Nyinstallerat Windows 7, musen låser sig ibland

Permalänk

Nyinstallerat Windows 7, musen låser sig ibland

Efter diverse strul blev det total formatering och ominstallation och jag la in windows 7 den här gången. Av någon anledning så fastnar min mus (usb, logitech g5) lite nu och då. Antingen väntar jag i ungefär 5-8 sekunder eller så trycker jag på valfri tangent (usb tangentbord, logitech g15, den äldre varianten) så fungerar den igen.

Verkar vara lite allmäna problem med usb:n. Är det mitt moderkort, asus p5n32-sli premium som är för gammalt och inte har nog bra drivrutiner för windows 7-usb eller kan det vara något annat?

Permalänk

uppdatera bios

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk

Undvik att installera egna drivrutiner från gamla installations CD's.
Låt Windows 7 själv uppdatera drivrutiner via Windows Update vid behov.
Eftersom USB-musdrivrutiner följer med som standard så låt dem vara.
I föregående versioner av Windows kunde musen 'fastna' när skrivbordet skulle uppdateras.
Windows 7 skall ha löst det problemet via separata processer.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag har just uppdaterat bios. Den gamla firmwaren var från 2006 och den nya från 2008. Får hoppa att det hjälper.

Jag har inte använt några gamla drivrutins-cd utan tagit hem drivrutiner från asus som ska vara kompatibla med vista 64. Har även tagit hem från nvidia som har drivrutiner till chipset som sitter på moderkortet.
Har provat med windows egna universal-drivrutiner och även installerat logitechs utan att det har blivit någon skillnad.

Håller tummarna att det hjälpt med bios-uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med Windows 7 som ja nyligen installerade. Hela datorn hänger sig i typ 1-2sekunder och direkt efter så gör de likadant igen. Sen går de någon minut så kommer de igen.

Har en gammal Acer Aspire 5010 och jag har fått ladda hem vissa drivrutiner till den.