Akta er för HPs laptops, läs detta före köp!

Permalänk
Medlem

Akta er för HPs laptops, läs detta före köp!

Tänkte skriva en liten varningstråd för er som går i tankarna att köpa en HP laptop, eller HP dator överhuvudtaget.

Polaren har en HP laptop med vista som efter 2 år gått och blivit otroligt seg (inte konstigt med prestandaätaren Vista ihop med slarvigt användande och aldrig ominstallerad). Att bara starta upp den då tog närmare 5 minuter och prestandan är inte speciellt dålig, 2 ghz AMD duo, 2 gb ram, GeForce 8400M GS med 512 mb minne osv.

Så tillsammans beslöt vi oss för att han skulle komma över med den så skulle jag formatera den och installera xp. Kanon tänkte vi båda, 2-3 timmar senare har han xp och jäkligt nice burk... Formateringen gick bra och installationen av Xp men sen börja helvetet. Drivrutinerna man behövde var inte dem som låg på deras hemsida under denna dator, så inget nätverk funkade, inget ljud, inga grafikkorts drivrutiner.

Datorn blir kvar och en dag senare efter ett till omformateringsförsök så inser jag att HP inte vill ha användare som använder Xp, det står på hemsidan bla. Men dem har fortfarande drivrutiner till Xp men som sagt så är dem som ligger på hemsidan inte anpassade för datorn = dvs. funkar inte. Försöker ringa dem och få support och efter att ha blivit runtskickad 10 gånger typ till olika avdelningar (numret som står på sidan är tydligen bara för företag men det står där inget om) så kommer jag fram till en dam som säger att hon inte vet något om "sådana där tekniska saker" och hänvisar mig att återinstallera Vista då dem inte tänker hjälpa mig med Xp. Eventuellt kunde jag få hjälp om jag maila la hon till... yey!

Googlar runt och hittar andra forum där användare som lyckats installera xp med drivrutiner har lagt upp guider och rätt drivrutiner osv. Får nätverket och chipset att fungera tillslut efter hämtat drivrutiner från nvidia istället men sen stötte jag på problem med ljudet istället som jag inte lyckades med.

Dag 3 (idag) efter att ha bråkat med laptopen i 2,5 fulla dagar (morgon till kväll) ger jag upp Xp och satsar på Windows 7, då får jag äntligen igång datorn igen och fungera som den ska.

[bold]I sammanfattning[/bold], dålig support, extreeemt dålig hemsida (vem lägger ut drivrutiner om dem inte matchar?!?) och dålig produkt (2 av mina närmsta polare använder HP och båda deras nätverkskort har delvis smält så dem fungerar när dem vill, dem blir överhettade och idag fick samma polare jag fixat laptopen åt ett brev från HP där dem ska byta ut batterierna då dem har en förmåga att kunna börja brinna enligt HP themself).

Och som sagt är det inte bara denna modellen som dem fuckat upp utan alla laptops iaf!!

Personligen kommer jag aldrig köpa en dator från HP och kommer lägga benen på ryggen om nån försöker få mig att komma nära en sådan skapelse igen! Tål att tilläggas att jag inte är helt grön på datorer, byggt flera stationära och ominstallerat windows en hel del gånger på olika datorer, detta var unikt!

Nu har ni fått lite kött på benen gott folk!

Mvh

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk

Det här tror jag att de flesta här känner till redan, det är samma med dell och andra färdigbyggda lösningar.

Nu går det i och för sig inte att bygga en bärbar dator, men jag menar att de har samma policy i sina bärbara datorer som i sina stationära.

Permalänk
Medlem

Re: Akta er för HPs laptops, läs detta före köp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Tänkte skriva en liten varningstråd för er som går i tankarna att köpa en HP laptop, eller HP dator överhuvudtaget.

Polaren har en HP laptop med vista som efter 2 år gått och blivit otroligt seg (inte konstigt med prestandaätaren Vista ihop med slarvigt användande och aldrig ominstallerad). Att bara starta upp den då tog närmare 5 minuter och prestandan är inte speciellt dålig, 2 ghz AMD duo, 2 gb ram, GeForce 8400M GS med 512 mb minne osv.

Så tillsammans beslöt vi oss för att han skulle komma över med den så skulle jag formatera den och installera xp. Kanon tänkte vi båda, 2-3 timmar senare har han xp och jäkligt nice burk... Formateringen gick bra och installationen av Xp men sen börja helvetet. Drivrutinerna man behövde var inte dem som låg på deras hemsida under denna dator, så inget nätverk funkade, inget ljud, inga grafikkorts drivrutiner.

Datorn blir kvar och en dag senare efter ett till omformateringsförsök så inser jag att HP inte vill ha användare som använder Xp, det står på hemsidan bla. Men dem har fortfarande drivrutiner till Xp men som sagt så är dem som ligger på hemsidan inte anpassade för datorn = dvs. funkar inte. Försöker ringa dem och få support och efter att ha blivit runtskickad 10 gånger typ till olika avdelningar (numret som står på sidan är tydligen bara för företag men det står där inget om) så kommer jag fram till en dam som säger att hon inte vet något om "sådana där tekniska saker" och hänvisar mig att återinstallera Vista då dem inte tänker hjälpa mig med Xp. Eventuellt kunde jag få hjälp om jag maila la hon till... yey!

Googlar runt och hittar andra forum där användare som lyckats installera xp med drivrutiner har lagt upp guider och rätt drivrutiner osv. Får nätverket och chipset att fungera tillslut efter hämtat drivrutiner från nvidia istället men sen stötte jag på problem med ljudet istället som jag inte lyckades med.

Dag 3 (idag) efter att ha bråkat med laptopen i 2,5 fulla dagar (morgon till kväll) ger jag upp Xp och satsar på Windows 7, då får jag äntligen igång datorn igen och fungera som den ska.

[bold]I sammanfattning[/bold], dålig support, extreeemt dålig hemsida (vem lägger ut drivrutiner om dem inte matchar?!?) och dålig produkt (2 av mina närmsta polare använder HP och båda deras nätverkskort har delvis smält så dem fungerar när dem vill, dem blir överhettade och idag fick samma polare jag fixat laptopen åt ett brev från HP där dem ska byta ut batterierna då dem har en förmåga att kunna börja brinna enligt HP themself).

Och som sagt är det inte bara denna modellen som dem fuckat upp utan alla laptops iaf!!

Personligen kommer jag aldrig köpa en dator från HP och kommer lägga benen på ryggen om nån försöker få mig att komma nära en sådan skapelse igen! Tål att tilläggas att jag inte är helt grön på datorer, byggt flera stationära och ominstallerat windows en hel del gånger på olika datorer, detta var unikt!

Nu har ni fått lite kött på benen gott folk!

Mvh

Håller fullständigt med dig . Hoppas folk tar lärdom av detta*
Mvh: hotspot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Det här tror jag att de flesta här känner till redan, det är samma med dell och andra färdigbyggda lösningar.

Nu går det i och för sig inte att bygga en bärbar dator, men jag menar att de har samma policy i sina bärbara datorer som i sina stationära.

Joo precis, jag skulle aldrig råda någon att köpa en stationär märkesdator men som laptop har man ju inte så mycket väl än att köpa från nåt märkesföretag.

Men vill påstå att dem Dell jag haft att göra med är väldigt mycket enklare. Drivrutinerna ligger på hemsidan och är rätt, man får installera vilket OS som helst och fortfarande få support. Kan även rekommendera Fujitsu siemens och Acer som jag tror är bra tillverkare dem också.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk

Citat:

så inser jag att HP inte vill ha användare som använder Xp, det står på hemsidan bla. Men dem har fortfarande drivrutiner till Xp men som sagt så är dem som ligger på hemsidan inte anpassade för datorn = dvs. funkar inte.

Ja har märkt det Och det är jäkligt dålig stil av dom Iofs var det samma sak med några drivrutiner jag behövde till en Acer också

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Citat:

Personligen kommer jag aldrig köpa en dator från HP och kommer lägga benen på ryggen om nån försöker få mig att komma nära en sådan skapelse igen!

Ja det var ju klockrent skrivet hehe

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Förmodligen installerade du WinXP med SP2 och då ingår inte KB888111. Utan den går det inte att installera drivrutinerna för ljudkortet. Den kan installeras manuellt eller så ingår den i SP3.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Förmodligen installerade du WinXP med SP2 och då ingår inte KB888111. Utan den går det inte att installera drivrutinerna för ljudkortet. Den kan installeras manuellt eller så ingår den i SP3.

Ok, det var något jag inte visste. Uppdaterade visserligen till SP3 innan jag började med dem drivrutinerna men kan ligga nåt i det...

Visa signatur

Permalänk

Detta är ett problem som de flesta tillverkare, om inte alla har. Finns det någon tillverkare där man inte haft problem med dålig service eller drivrutiner?
Angående batterifel så har även vad jag kan minnas Lenovo och Sony råkat ut för det, säkert betydligt fler också eftersom batterier tillverkas av helt andra tillverkare.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Klart att dom gör allt dom kan för att ha kvar sina orginal lösningar och se till att alla använder deras program och tjänster. Dom vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Och sen lägga ner så lite pengar som möjligt på utveckling och framtagning av drivrutiner suport mm.
Men jag tycker det är dåligt det här med drivrutiner. Har alltid varit så och kommer nog att förbi så ett bra tag framöver. Vill man ha allt rätt så får man bygga o göra det själv helt enkelt.

Men ja tro dock inte att detta endast är HP som har såhär. Du kommer säkerligen att stöta på det fler gånger i livet.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Trodde det var självklart att man drog hem drivrutiner från varje enskild tillverkare när man gick från Original-OSet som följde med datorn i fråga.

Permalänk
Medlem

Som vanligt finns det ju statistik på det mesta. Så lite underlag till er finns här http://netbookboards.com/2009/11/17/3-year-netbook-failure-ra...
25% av hp:s (sämst) laptops/netbooks går sönder inom 3 år jämfört med Asus (bäst) 15%.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre
Som vanligt finns det ju statistik på det mesta. Så lite underlag till er finns här http://netbookboards.com/2009/11/17/3-year-netbook-failure-ra...
25% av hp:s (sämst) laptops/netbooks går sönder inom 3 år jämfört med Asus (bäst) 15%.

Det är ett försäkringsbolag som skapat den statistiken. Lenovo har förövrigt 3års garanti på datorerna som omfattar det mesta förutom demolerade chassin och spräckta skärmar.
Ändå ligger de nästan högst

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre

Första gången jag såg en liknande artikel blev jag överraskad, men sen efter att ha tänkt efter lite så insåg jag att den där grafen faktiskt inte säger så mycket om kvalitén på de enskilda märkena, vilket imo är viktigare.
Det vore intressantare att se procentuella andelen av datorer hos varje enskilt märke som går sönder inom en viss tid, det hade sagt mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Första gången jag såg en liknande artikel blev jag överraskad, men sen efter att ha tänkt efter lite så insåg jag att den där grafen faktiskt inte säger så mycket om kvalitén på de enskilda märkena, vilket imo är viktigare.
Det vore intressantare att se procentuella andelen av datorer hos varje enskilt märke som går sönder inom en viss tid, det hade sagt mer.

Jo precis. Istället för att se den procentuella andelen slarv...

http://www.youtube.com/watch?v=-CrpUU3cCPE
Här har ni en av de sämsta kvalitesdatorerna. Skulle gärna villja se liknande med en Asus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 7 är guds gåva till laptop-folket. För övrigt är jag supernöjd med de Hp jag haft. Otroligt bra support och lättillgängliga reservdelar. Dell däremot är jag inte lika imponerad av. Deras egna lilla felsökningslösning som innebär en hel del telefontid är nog det största skämt jag stött på.

Visa signatur

HP 6730b | C2D 2,4GHZ | 4GB DDR2 | Intel-Tattgrafik | 160GB 5400RPM | Windows 7 Ultimate x86

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad du klagar över, det är inget nytt att det inte finns drivrutiner till XP om det är en dator som är förinstallerad med Vista/Win7, sen har dom inte heller några krav på att ge support för att hjälpa dig installerad ett operativsystem som dom inte har support för till den datorn.

Det finns inga garantier att XP 'ska' fungera till en dator som har Vista-licens och kom förinstallerad med det, har alltid varit så, och det kommer inte ändras.

Det är endast logiskt att dom inte lägger ner tid på dig om du vill installera ett operativsystem som du har liggandes hemma, som HP inte har någon anknytning eller support till.

Det är inte bara HP som har det såhära, samtliga tillverkare ger endast support/drivrutiner till det operativsystemet som kom förinstallerat med datorn.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Jo, det kan vara ett helvete med märkesdatorer, min egen dell(stationär) t.ex. får jag spader på BIOS som är helt låst och att det är BTX moderkort och chassit gjort för bara exakt dom sakerna som var i från början, förvisso gick mitt byte från Vista till W7 bra då dell hade drivrutiner till W7 också och för övrig har dell ganska bra support om man jämför med andra märkes datorer men jag kan endån inte rekommendera märkesdatorer till någon annan än Svensson som inte kan något om datorer(och inte känner någon som kan)

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Skrivet av Bombardier:

Det är ett försäkringsbolag som skapat den statistiken. Lenovo har förövrigt 3års garanti på datorerna som omfattar det mesta förutom demolerade chassin och spräckta skärmar.
Ändå ligger de nästan högst

Dom kan väl gå sönder även om dom har 3års garanti?

@Seskima: Konstigt med BTX moderkort i bärbara datorer.

@Forze: Kunde inte sagt det bättre själv.

Blev helt förbluffad när jag läste igenom den här tråden.
Trodde trådskaparen skulle få allt annat än medhåll.
Låter som att han försökt installera ett icke förinstallerat OS på en äldre laptop för första gången.
Detta är väl ingen nyhet?
Varför såga HP totalt när det är likadant hos precis alla andra tillverkare?

Permalänk

Det är bara och hålla med. Först runt 2000 bestämde jag mig, aldrig HP igen när det gäller stationära och nu är det bara att konstatera det samma med laptops. Använder själv en hp dv2 1100eu som lider av stora problem bla överhetting pga deras usla kvalite minst sagt. Supporten är inte heller något vidare, vilket Dell är väldigt bra på. Hade problem med en stationär burk förut och de kom och fixade den inom 24h. Det kallar man för support!