Så sitter du vid datorn på ett miljösmart vis!
Innehållsförteckning
1.1 Bakgrund.
1.2 Tillvägagångssätt och källor.
2.1 Rummet.
2.2 Skrivbordet.
2.3 Datorn.
2.4 En produkts livscykel.
2.5 Visste du att?
2.6 Inte bara dåligt.
3.1 Mer att läsa.
3.2 Avslutning.
1.1 Bakgrund
Med risk för att vara tjatig, kommer jag rikta min guide mot hur man kan vara klimatsmart samtidigt som man sitter med en monsterdator under skrivbordet. Bakgrunden till guiden är att det sker en onaturligt snabb uppvärmning av atmosfären, som vi lever och andas i. Jag tycker det är ett viktigt ämne att ta upp här på sweclockers. Bland annat gav sökningen efter miljö och klimat i forumet bara ett resultat som är kopplat till det jag ska skriva om, och det är tråden ”Konspirationsteorier”.
Vi är alla en del av den så kallade växthuseffekten, och inte minst vi i västvärlden. Vi i Sverige ska givetvis vara stolta över hur pass långt vi har kommit med vår miljöpolitik, framför allt om vi jämför med övriga länder som har kommit lika långt i utvecklingen och moderniseringen som vi har. En sak som vi däremot inte ska vara är nöjda. TCO (de har en klisterlapp på många skärmar) säger att IT-användandet står för lika mycket utsläpp som flygtrafiken varje år. Det finns oerhört många saker var och en kan göra för att dra ner sin råvaru- och energiförbrukning. Jag kommer nedan lista några av de som jag kan komma på som är kopplade till rummet, datorn och skrivbordet. I slutet av guiden finns en länk till TCO:s rapport om datoranvändandets miljökonsekvenser. Mannen som har skrivit rapporten, Håkan Nordin, menar att vi hade kunna bli av med hela 80 % av utsläppen om vi hade använt datorerna bättre och satsat mer på miljösmarta produkter.
1.2 Tillvägagångssätt och källor
Jag skriver just nu ett projektarbete om detta, och har beställt hem onödigt många böcker om ämnet. I princip alla saker är hämtade ur böckerna, eller är tidigare kunskaper jag har samlat på mig i mitt projektarbete.
De flesta siffrorna är hämtade från Naturskyddsföreningens hemsida. Besök gärna deras hemsida för mer information om hur de räknar koldioxidutsläpp osv. Jag har även använt organisationen TCO som en bra källa.
2.1 Rummet
1. Stänga av ljuset när du lämnar rummet.
2. Byt ut lampor mot energisnåla lampor. Skulle alla svenska hushåll byta ut 15 glödlampor mot lågenergilampor skulle Sverige gemensamt spara in 2,1 terawattimmar om året, vilket motsvarar ett års hushållsel till cirka 340 000 villor, men även 210 000 ton koldioxidutsläpp.
3. Källsortera papper i en separat papperskog/påse och annat skräp i en separat papperskorg.
2.2 Skrivbordet
1. Använd en skrivbordslampa istället för att lysa upp hela rummet.
2. Stäng av routern över natten. Det är totalt onödigt att låta den stå igång när ingen använder den, plus att många routermodeller har en hög arbetstemperatur. Att låta den vila kan utan tvekan förlänga livslängden.
3. Stäng av skrivaren när du inte använder den.
2.3 Datorn
1. Låt aldrig skärmen stå i standby, stäng av den istället. En skärm med skärmsläckaren igång förbrukar dessutom lika mycket ström som när man använder datorn och skärmen.
2. Skicka tillbaks tömda bläckpatroner. Dels innehåller de fortfarande små mängder bläck, men man slipper även tillverka nya. Beställer man patroner från inkclub, får man ett brev som man kan använda till att skicka tillbaks använda patroner. Portot betalt.
3. Välj miljösmarta produkter. Miljösmart behöver inte alltid betyda sämre prestanda. Ett problem med dagens produkter är att mycket av energin ”slösas bort”, så det som behövs är produkter som tar vara på den ström som går igenom. Bland annat har D-link nyligen släppt en serie gigabitswitchar som förbrukar 46 % mindre energi än en vanliga. Hemligheten är att de stänger av de portar som inte används, så att de inte tilldelas någon ström.
4. En dator som står i standby vardagar mellan klockan 18.00 och 08.00 samt på helger kräver i snitt en energi på 11,8 kWh i veckan. Det betyder att datorn producerar 1,3 kg koldioxid i veckan när den inte används. På ett år släpper en enda dator ut 62 kg koldioxid när den inte används (räknat på 48 arbetsveckor). Har företaget 20 datorer släpper de ut 1,24 ton koldioxid i standby. Ganska onödigt eller hur? Låt inte datorn stå för länge i standby, och stäng alltid av den över natten.
5. Aktivera de energisparfunktioner som finns i datorn. Detta gäller främst bärbara datorer, men det finns faktiskt många inställningar att göra i även en stationär dator. I vista, gå in på kontrollpanelen och tryck på ”Energialternativ”. Vet du att du bara ska sitta och surfa en längre stund, eller skriva i Word osv., kan du ha som rutin att ställa om datorn till energisparläge. Datorn drar tre gånger mer energi när den är inställd på hög prestanda jämfört med energisparläge.
6. Stäng av högtalarsystemet när du vet att det inte kommer användas på en stund, eller när datorn är avstängd.
7. Stäng av onödiga komponenter i datorn. Om du till exempel köper ett nytt grafikkort, och datorns gamla sitter i moderkortet, kan du inaktivera det gamla genom att gå in i enhetshanteraren. Högerklicka på den enhet du vill inaktivera och tryck inaktivera.
8. Investera i en fläktkontroll, eller skaffa program på datorn där du kan styra datorns fläktar. Fläktarna kan då med lätthet anpassas efter hur hårt datorn jobbar. Liknande program finns även att använda till t.ex. grafikkort. Jag själv använder ATIs Catalyst Control Center, där jag har olika inställningar som jag lätt kan ändra till. För surfning krävs det inget monstergrafikkort med de högsta inställningarna.
2.4

Världen ser helt annorlunda ut om man betraktar världen utifrån ett livscykelperspektiv. När man ska välja en produkt som t.ex. en ny platt-tv eller bil räcker det inte med att värdera hur mycket energi som går åt när man använder platt-tvn eller kör bilen. Det ger många gånger en falsk bild. Vi måste också ta hänsyn till de utsläpp som skett på resan från gruvbrytning/odling fram till butiken och sen återvinningen efter användandet. Den så kallade dolda indirekta energin/utsläppen heldragen blå linje i bilden. Oftast ligger 60 – 70 % av utsläppen i de första stegen av livscykeln, dvs. i själva odlingen /gruvbrytningen och vidareförädlingen. Utsläpp för transporter är oftast marginell om det inte gäller flyg. För livsmedel är 5 % av utsläppen från transporter.
Det du nyss läste gäller elektronikprodukter överlag, men absolut inte datorer. När det gäller datorer står användandet för hela 73 % av energiförbrukningen. Material och produktion står här för enbart 24 procent. Alltså måste det vara något fel i vårt använde av datorer!
2.5 Visste du att?
I Sveriges hushåll finns det cirka 4 miljoner datorer. Om alla dessa datorer skulle stå igång en timme i onödan, 200 dagar om året, skulle det ge ett utsläpp på cirka 240 ton koldioxid helt i onödan. För att en bil ska kunna släppa ut lika mycket måste den köra 6300 varv runt jorden..
2.6 Inte bara dåligt
Givetvis innebär datorerna inte bara negativa saker för miljön. Det finns flera sätt man kan använda IT på som däremot är otroligt miljösmart. Se bara följande två exempel:
Skulle alla som hade möjligheten att jobba hemma, göra det två gånger i veckan skulle vi tillsammans spara in 100 miljoner liter bilbränsle per år. Det är 2222 fulla tankbilar, vilket kan jämföras 82 000 svenska bilisters årliga bilresande. Det motsvarar i sin tur 240 000 ton koldioxidutsläpp per år. Den möjligheten hade inte funnits utan IT.
Ännu större vinst hade vi kunnat göra om var tredje tjänsteresa ersattes med resfria möten med hjälp av IT. Vi vet bland annat att piratpartiet nyligen höll sitt partimöte över internet, varför skulle inte fler kunna göra det? 700 000 ton koldioxid hade vi sluppit i atmosfären, varje år. Det är lika mycket som en kvarts miljon svenska bilister släpper ut varje år.
3.1
Vill du läsa mer om hur mycket olika datorer drar, eller annan intressant faktum om datoranvändandets konsekvenser så kan jag starkt rekommendera TCO:s rapport på länken nedan. Den är på svenska och enbart 4 sidor lång.
http://www.tco.se/bfefb308-bb64-4d85-8509-b77e1af8523c.fodoc
3.2 Avslutning
Hur ska vi då summera den här guiden då? Jo, att IT hade kunnat användas som ett av de starkaste verktygen i kampen mot växthuseffekten, istället för att vara en av de största bovarna, som det faktiskt är idag. Vi varken tänker på de negativa eller de positiva sakerna med den IT-teknologi vi har utvecklar, ur ett miljöperspektiv.
Jag ser gärna att denna tråden blir en tråd där medlemmar kan tipsa varandra om miljövänliga konfigurationer, produkter och andra konkreta tips som alla kan ha användning för.
Tack till alla som läst guiden och de som sponsrar tävlingen!
Kom gärna med respons!