Permalänk

Ljudet blir osynkad

Jag hade tidigare allt funderandes klockrent i Vista x64, men var bara tvungen att installera Windows 7 och då var det bara börja om.
Nu tror jag att jag har fixat alla problem förutom synkningen mellan bild och ljud. När jag sätter igång nånting så verkar det vara synkat först men ljudet hamnar mer och mer efter ju längre uppspelningen fortsätter.

Operativsystemet är som sagt Windows 7 x64. Jag använder ffdshow-tryouts codecs till både ljud och bild och har tv'n kopplad som sekundär skärm genom HDMI på en HD4350 med en Onkyo 606 receiver emellan. Som splitter använder jag Haali och EVR som renderer (VMR9 ger bara ljud och svart bild). Mediaportal är inställd på "dynamic refresh rate" och materialet som jag provat med nu är i 29.97fps och tv'n ställs alltså till 60hz.

Detta problem hade jag inte i Vista, men då använde jag VMR9 som renderer, om det nu har nåt med saken att göra.

Innan jag börjar installera en massa andra codecs m.m. för att testa skulle jag gärna vilja ha lite tips av er vad jag bör prova och hur ni som haft detta problem har löst det.

Mvh

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Prova mediportals forum. Finns många där som har haft problem med att ljudet blir osynkat med dynamic refresh rate. Kommer tyvärr inte ihåg lösningen på problemet, men jag vet att det finns ett par olika lösningar på deras forum.

Om jag har rätt så har det med fps'en att göra.. (du tappar 0,03 per sekund, eller 0,06.. ) Därav blir ljudet mer och mer osynkat.
Själv gjorde jag det enklaste testet först. slå av dynamic refresh rate och kolla om ljudet fortfarande är osynkat, är det inte det så finns det som sagt svar på mediaportals forum. dels inställningar, dels något program som avhjälper problemet.

Visa signatur

Main;| Antec Sonata III | MSI X38 Diamond | E6750 G0 @ 3,65 | Arctic Cooling Freezer | ASUS EAH4850 | 2x2 Kingston HyperX DDR3 1600 | Vista Ultimate x64 |

Media;| ASUS E35M1-M | E350 @ 1,8 | 2x2 Corsair XMS 1333 | ASUS EAH 5450 | Media Portal 1.2.1 |

Permalänk

Faktiskt så har det löst sig nu genom att jag bytte codecs från ffdshow-tryouts till SAF paketet (http://forum.team-mediaportal.com/codecs-external-players-55/...)

På köpet fick jag också DXVA , vilket dock spelar mindre roll för min del.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.