesspunkt och inte gjort någon förändring på TG787:an. Allt vad avser reguljär internettrafik fungerar därefter utmärkt. Enda problemet är att ip-tv slutar att fungera nästan direkt efter att man kopplar samman de bägge burkarna med kabel (som beskrivits i ovan och tidigare inlägg).

Eftersom det av tidigare konversationer verkar vara lösbart vore det toppen om någon som råkat på problemet och lyckats lösa det kunde ge lite tips på hur man ska gå tillväga. Jag såg att det fanns besläktade problem i den vanliga TG787-tråden, men där verkar det inte heller finnas lösning beskriven på problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har fått det att fungera med min Thomson TG784 (ej 787 alltså) och en D-link DIR-655.

Jag stängde av DHCP på D-link-routern och kopplade Thomsonen till ett vanligt Gbit-uttag på D-link:en. Alltså ej WAN-porten.
Nu får alla klienter IP-nr från Thomson:en (även de klienter som ansluts via WLAN), jag har Gbit-anslutning mellan alla klienter, IP-telefoni och IP-TV fungerar som det ska.

Enda problemet nu är att jag inte lyckas komma åt gränssnittet till D-link:en. Default-adressen för gränssnittet på 192.168.0.1 fungerar inte. Någon som har en idé om hur jag kommer åt detta?

Permalänk

Router på router är väl aldrig någon direkt höjdare att mecka med tyvärr.

Eftersom TVn låser sig direkt ni ansluter routern och kommer tillbaka när ni drar ur den låter det inte bättre än att routrarna roffar åt sig multicastströmmen som tvn använder.
Testa slå av allt var IGMP och multicast heter i era routrar och se om det blir bättre. Kikade i min DIR-655:a och hittar bara en inställning,

Advanced -> Advanced Network -> Kryssa ur "Enable multicast streams" om den är ibockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ':

P[;10273835']Jag har fått det att fungera med min Thomson TG784 (ej 787 alltså) och en D-link DIR-655.

Jag stängde av DHCP på D-link-routern och kopplade Thomsonen till ett vanligt Gbit-uttag på D-link:en. Alltså ej WAN-porten.
Nu får alla klienter IP-nr från Thomson:en (även de klienter som ansluts via WLAN), jag har Gbit-anslutning mellan alla klienter, IP-telefoni och IP-TV fungerar som det ska.

Enda problemet nu är att jag inte lyckas komma åt gränssnittet till D-link:en. Default-adressen för gränssnittet på 192.168.0.1 fungerar inte. Någon som har en idé om hur jag kommer åt detta?

Ren hypotes, men borde du inte kunna logga in på tg784:an, kolla vilken ip d-linken tilldelas och pröva surfa in på den ip:n?
Men det kanske inte fungerar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av ':

P[;10273835']Jag har fått det att fungera med min Thomson TG784 (ej 787 alltså) och en D-link DIR-655.

Jag stängde av DHCP på D-link-routern och kopplade Thomsonen till ett vanligt Gbit-uttag på D-link:en. Alltså ej WAN-porten.
Nu får alla klienter IP-nr från Thomson:en (även de klienter som ansluts via WLAN), jag har Gbit-anslutning mellan alla klienter, IP-telefoni och IP-TV fungerar som det ska.

Enda problemet nu är att jag inte lyckas komma åt gränssnittet till D-link:en. Default-adressen för gränssnittet på 192.168.0.1 fungerar inte. Någon som har en idé om hur jag kommer åt detta?

Om TG784 har t ex 192.168.1.64 till gui:et och DHCP har 192.168.1.1-63, när du då har avaktiverat DHCP i D-linken som har 192.168.0.1, så får alla anslutna datorer ip ifrån TG:n och då 192.168.1.x, då kommer du inte åt 192.168.0.x. om så är fallet, ställ in default-adressen för gränssnittet på D-linken till samma "subnät". t ex om du har 192.168.1.64 till gui:et på TG:n, DHCP range 192.168.1.1-63, sätt då adressen till D-linken på 192.168.1.65, det krävs kanske att du resetar D-linken och ansluter enbart den till din dator för att kunna ställa om allt, byt adressen och stäng av DHCP, koppla ihop den med TG:n och sen borde du komma åt den.

EDIT
om du har IP-TV och IP-telefon så kan det kanske krocka, men jag bara spekulerar, byt adress på D-Linken i så fall

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ':

P[;10273835']Jag har fått det att fungera med min Thomson TG784 (ej 787 alltså) och en D-link DIR-655.

Jag stängde av DHCP på D-link-routern och kopplade Thomsonen till ett vanligt Gbit-uttag på D-link:en. Alltså ej WAN-porten.
Nu får alla klienter IP-nr från Thomson:en (även de klienter som ansluts via WLAN), jag har Gbit-anslutning mellan alla klienter, IP-telefoni och IP-TV fungerar som det ska.

Enda problemet nu är att jag inte lyckas komma åt gränssnittet till D-link:en. Default-adressen för gränssnittet på 192.168.0.1 fungerar inte. Någon som har en idé om hur jag kommer åt detta?

kan du köra wlan från både d-linken och thomson? kan du använda dom andra fasta portarna på thomson? om du stängde av dhcp i d-linken blir det som en förlänging av thomson alltså du får fler portar?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Thomson 784/787 webgui.

Adressen till Thomson TG784/TG787 är 192.168.1.254 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Ren hypotes, men borde du inte kunna logga in på tg784:an, kolla vilken ip d-linken tilldelas och pröva surfa in på den ip:n?
Men det kanske inte fungerar så

Eftersom D-linken är ansluten med en av lan portarna så agerar den bara switch och tilldelas inte något ip-nr, som den normalt får när man använder wan-porten på routern, så jag kan inte se d-linken i TG:s webbgränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

kan du köra wlan från både d-linken och thomson? kan du använda dom andra fasta portarna på thomson? om du stängde av dhcp i d-linken blir det som en förlänging av thomson alltså du får fler portar?

Jag stängde av Wlan:et på Thomson-gatewayen eftersom det "bara" är 802.11g. Nu använder jag bara D-link:ens Wlan (802.11n) och det fungerar alldeles utmärkt. IP tilldelas av Thomson-gateway:en när jag ansluter till D-link:ens Wlan.

Hmm...de övriga lan-portarna på TG:n används ju till ip-telefonin och digital-tv så jag vet inte riktigt vad du menar här. Men ja, det blir som att ansluta en switch till TG:n och du får mer portar tillgängliga. Enda nackdelen är att jag får en GB-lan-port mindre på D-linken som nu är kopplad till TG:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om TG784 har t ex 192.168.1.64 till gui:et och DHCP har 192.168.1.1-63, när du då har avaktiverat DHCP i D-linken som har 192.168.0.1, så får alla anslutna datorer ip ifrån TG:n och då 192.168.1.x, då kommer du inte åt 192.168.0.x. om så är fallet, ställ in default-adressen för gränssnittet på D-linken till samma "subnät". t ex om du har 192.168.1.64 till gui:et på TG:n, DHCP range 192.168.1.1-63, sätt då adressen till D-linken på 192.168.1.65, det krävs kanske att du resetar D-linken och ansluter enbart den till din dator för att kunna ställa om allt, byt adressen och stäng av DHCP, koppla ihop den med TG:n och sen borde du komma åt den.

EDIT
om du har IP-TV och IP-telefon så kan det kanske krocka, men jag bara spekulerar, byt adress på D-Linken i så fall

Hmm...ges gränssnittet ett ip-nr även om inte wan-porten används på D-linken?
Kan ju vara värt att testa dock. Borde man ändå inte nå 192.168.0.1 även om maskinen man ansluter ifrån ligger i ett annat subnät? nätverkstekniken från högskolan börjar bli lite ringrostig känner jag...