Permalänk

kanske en dum fråga, men var ställer man in ht on/off och turbo on/off? Antar att det är i BIOS? =P

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
kanske en dum fråga, men var ställer man in ht on/off och turbo on/off? Antar att det är i BIOS? =P

Stämmer bra det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Min ligger på just över 60 grader @ 4,4ghz 1,45v.

Edit: När jag kör LinX då alltså, HT är på.

Eh, omöjligt..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Eh, omöjligt..

Om du kollar hans signatur så förstår du nog att han verkar ha en rätt rejäl vattenkylning.

Likväl, rätt lågt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Eh, omöjligt..

Den här rackaren fixar jobbet ganska bra.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

hehe okej, ser najs ut.

Permalänk
Medlem

Jag har inte d0 stepping, och känner mig som en riktigt idiot när jag ser era clocks, liksom min ligger på 38 i idle och kan gå upp mot 79 grader med linpack
Jag har bara klockat den till 3.8 och har en vcore på 1.32.

Om jag försöker klocka till 4.2 får jag oftast bluescreen är det någon som vet om det är pga värmen eller om jag fått ett söndags exemplar?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
Jag har inte d0 stepping, och känner mig som en riktigt idiot när jag ser era clocks, liksom min ligger på 38 i idle och kan gå upp mot 79 grader med linpack
Jag har bara klockat den till 3.8 och har en vcore på 1.32.

Om jag försöker klocka till 4.2 får jag oftast bluescreen är det någon som vet om det är pga värmen eller om jag fått ett söndags exemplar?

C0/C1 är mer krävande att överklocka och behöver mer spänning. D0 är lättare att klocka högt, samt är svalare.

4GHz är ganska ovanligt med C0/C1 vad jag förstått. Speciellt med luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
C0/C1 är mer krävande att överklocka och behöver mer spänning. D0 är lättare att klocka högt, samt är svalare.

4GHz är ganska ovanligt med C0/C1 vad jag förstått. Speciellt med luft.

Men tror jag kan komma upp i 4 om jag skaffar en noctua kylare eller är det också bara fail då ? :/

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

Jag kör nu 3.6GHz (nybörjarklock) 35c i idle, 68c 100% load efter 8 timmar i prime95. Kör på 1.13 volt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
Men tror jag kan komma upp i 4 om jag skaffar en noctua kylare eller är det också bara fail då ? :/

Du behöver mata på mer spänning vilket en Noctua inte klarar av alltför högt. Du bör nog kolla på vatten istället.

Har du råd så prova gärna, och då isåfall med Noctuas nya kylare som ser rätt rejält ut, alternativt instegsmodellen för vattenkylning, Corsairs H50, som bör klara lite mer.

Permalänk
Medlem

Det är något som verkligen inte stämmer för mig, efter ca 4 minuter med OCCT test så stoppar den testet för att CPUn är för varm (Ca 75C)!

Jag tycker detta verkar skumt, då jag verkligen inte har någon extrem klock.

Min rigg:

Asus P6T Deluxe V2
i7 920 (D0) Med Noctua NH-U12P kylare
6Gb Corsair Dominator GT 1600
Corsair HX750
Asus 4890
Thermaltake kandalf chassi
4st Hdds i lådan

Jag har minneskylaren till minnen monterad, 2x 120mm fläktar i chassiet, 2x90mm i chassiet, samt de 2 120mm fläktarna på cpu-kylaren som blåser igenom den, och rakt ut igenom en av 120mm fläktarna i baksidan.

Jag har precis under 50C temp i idle.

Detta kan ju inte vara riktigt?

Klock inställningar:

Multiplier: 21
BCLK: 160
CPU volt: 1,2
CPU PLL Volt: 1,8
QPI/DRAM Volt: 1,2
DRAM Bus: 1,64
HT: ON
Turbo: OFF

Det är väl i princip standardinställningar bortsett från Multipel och BCLK.
Minnena går i 1604 med den setupen, Cpun i 3,4Ghz.

Med org klock segar den sig upp till runt 70C.

Har jag fått ett uruselt exemplar eller har jag missat nån inställning någonstans, eller bara gjort en urusel montering av Cpu kylaren?

EDIT:
Ändrade i inställnignarna i OCCT så den inte stoppar för tempen. Den lägger sig stabilt strax under 80C. Men jag tycker endå att det är lite väl högt för en såpass låg klock.

Får väl prova montera om kylaren :/

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ivah
Det är något som verkligen inte stämmer för mig, efter ca 4 minuter med OCCT test så stoppar den testet för att CPUn är för varm (Ca 75C)!

Jag tycker detta verkar skumt, då jag verkligen inte har någon extrem klock.

Min rigg:

Asus P6T Deluxe V2
i7 920 (D0) Med Noctua NH-U12P kylare
6Gb Corsair Dominator GT 1600
Corsair HX750
Asus 4890
Thermaltake kandalf chassi
4st Hdds i lådan

Jag har minneskylaren till minnen monterad, 2x 120mm fläktar i chassiet, 2x90mm i chassiet, samt de 2 120mm fläktarna på cpu-kylaren som blåser igenom den, och rakt ut igenom en av 120mm fläktarna i baksidan.

Jag har precis under 50C temp i idle.

Detta kan ju inte vara riktigt?

Klock inställningar:

Multiplier: 21
BCLK: 160
CPU volt: 1,2
CPU PLL Volt: 1,8
QPI/DRAM Volt: 1,2
DRAM Bus: 1,64
HT: ON
Turbo: OFF

Det är väl i princip standardinställningar bortsett från Multipel och BCLK.
Minnena går i 1604 med den setupen, Cpun i 3,4Ghz.

Med org klock segar den sig upp till runt 70C.

Har jag fått ett uruselt exemplar eller har jag missat nån inställning någonstans, eller bara gjort en urusel montering av Cpu kylaren?

EDIT:
Ändrade i inställnignarna i OCCT så den inte stoppar för tempen. Den lägger sig stabilt strax under 80C. Men jag tycker endå att det är lite väl högt för en såpass låg klock.

Får väl prova montera om kylaren :/

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Hur har det gått?

Efter att ha provat runt lite och monterat om kylaren ett par gånger tills jag fått till det bra med kylpastan så är det lite bättre men jag är inte helt nöjd.
Monterade 2 stycken extra 120mm fläktar i fronten. Blåser luft rätt igenom burken, igenom kylaren och ut bakom den.

Nu har jag idle temp på 44C och den stiger inte högre än 75C i OCCT.

Jag är inte riktigt nöjd, borde det inte vara lägre temp än så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
För en 24/7 klock så skulel jag säja en max temp på 80-85 grader efter 15-20h med linpack.

Så försök att ligga under 80-85 grader iallafall.

15-20 timmar med linpack för o kolla temp haha? Är du på riktigt eller?
När ska personen någonsin köra sin CPU så hårt som linpack i ens 1 minut? Ge mig ett exempel på ett program som lyckas med konststycket

Vettig IDLE temp är betydligt mycket viktigare enligt mig. Givetvis ska load temp också vara vettig, men det får ju vara med lite rim och reson. Det är väl enklare att ha igång core temp istället och köra sina vanliga program och se vad den reggar för max-temp.

För stabilitet är det en annan sak dock. Men temp mjaaaa. Om man nu är ute efter livstid så är det bättre att se till att antingen undervolta, köra speedstep och se till att tempen ligger lågt i IDLE istället. Vet inte hur det är för er andra, men det är det läget min CPU står den mesta av tiden iaf den är igång.

Till trådskaparen:
Tycker du verkar ha lite för höga temps, har förstått det som att du inte överklockar heller?
Min i7a ligger på 33-37 grader i idle @ 4,2 ghz :S
I linpack load runt 80-85.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
15-20 timmar med linpack för o kolla temp haha? Är du på riktigt eller?
När ska personen någonsin köra sin CPU så hårt som linpack i ens 1 minut? Ge mig ett exempel på ett program som lyckas med konststycket

Vettig IDLE temp är betydligt mycket viktigare enligt mig. Givetvis ska load temp också vara vettig, men det får ju vara med lite rim och reson. Det är väl enklare att ha igång core temp istället och köra sina vanliga program och se vad den reggar för max-temp.

För stabilitet är det en annan sak dock. Men temp mjaaaa. Om man nu är ute efter livstid så är det bättre att se till att antingen undervolta, köra speedstep och se till att tempen ligger lågt i IDLE istället. Vet inte hur det är för er andra, men det är det läget min CPU står den mesta av tiden iaf den är igång.

Till trådskaparen:
Tycker du verkar ha lite för höga temps, har förstått det som att du inte överklockar heller?
Min i7a ligger på 33-37 grader i idle @ 4,2 ghz :S
I linpack load runt 80-85.

Du fattar ju ändå att det inte handlade om att köra linpack i 15-20 timmar enbart för att kolla maxtemperatur utan att det i grunden var stabilitet det handlade om?

TS verkar köra med BCLK 160 och multiplier 21 dvs 3360MHz. Hans största problem verkar vara att han måste ha en så pass hög spänning på CPU vid denna relativt låga OC. Det är spänningen som driver upp hans temperaturer. TS borde dessutom försöka använda speedstep igen, som du säger, då detta driver upp temperaturerna då han alltid kör i 3360MHz om han så väl lastar eller inte lastar. Onödig värme och strömförbrukning blir ju resultatet av denna körning.

Permalänk

Nu har jag överklockat lite mer kör i 4Ghz 1.2v och idlar på 42*c och max load i prime 95 efter 4h är 74*c så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Nu har jag överklockat lite mer kör i 4Ghz 1.2v och idlar på 42*c och max load i prime 95 efter 4h är 74*c så jag är nöjd.

Räcker verkligen 520W för din dator ? Kanske en dum fråga eftersom du kör med det. Tänkt köpa en liknande dator och jag tänkte slå på med en 1000W PSU för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excizt
Räcker verkligen 520W för din dator ? Kanske en dum fråga eftersom du kör med det. Tänkt köpa en liknande dator och jag tänkte slå på med en 1000W PSU för att vara säker.

Beror på, ska du ha Ace så behöver du minst 2500w, men om du kör med corsair som Alex Del Piero så klarar du dig lätt med 520w.
Men det är ju alltid bra med lite marginal förstås, så jag skulle kört med ett Corsair HX650 så har du för framtida uppgraderingar.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excizt
Räcker verkligen 520W för din dator ? Kanske en dum fråga eftersom du kör med det. Tänkt köpa en liknande dator och jag tänkte slå på med en 1000W PSU för att vara säker.

hehe jepp, räcker fint. Fast jag vet inte hur mycket mer den pallar
Tror inte t.ex. 2 till lagringsdiskar och ett x-fi ljudkort hade varit populärt.
Hade jag köpt nytt idag så hade jag satsat på 750 eller 850W:aren från corsair.

Diggar mitt agg, förvånad själv över hur mycket den pallar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du behöver mata på mer spänning vilket en Noctua inte klarar av alltför högt. Du bör nog kolla på vatten istället.

Har du råd så prova gärna, och då isåfall med Noctuas nya kylare som ser rätt rejält ut, alternativt instegsmodellen för vattenkylning, Corsairs H50, som bör klara lite mer.

Skaffade en v8 på dh, idlar nu 35 med 4.2 ghz

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO