Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
90 grader ?! ... nja ... Då lär inte proc må speciellt bra!

Ligger väl på gränsen nu när den kommer uppåt 70 grader.

100 grader är maxgränsen för i7 enligt bilden. När jag studerade hade en korridorkompis en gammal intel P4 som låg nästan konstant på 90 grader och den klarade sig. Men visst, under 70 grader är att föredra, men så länge det är under 90 grader ska det inte vara någon fara (han kör trots allt Linpack, den belastningen får man inte ens när man spelar).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Okej.

Min pump låter lite mer sedan jag flyttade radiatorn. Hur har du placerat grejerna i förhållande till varandra?

Har radiatorn på fläktplatsen längst bak i ett fractal design chassi med slangarna nedåt. Har ingen lust att flytta radiatorn, men kanske kan dra slangarna lite anorlunda eller vända på radiatorn?
EDIT: testade att sätta lite stripes runt slangarna och fick då det lite tystare, så om jag vrider den lite eller något så ska det nog gå att få den tyst igen:)

Permalänk
Avstängd

Svängde förbi vår lokala datorbutik och köpte en till fläkt. Provar just nu Push and Pull på radiatorn. Och de gjorde mer nytta än vad jag trodde de skulle göra. Jag har vart uppe i 3,67GHz på min Q9300. Men jag nöjer mig med att ha den snålt klockat på 3GHz. Så jag får numera samma temps som om jag kör den i original frekvens.

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten. Men kameran är inte bättre i detta ljusförhållande jag har i rummet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bater
Har radiatorn på fläktplatsen längst bak i ett fractal design chassi med slangarna nedåt. Har ingen lust att flytta radiatorn, men kanske kan dra slangarna lite anorlunda eller vända på radiatorn?
EDIT: testade att sätta lite stripes runt slangarna och fick då det lite tystare, så om jag vrider den lite eller något så ska det nog gå att få den tyst igen:)

Beroende på hur radiator och pump sitter i förhållande så kan pumpen låta olika. Hoppas du får ihop det och bra att det blivit tystare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Svängde förbi vår lokala datorbutik och köpte en till fläkt. Provar just nu Push and Pull på radiatorn. Och de gjorde mer nytta än vad jag trodde de skulle göra. Jag har vart uppe i 3,67GHz på min Q9300. Men jag nöjer mig med att ha den snålt klockat på 3GHz. Så jag får numera samma temps som om jag kör den i original frekvens.

http://pici.se/pictures/medium/aWlJPLIDR.jpg

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten. Men kameran är inte bättre i detta ljusförhållande jag har i rummet.

Hur varmt blir det vid belastning för dig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hur varmt blir det vid belastning för dig?

Rätt skapligt med tanke på fläktarnas hastighet på 1000rpm.
Jag kör som sagt processorn i 3GHz till vardags då jag inte behöver mer kraft än så. När jag kör Linpack testet i OCCT så snittar kärnorna på 63 till 65 grader. Kör jag den i 3,5GHz så toppar kärnorna på 68 grader. Och som referens om jag kör processorn i original frekvenser, alltså 2,5GHz så toppar kärnorna på 61 till 63 grader. Mycke bra temps tycker jag iaf. En sak är iaf säkert vad gäller Q9300. Dom blir varma. Även i originalfrekvenser så blir kärnorna varma. Inget ovanligt då alla recensioner jag läst om Q9300 också säger att den blir väldigt varm.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Installerade just min Grymt nöjd med temperaturerna! Ända nere i 15grader IDLE. Den är ju ändå bara klockad till 3.4ghz.
När jag körde stock var min idle-temperatur aldrig nere under 25grader.

Dags att börja plåga processorn lite nu, kanske?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreaC
http://i49.tinypic.com/2vd4j5t.png

Installerade just min Grymt nöjd med temperaturerna! Ända nere i 15grader IDLE. Den är ju ändå bara klockad till 3.4ghz.
När jag körde stock var min idle-temperatur aldrig nere under 25grader.

Dags att börja plåga processorn lite nu, kanske?

Du får fel temperaturer, såvida du nu inte har nollgradigt där datorn står?

Kolla med något annat program, jag vet inte vad som gäller för Phenomsystem men någon här vet nog. Realtemp kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du får fel temperaturer, såvida du nu inte har nollgradigt där datorn står?

Kolla med något annat program, jag vet inte vad som gäller för Phenomsystem men någon här vet nog. Realtemp kanske?

Har balkongdörren öppen, är säkert runt 10grader här atm. Står samma temperatur på speedfan. Ska kolla med något annat program

Edit: Kollade CPUID HWmonitor nu, står samma temperaturer där

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du får fel temperaturer, såvida du nu inte har nollgradigt där datorn står?

Kolla med något annat program, jag vet inte vad som gäller för Phenomsystem men någon här vet nog. Realtemp kanske?

Har också en 720@3,4 med h50 alla program visar 16c idle jämt men har ca 20c inne så vet att det är omöjligt. Brukar säga att 25-30c idle och aldrig över 40c load och load är ju det som räknas

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Någon som kör med CPU Q-Fan Control på?

Min idle temp går upp från 30-32c till 36-38c idle när jag slår på den men blir ju bra mycket tystare så svårt att välja vad jag ska köra på.
Tänkte att så länge idle temp är under 40c så ska det väl inte betyda så mycket.

Kör en i7 920 D0 i 4.0Ghz med en load temp 68-70c på ett ASUS P6T Deluxe V2.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

vad har jag för fel, ligger på idle 60-65 celcius med h50 på i7 860 @4,0GHz

LOAD GÅR DEN UPP UPP MOT 85 GRADER?

bytte ut kylpastan som kom orginal mot artic silver 5:an

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

fel, den går upp på 99 grader!! LOAD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
vad har jag för fel, ligger på idle 60-65 celcius med h50 på i7 860 @4,0GHz

LOAD GÅR DEN UPP UPP MOT 85 GRADER?

bytte ut kylpastan som kom orginal mot artic silver 5:an

Vart kopplade du in anslutning för ström till pumpen? Är det en PWM-styrd fläktanslutning med någon inställning i BIOS där den inte går på max? Jag har själv både sänkt prestandan och stängt av pumpen av misstag när jag pillat i BIOS med fel header.

Sen får du ju räkna med att din CPU blir väldigt varm med. Det är ju ingen superpresterande kylare direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
fel, den går upp på 99 grader!! LOAD

Kan även vara en kass montering? Du tog inte för mycket kylpasta? Sitter blocket hårt?

Permalänk
Hedersmedlem

De som kör gentle typhoon, vad har ni för rpm på dem? funderade på att köpa en 800rpm, som ska kyla min i7 920 som i prime95 med noctua nh12p når 80grader.
Har en del 12p:or hemma som jag iofs skulle kunna köra i 900rpm kanske, men tycker de låter lite väl mycket.
Någon rekommendation, nexus, schythe? för att hålla prollen vid samma temp fast få det lite tystare. Tänkte även ge 7-9v till pumpen istället.

Eventuellt kanske jag försöker göra någon upphängning eller något och ha radiatorn framför minnena (luftflödet över minnena, bakåt) för att få kallare luft utan att sabba luftflödet, räcker slangarna tror ni?

edit: tänkte bara höra ifall ny tycker pumpen låter mycket vid 12v, kanske onödigt att ge den mindre?

Permalänk
Medlem

Hur många kör med den pasta om följde med?? Kör själv med den och tycker tempen är helt ok. Dock kanske man skulle byta den om det ger lägre temp. Dock bör det bara betydligt lägre. Ligger på ca 36 grader idle med phII 940 oklockad och fläkt på 5 volt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har nu testat montera om och lagt annan pasta, kör nu mx3 pasta.

ligger nu på 50 grader idle och prime95 67-70 grader load.

helt okej på 4,0 ghz??

flyttade även radiatorn dit bak, hade den i fronten på min fractal r2 innan, kapade bort halva trappan för diskarna för att få plats.

men tycker burken susar på alldeles för högt nu. var okej innan men detta går inte.

vad ska man köra för inställningar på fläktarna i bios?

program för att styra mer exakt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

update:

har nu satt på en volt kontroll på push fläkten och nästan allt av det jobbiga ljudet försvann, det var verkligen där problemet satt.

så nu tycker jag min temp är okej och ljudnivån kanske får att få lite bättre.

frågan är ifal det är värt att köpa nya noctua flätar som låter aningen mindre?
sitter med två p-12:er nu.

kört prime i 3 timmar och har en load temp på max 78 grader.
på ena kärnan, de andra ligger runt 72.

vad kan jag förbättra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
De som kör gentle typhoon, vad har ni för rpm på dem? funderade på att köpa en 800rpm, som ska kyla min i7 920 som i prime95 med noctua nh12p når 80grader.
Har en del 12p:or hemma som jag iofs skulle kunna köra i 900rpm kanske, men tycker de låter lite väl mycket.
Någon rekommendation, nexus, schythe? för att hålla prollen vid samma temp fast få det lite tystare. Tänkte även ge 7-9v till pumpen istället.

Eventuellt kanske jag försöker göra någon upphängning eller något och ha radiatorn framför minnena (luftflödet över minnena, bakåt) för att få kallare luft utan att sabba luftflödet, räcker slangarna tror ni?

edit: tänkte bara höra ifall ny tycker pumpen låter mycket vid 12v, kanske onödigt att ge den mindre?

Jag testat Sytthe Slip Stream 800rpm och Fractal Design 1000rpm på min H50. Prestanda detsamma, men Slip Stream 800rpm tystare.
Pumpen vet jag inte om de är så bra att ge mindre volt. Men du kan ju alltid testa då jag inte tycker den hörs iaf. Jag har nog tur med min pump. Även om jag slår av samtliga fläktar som går att stänga av så kan jag inte höra pumpen när jag lägger örat emot lådan ens. Förmodligen nätagget eller grafikkorten som överöstar den.
Hur som helst. Posta gärna din temps som du får vid olika volt inställningar till pumpen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jag testat Sytthe Slip Stream 800rpm och Fractal Design 1000rpm på min H50. Prestanda detsamma, men Slip Stream 800rpm tystare.
Pumpen vet jag inte om de är så bra att ge mindre volt. Men du kan ju alltid testa då jag inte tycker den hörs iaf. Jag har nog tur med min pump. Även om jag slår av samtliga fläktar som går att stänga av så kan jag inte höra pumpen när jag lägger örat emot lådan ens. Förmodligen nätagget eller grafikkorten som överöstar den.
Hur som helst. Posta gärna din temps som du får vid olika volt inställningar till pumpen.

H50n står så fint och väntar på golvet tills efter jul (ska dra hem till de värmländska skogarna) så blir tidigt i jan (senast mitten), funderar på att köpa en drös fläktar och jämföra (har ju noctuor och nexus readan, så slip stream och typhoon kanske man skulle inhandla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
H50n står så fint och väntar på golvet tills efter jul (ska dra hem till de värmländska skogarna) så blir tidigt i jan (senast mitten), funderar på att köpa en drös fläktar och jämföra (har ju noctuor och nexus readan, så slip stream och typhoon kanske man skulle inhandla)

Mycke skoj. Är de Noctua på 800rpm du har, eller är de dom lite snabbare? har nämligen några Noctua på 800rpm. Men jag har inte testat dom på H50. Dom är iaf de tystaste fläktar jag någonsin haft.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Mycke skoj. Är de Noctua på 800rpm du har, eller är de dom lite snabbare? har nämligen några Noctua på 800rpm. Men jag har inte testat dom på H50. Dom är iaf de tystaste fläktar jag någonsin haft.

har 6st s12 - 1200 och 2st p12 -1300, tänkte isf köra på p12 men dra ner den till 900 (minimum för den). har också ett par nexus i särbons dator och en drös (6 st) hyfsade kullagrade som jag fick med mitt lian li chassi, en nexus 80mm och lite skräpfläktar. har läst mycket bra om typhoon så vore kul att prova.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
har 6st s12 - 1200 och 2st p12 -1300, tänkte isf köra på p12 men dra ner den till 900 (minimum för den). har också ett par nexus i särbons dator och en drös (6 st) hyfsade kullagrade som jag fick med mitt lian li chassi, en nexus 80mm och lite skräpfläktar. har läst mycket bra om typhoon så vore kul att prova.

Se där. Som sagt, du får posta dina resultat med dom fläktar du testar med sen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Idag kom äntligen fästet. Iofs kom det i fredags men låg o sov när ups knackade på så de göra ett nytt försök. Ska montera det under kvällen så får väl återkomma senare eller imorn med hur det gick

http://www2.minasidor.net/swec/kamerabilder/2009/vattenkylnin...

http://www2.minasidor.net/swec/kamerabilder/2009/vattenkylnin...

AMD? tänkte på backplaten? eller följer en sådan med vid köp? elelr måste man köpa vis sidan om?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Den följer med fästet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Den följer med fästet.

Ok bra o veta!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Någon som har upplevt att pumpen börjat låta mer efter ett par månader? Tycker att min låter mycket mer nu än vad den gjorde för ett par dagar sen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

edit: dubbelpost

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Ska bygga en HTPC.
Sänker man ljudnivån med en H50 jämfört med att ha en vanlig fläkt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Ska bygga en HTPC.
Sänker man ljudnivån med en H50 jämfört med att ha en vanlig fläkt?

Ta en tyst luftkyld kylare istället. Corsair H50 genererar mer ljud då den kräver minst en fläkt för radiator och sedan låter ju även pumpen.

Själv kör jag en Coolermaster Gemini II passivt med min E5200 jag har i min HTPC.