Permalänk

Dator ca 15-20k

Hej ska köpa en ny dator.

Har kollat runt lite och har valt lite saker, tycker ni att det är helt fel så skriv vad jag ska köpa istället.

Vill ha en snabb dator som jag inte behöver uppgradera på länge.
Jag spelar tunga spel som kräver mycket prestanda. Ser även på film och bränner filmer, villa kunna bränna vanliga och HD filmer.
Har datorn i mitt rum som inte är stort så jag kanb etala extra för en tystare dator. Eventuellt vattenkylning?

- Processor - Intel Core™ i7 920 Quad Processor
- Moderkort
- Minne - Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB
- Grafikkort
- 2-3Tb hårddisk -
- Chassi - Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort
- Nätagg - Corsair HX 750W PSU
- DVD och Blu-ray-brännare
- Operativsystem: XP, Vista eller Windows 7?
- Vilket antivirusprogram?

Kanske något jag glömt?!

Kom med förslag på datorpaket ochv ar jag ska handla!

Permalänk
Hedersmedlem

w7

kylning?

hd5870 (svårt att få tag på...)

två 15eads som lagrings disk, en intel 80gb g2 SSD

behöver du bluray-brännare? (har en själv som inte används)

moderkort skulle jag ta ett asus rampage II om du inte vill snika eller kanske försöka få med 6 Gbps portar?? (lika bra att ta det nu med SSD osv)

Permalänk
Medlem

http://korturl.se/nkim

(minus det du inte vill ha dvs; mus, tangentbord, skärm och högtalare.)

-2TB+ är overkill. Din hårddisk kommer att vara död när den är på 1TB ändå.

- Köp inte anti-virus, använd AVG och ett anti-virusprogram såsom Malware eller Ad-aware.

Permalänk

Jag är inte jätteinsatt så skulle ni kunna vara lite tydligare?

Permalänk
Medlem

Tror jag inte kan vara tydligare än så.

EDIT: AVG = Gratis brandvägg
Malware, Ad-aware = Anti-virusprogram

Permalänk
Medlem

Nåt sånt här kanske

http://pici.se/pictures/uggVlyGTv.png

Edit: glömde brännare blir tvåhundra till nu är din budget maxad

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Hedersmedlem

men du kan iofs skaffa en i5 750 om du inte kör tunga applikationer som använder alla kärnor eller threads och komma billigare undan. i spel så märker du ingen skillnad...

av det du sagt skulle jag köra på detta istället (slängde med ett bättre ljudkort som du iofs kan skippa):

edit: moderkortet har 2 6Gbps SATA (välj rätt version genom att gå in och titta på den eftersom det finns två med samma namn)...

edit: eller gå ner på:

hd5870
hx 650/750w

- ljudkortet

- dvd brännarn

- noctuan

+ bluray-brännare

+ vattenkylning (köps utomlands, eller corsair h50 till processorn (grafikkortet kan behöva vatten (har inte jättekoll på idle ljudnivån på dessa))

typ:

+ vatten

edit2: kan ju köpa från olika ställen för att ev. spara några hundralappar (kanske skippa "sata 6" för att spara en slant, men mer "framtidssäkert" ifall du kör på det)

Permalänk

http://img6.imageshack.us/img6/9461/del1b.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/4109/del2n.jpg

Jag är ganska okunnig i detta område men har lagt ihop ett paket, är det något att ha? Kanske ska lägga till att jag inte behöver något extremt grafik kort.

Är detta ALLT som krävs för att få en fungerande dator? Eller är det mer som måste köpas?

Permalänk
Hedersmedlem

"Jag är ganska okunnig i detta område[...]"

(ja)

"Jag spelar tunga spel som kräver mycket prestanda."

"Kanske ska lägga till att jag inte behöver något extremt grafik kort."

Contradiction!

Vad spelar du? MS röj eller typ Crysis? Graffe kort är det viktigaste för spel prestanda...

edit: Skulle du inte ha en bluray-brännare trots allt? Ska du kyla med luft så kommer det låta en del.

Permalänk

EDIT: fel tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
"Jag är ganska okunnig i detta område[...]"

(ja)

"Jag spelar tunga spel som kräver mycket prestanda."

"Kanske ska lägga till att jag inte behöver något extremt grafik kort."

Contradiction!

Vad spelar du? MS röj eller typ Crysis? Graffe kort är det viktigaste för spel prestanda...

edit: Skulle du inte ha en bluray-brännare trots allt? Ska du kyla med luft så kommer det låta en del.

Det kommer inte alls låta en del pga luftkylning.