Permalänk
Medlem

Internet spikar!

Hej! Jag för någon vecka sedan lade jag upp en tråd om exakt det problem jag kommer beskriva, men jag postar en ny tråd eftersom jag har så pass mycket ny info att komma med nu.

Det är så att jag sedan ungefär en månad tillbaka har problem med spikes i min internettrafik. Jag har märkt av det här i spel (CS, BF2, L4D2, COD:MW2), jag kan ligga på mina vanliga stabila 30 ping som jag haft i åtminstone ett halvt decennium, och så plötsligt så skjuter pingen upp till mellan 50-200 för bara någon sekund, det återgår till mina stabila 30, och så hackar det igen.

För att försöka beskriva någorlunda hur det kommer så ska jag komma med en väldigt amatörmässig lista på ping:

31 30 28 34 100 32 30 29 32 50 54 30 28 32 30 27 200 30 28 30 32 50 60

Så är det, till 90% av speltiden. Men ibland, väldigt väldigt sällan så kan jag få kanske en hel timme utan spikes.

Jag har testat problemet på två nätverkskonfigurationer, en simpel karta på båda följer:

Bredbandsbolaget 8mbit> Telejack> Modem> Switch> Dator 1 Dator2 och Dator3

Telia fiber 100/10> Fiberskåp> 2 Bredbandsuttag i varje rum> En router/modem som har ett uttag för tv, ett uttag för telefoni, och ett uttag för dator/router samt ett x4 uttag som är blankt.> Kopplat in min dator i rätt uttag via både switch, och rakt in.

Jag har på båda anslutningarna testat med olika kablar, rakt in i modem, via switchen, men jag får fortfarande spikes. När vi ringde bredbandsbolaget så såg de att trafiken fram till modemet, enligt dem, var felfri.

Eftersom det är två olika modem och tekniker så är det ju jättekonstigt om det är något fel där.

Jag har testat på olika datorer, CS, på ca 4-5. Alla upplever samma problem

Det som är riktigt märkligt, är att det är inget fel på någon specifik dator/brandvägg då jag har testat den på 5 olika datorer, med olika brandväggar allihop, men det kan heller inte vara något fel med nätverket då jag har testat två olika internetlinor med olika modem med mera, och olika kablar också.

Jag börjar få slut på idéer angående vad det kan vara som strular, känns som att jag testat det mesta. Det jag misstänker nu, även om det känns så gott som omöjligt, är att det kanske är något problem med steam, då jag har testat spel som involverar det.

Har någon något program jag kan använda för att mäta av nätverkstrafiken så jag kan få en bra överblick på spikarna, ett förslag på vad jag kan testa, eller rent av lösningen så skulle det uppskattas enormt!

Tack på förhand, Olger.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

De olika datorerna du testat hade de samma os osv? Låter kanske lite långsökt men tänkte om du har något virus eller spyware. Har alla datorerna samma os/skydd och är uppkopplade så kan alla ha drabbats av samma spyware.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Hej
ser ut som du har detsamma som jag telia 24 testa med detta progget.
http://www.pingplotter.com/freeware.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybris6
De olika datorerna du testat hade de samma os osv? Låter kanske lite långsökt men tänkte om du har något virus eller spyware. Har alla datorerna samma os/skydd och är uppkopplade så kan alla ha drabbats av samma spyware.

XP på en, Vista på en och Windows 7 på min, men jag har tänkt på att om det kanske är spyware i en dator så kan ju den ju sega ner hela nätverket?

Sen så har vi inget konfigurerat nätverk egentligen, bara offentligt. Mappdelning osv är därmed avstängt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Swead
Hej
ser ut som du har detsamma som jag telia 24 testa med detta progget.
http://www.pingplotter.com/freeware.html

Tack för tipset, ska kolla på det

EDIT: Jag fattar inte riktigt Pingplotter, vill du förklara snabbt hur det fungerar?

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

Bumpar i hopp om att någon som sitter på svaret missat tråden.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX