Rippa musik enkelt och gratis med Winamp

Permalänk
Medlem

Rippa musik enkelt och gratis med Winamp

Rippa musik enkelt och gratis med Winamp

I den här guiden ska jag gå igenom hur man rippar, eller med andra ord överför, musik från en CD-skiva till datorns hårddisk.

Det finns många program för att göra detta, men i detta fall använder vi Winamp, vilket jag gissar att många redan har på sin dator för att spela upp musik. Winamp är helt gratis att hämta ner på Winamps hemsida.

Men varför ska vi rippa CD-skivor till hårddisken, när det ändå går att spela upp dom direkt i CD-läsaren?

Här är några fördelar:

Det finns några mindre nackdelar också:

Nu när vi förstått vilka fördelar det finns med att ha musiken på datorn istället för att spela skivorna i en konventionell CD-spelare kan vi sätta igång med rippandet!

Steg 1:
När du installerat och startat den nyaste versionen av Winamp ser det ut så här med skinnet "Bento" (standard). Mata in en CD-skiva i datorn, klicka in på fliken "Media Library", och välj enheten skivan är i, så visas låtlistan för skivan i det högra fönstret.

Steg 2:
Nu kan vi kika på inställningar för rippandet av skivan. Klicka på knappen "Rip" i den nedre kanten, såsom visas i bilden, och välj "CD ripping preferences" i menyn.

Steg 3:
Vi kommer då in i första fliken med inställningar för ripping, "Encoder". I rutan "Encoding Format" kan vi välja vilket format musiken ska sparas i, standard är MP4 med LC-AAC Encoder, men det finns även bl.a. FLAC och WAV. Notera att för att rippa i MP3-format måste man ha Winamp Pro som inte är kostnadsfri.

I rutan "Encoder Options" kan vi välja vilken bitrate musiken ska rippas i. Desto högre bitrate, desto bättre ljudkvalitet och större filer. Jag skulle rekommendera att alltid rippa i 320kbps om man inte vill spara utrymme t.ex. på en bärbar mp3-spelare. Desto längre ner man går i kvalitet, desto mer brus börjar man höra, speciellt vid högre volymer.

Vi kan även välja om vi vill rippa i Stereo eller Mono. "Tune for speech" säger sig själv, denna inställning används vid optimerad rippning av t.ex. talböcker.

Steg 4:
Under fliken "Ripping" kan vi välja vilken hastighet skivan ska rippas i. Desto saktare, desto mindre fel, dock tar det lite längre tid. 8x är en helt okej hastighet, men om man upplever att det tar för länge eller får fel i filerna får man prova att ändra hastigheten, alternativt kolla efter repor på skivan.

I rutan "Advanced Ripping Settings" kan vi välja att inte använda Winamps inbyggda "Sonic Extraction"-motor, och istället nyttja en annan drivrutin. Detta är inget man behöver göra som vanlig användare, och vi lämnar rutan ikryssad.

Steg 5:
Under fliken "Output File Settings" kan vi vi välja var de rippade filerna ska sparas och hur de ska döpas. Detta kräver nog ingen närmare förklaring, utan vi väljer bara en mapp där vi vill spara musiken och ifall vi vill ändra sättet filerna döps kan vi få hjälp med det via knappen "Format Help". Resten kan vi lämna som det är.

Steg 6:
Om vi vill att Winamp ska skapa playlists efter rippning av ett helt album kan vi välja att få dessa skapade i biblioteket (Media Library), sparat som .M3U, eller sparat som .PLS efter önskemål. Detta gäller alltså inte om man bara rippar enstaka låtar från en skiva.

När vi är klara med inställningarna för rippandet kan vi klicka på "Close".

Steg 7:
Nu är vi redo att påbörja själva rippandet, om vi klickar på knappen "Rip" igen har vi möjligheten att rippa markerade spår (såsom visas i bilden), alternativt rippa hela skivan.

Steg 8:
När du gjort ditt val i "Rip"-menyn för att påbörja rippningen kan du få upp en ruta som påpekar att du har större möjligheter till ripping med Winamp Pro, strunta i detta, klicka bara i "Never show me this again" om du inte vill bli störd av rutan igen, och klicka sedan på knappen "Rip at XX" för att påbörja rippandet.

Steg 9:
Nu börjar Winamp rippa din skiva och spara filerna på hårddisken, vi kan se hur länge det har gått, hur länge det är kvar, vilka låtar som står i kö för rippning och så vidare i fönstret.

Om man vill kan man ändra prioriteten för rippningen genom att klicka på "Rip Options" och välja något annat än "Normal". Detta bör dock inte vara nödvändigt, att välja en nivå högre än "Normal" kan också resultera i att datorn blir seg under rippandet. Rekommendationen är att inte ändra denna inställning om man inte upplever några problem.

Steg 10:
När Winamp har rippat klart kan vi gå till mappen vi valt att spara filerna i och se att allt finns där.

Är du nöjd med resulatet är det bara att upprepa steg 7-10 för så många skivor som du vill rippa.

Slutgiltig version

Permalänk
Medlem

Skriv förslag på ändringar, eller om ni ser att jag gjort nåt misstag!

Hoppas att min guide hjälper någon att mer effektivt sprida julstämningen med rippade julskivor

Permalänk
Medlem

Det funkar finfint att rippa musik i Windows Media Player också...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Det funkar finfint att rippa musik i Windows Media Player också...

Det gör det ja, men det finns inte alls samma möjligheter till konfiguration.
Kollade i WMP här på datorn jag sitter vid, och det enda formatet som går att rippa i är .WMA och endast upp till 192kbps. Det är ju ingen katastrof, men varför nöja sig med det om man bara är några klick bort från ett bättre slutresultat?

Kan vara att det finns nyare versioner av WMP som har bättre möjligheter.

Permalänk
Medlem

I min WMP, version 11, så kan jag ha mp3, wma och wma. Jag kan då också ställa ungefär hur kbps jag vill ha. Men det kanske är som du säger att det finns mer att välja på i winamp. Jag har själv aldrig provat det...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Ska jag tolka det som att det inte finns mycket att klaga på i min guide i sig?

Permalänk

Lite rolig Guide även om det är rätt jobbigt att bränna i en större samling även om det är värt det för det mesta.
Vet att jag gjort dettaför ett par år sedan men nu har ett annat alternativ jag kör på.
Man kan alltid hitta något att anmärka på är att lägga ett radbyte mellan tex o bilder

Annars bra skrivet!

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fixade radbyte mellan text och bilder. Några andra små missar ni ser?