Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Haha läst igenom lite här och kom fram till att jag själv har lite att dela med mig.

Min kompis hade beställt en dator för ca 5 år sen eller något. Fick äran att bygga ihop den åt honom. När jag skulle öppna processorns lilla plastbox så flyger processorn ut och ramlar rakt ner på golvet (ca 1.25 meters fall) min kompis och en annan kompis som va där samtidigt och gjorde lite annat vände sig om direkt och titta rakt på mig. haha det kändes lite pinsamt, som tur var så gick inte processorn sönder överhuvudtaget. allt fungerade perfekt

Har alltid varit så försiktig med att inte ta på kretsarna så jag brukar hålla längst ute i kanterna på moderkort och grafikkort tex. Detta gjorde att jag en gång råka tappa grafikkortet rakt på moderkortet när jag pillade lite med min dator, blev väl ett fall på typ 20cm. Tillräckligt för att man ska tänka, vad fan håller jag på med har börjat ta lite mer ordentliga grepp nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Har för första gången imitt liv blivit skuren i fingret av ett fläktblad...
Det var då jag skulle fixa till en kabel till en chassifläkt som låg alldeles för nära CPU-fläkten.

Sedan så har jag lärt mig att man ska kolla så att mått på kylare av olika slag stämmer överens med den plats man har på moderkortet...
Hade beställt ny CPU-Kylare och glad som jag var så rengjorde jag och applicerade ny kylpasta.
Då jag sedan skulle fästa kylaren så såg jag att 3 kondensatorer hamnade precis under kylaren och att de var någon millimeter för höga...
Så då blev det till att modifiera den nyinköpta kylaren direkt...

(Edit: Stavfel)

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Avstängd

köpte cpu fläkt till min 3e dator (landator) Zalman 7000b till s 754,939,775 mfl alla utom am2-am3 men jag tvingade dit den på mitt am 2 moderkort sedan fattade jag inte varför datorn låste sig vid uppstart, Jag hade bränt processorn för fläkten satt lite för löst mot processorn

som tur var kostade processorn bara 350kr beg (x2 3800+)

Permalänk

Her her, var millimeter från att byta ut moderkortet för att jag glömt stoppa i strömkabeln till processorn ;P (hade beställt, och cancel'ade ordern)

Permalänk
Medlem

Det har blivit många "tabbar" genom åren, här är några..

Skulle skruva ut ett Pentium1 moderkort ur en låda utan en skruvmejsel = en ca 2cm lång djup repa rakt genom flera lager på modertet.

Ska byta ett ut ett TNT1 grafikkort på en dator som är igång, väljer stäng av i win95 och går ner under skrivbordet och börjar skruva ut det, och när jag drar ut kortet så blixtrar det till. "hmmm" kollar på cpu fläkten som fortfarande snurar. "fan" sätter i det igen, stendött ;P

Första LANet jag skulle på så fick jag för mig att jag kunde bära en 15" tjockskärm och datorn på samma gång från bilen mitt i vintern med isgata utanför dörren. Lassade upp skärmen i famnen och sen lådan på axel. Gick ca 30 cm sen halkade jag och lådan åkte ner på bagageluckan på farsan bil och gjorde en fin buckla och sen rakt ner i backen. Slutade med ett snett jävla chassi 2 trasiga cdspelare. en trasig 1gb hd (stor på den tiden) som var system disken och den andra hårddisken pajade ca 50% av clustrena.

Kopplat om en molex kontakt på en fläkt till 7v, som jag sen glömt att jag kopplat om och sen några månader senare kopplat in en hd i andra änden på kontakten = "Anden i chipet kom ut"

Slulle hjälpa en kompis att bygga en atlon xp 1700+ till sin syster. Byggde ihop allting, klockade upp den till 2ghz, funkade skitbra. Sen fick jag för mig att jag skulle prova med en peltier på 100W emellan cpun och flännsen. Tänkte inte på att xpna har blottade kärnor. sätte emellan peltiern och försökte spänna fast, och hör ett högt och distinkt krasande ljud.. blev lite röd i annsiktet och jag ett barnbidrag fattigare.

Krossat säkern en 6-7st xp prollar med en vapochill första versionen. Inte utan annledning dom kallades för vapokill.

Monterat sdram åt fel håll, brann en pin på minnet, lödde dit en koppartråd istället, funkade utmärkt.

Råkat radera partionen på farsans dator flera gånger när jag var omkring 11-12år. Installerade om datorn själv alla gånger, dock var han inte så nöjd med att behöva göra om bokföringen. Men han kunde inte förbjuda mig att använda datorn för då fick han ingen hjälp.

Fick för mig att jag skulle byta styrdosa på en ABB robbot på jobbet utan att stänga av den, kollade på alla kontakterna när jag kopplade ur, tjae ska inte gå att sätta fel, bra bra. Tog den nya och försökte trycka i första kontakten lite snett sen tog det stopp och det luktade lite brännt från styrskåpet. kontakten passade inte med två stift som fick kontakt på fel ställe. CPU-kortet brann 30k gick de på "Läropengar" som chefen kallar det :).

Många fler misstag har jag gjort. och fler kommer det att bli, hehe.
Skruvar med datorer och elektronik hela dagarna.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av craft
*Många fail*

Det låter dyrt att vara dig

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

dummaste iden jag kommer på nu var nog när jag var 11 år och det var dax att överclocka sin 468 dx4 100mhz, tänkte att om man lägger kylflänsen i kylen och fort monterar den så skulle den orka mera. tjaaa isen på flänsen då?;)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Det har hänt en rad olika incidenter kan man lugnt säga.

Kommer ihåg när jag brände min första dator på grund av damm i burken. Min kompis som skulle vara så duktig påstod att det inte var någon fara att det rök, för fläktutblåset från nätagget var enligt honom avgasröret på datorn varpå han drar switchen till 115v för att den ska "lugna ner sig". Lugn blev den inte alls utan frustade som ett diesellok med rök ur alla hål och vred som en pungkrossad älg släckte den ned inte bara våran huvudsäkring utan hela gårdens. Han får inte bestämma mycket över datorer sedan dess.

En annan "rolig" episod var när jag precis börjat meka själv i burken och jag hade 7st HDD i min kära burk och skulle sätta i min åttonde. Jag hade tyvärr inte fler platser så jag kläcker idén att jag kan hänga disken i IDE-kabeln fritt i burken. Det funkar en stund tills datorn börjar säga att disken bara var på 8gb när den egentligen var 40gb. Sur blev jag och tog tag i datorn och skakade den frustrerat varpå disken kortsluter moderkort, nätagg och mig så jag tappar datorn på min högra lilltå. Jag har fortfarande ingen känsel i den tån..

Tack för mig!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Detta är inte mitt misstag, men det är så klockrent att jag ändå måste dela med mig av det...
Lång historia kort; Jag skall hjälpa en kille med en dator han köpt begagnad. Han (och hans kompisar) har inte fått igång den, trots vissa försök. Så jag tar mig an den. Felfunktionen är att den startar utan problem, men det går inte att installera drivrutiner för grafikkortet.

Datorn räcks över liggandes på sidan (ett fulltower...), ovetandes av anledningen så vänder jag chassit. Det skramlar friskt. Tittar in genom ett fläktgaller och ser en towerkylare rulla runt på moderkortet. Datorn transporteras hem, varvid jag bestämmer mig för att titta över den innuti. Följande fel finns:
1. Hårddisken sitter med en skruv (fel skruv, M3).
2. Kylaren är lös / borta. Monteringsdetaljer ligger på moderkortet.
3. En fläktkontroll i metall hänger lös inne i datorn.
4. En annan fläktkontroll sitter skruvad med en skruv (fel skruv), uppochner och 3cm för långt in.
5. Strömkablar till en fläkt har ryckts ur kontakten och hänger lösa.
6. ALLA fläktar blåser in luft; inga utblåsfläktar. Gallrena är fulla av damm.
7. En fläkt har skurit och står still.

Jag åtgärdar alla problem, plockar bort skit som är trasigt (2 fläktar), vänder lämpliga fläktar, rengör cpu, monterar kylaren ordentligt och snyggar upp bland alla kablar. Startar upp datorn; en minihögtalare i fläktkontrollen skriker helt vansinnigt mycket, och det saknas 512MB RAM i bios. Visar sig att en minnessticka inte sitter i ordentligt, utan är bra halvt istucken. Åtgärdar för att sedan installera om Windows, felsöker och efter att ha testat olika infallsvinklar visar det sig att Catalyst-drivrutinerna inte fungerar på ett AGP-kort. Man är tvungen att ladda ner en separat AGP-specifik Catalystversion från AMD:s hemsida. När det är gjort, fungerar datorn utan anmärkning. Överklockades 400MHz (en Prescott) och lämnades tillbaka.

Man hade då spenderat X antal dagar på att fixa den, rivit ur kylare och hårddisk (och inte fått tillbaka det, utan bara lagt kylaren på processorn) och röjt rundor i Windows. Det enda som hade behövts var andra drivrutiner.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Detta är inte mitt misstag, men det är så klockrent att jag ändå måste dela med mig av det...
Lång historia kort; Jag skall hjälpa en kille med en dator han köpt begagnad. Han (och hans kompisar) har inte fått igång den, trots vissa försök. Så jag tar mig an den. Felfunktionen är att den startar utan problem, men det går inte att installera drivrutiner för grafikkortet.

Datorn räcks över liggandes på sidan (ett fulltower...), ovetandes av anledningen så vänder jag chassit. Det skramlar friskt. Tittar in genom ett fläktgaller och ser en towerkylare rulla runt på moderkortet. Datorn transporteras hem, varvid jag bestämmer mig för att titta över den innuti. Följande fel finns:
1. Hårddisken sitter med en skruv (fel skruv, M3).
2. Kylaren är lös / borta. Monteringsdetaljer ligger på moderkortet.
3. En fläktkontroll i metall hänger lös inne i datorn.
4. En annan fläktkontroll sitter skruvad med en skruv (fel skruv), uppochner och 3cm för långt in.
5. Strömkablar till en fläkt har ryckts ur kontakten och hänger lösa.
6. ALLA fläktar blåser in luft; inga utblåsfläktar. Gallrena är fulla av damm.
7. En fläkt har skurit och står still.

Jag åtgärdar alla problem, plockar bort skit som är trasigt (2 fläktar), vänder lämpliga fläktar, rengör cpu, monterar kylaren ordentligt och snyggar upp bland alla kablar. Startar upp datorn; en minihögtalare i fläktkontrollen skriker helt vansinnigt mycket, och det saknas 512MB RAM i bios. Visar sig att en minnessticka inte sitter i ordentligt, utan är bra halvt istucken. Åtgärdar för att sedan installera om Windows, felsöker och efter att ha testat olika infallsvinklar visar det sig att Catalyst-drivrutinerna inte fungerar på ett AGP-kort. Man är tvungen att ladda ner en separat AGP-specifik Catalystversion från AMD:s hemsida. När det är gjort, fungerar datorn utan anmärkning. Överklockades 400MHz (en Prescott) och lämnades tillbaka.

Man hade då spenderat X antal dagar på att fixa den, rivit ur kylare och hårddisk (och inte fått tillbaka det, utan bara lagt kylaren på processorn) och röjt rundor i Windows. Det enda som hade behövts var andra drivrutiner.

Intressant läsning, men överklocka en Prescott? Hoppas din kompis gillar bastubad

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonka
En mindre kunnig kompis ringde till mig, hans dator gick inte att stänga av på knappen.
Jag sa till honom att han skulle stänga av på knappen där bak, så han kröp ner bakom datorn, och pillade på rätt knapp (trodde han)...
Där small hans nätagg rakt i ansiktet på honom :D... skojja om han blev förvånad eller!

Haha, det har jag varit med om också.
Farsans Intel Pentium 133Mhz.
Jag var väl en sisådär 12 år då.
Datorn hade hängt sig och det gick inte att stänga av datorn på knappen.

Trodde också då att jag var på rätt knapp.
Men det blev ett tjockt mörkt rökmoln

(Tror det var en AC/DC switch)

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jens Flens
Intressant läsning, men överklocka en Prescott? Hoppas din kompis gillar bastubad

Min klockade prescott ligger på 60-70 grader, så med rätt kylare behöver de inte bli stekheta. Men iofs har jag ju en TRUE på den

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk

Jag satte ihop en kompis dator, var van med att det var strömbrytar-knapp på nätaggregatets baksida, men det var tydligen så att man ökade "spänningen?", så det började blixtra lite där bak sen kom de rök. Även moderkortet gick sönder för vi var tvungna att "skarva" nätaggregatets kablar så dom skulle passa på moderkortet Tror det är den största failen jag har gjort iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mandrag0ran
Her her, var millimeter från att byta ut moderkortet för att jag glömt stoppa i strömkabeln till processorn ;P (hade beställt, och cancel'ade ordern)

måste bara kommentera detta: cancel'ade

cancel är en engelskt ord för avbryt vilket betyder att du avbröt ordern.. sluta försöka försvenska engelska ord.

Permalänk
Medlem

Då jag sett på film (innan youtube fanns) att det kunde vara effektivt att rengöra CPU fläkten ibland så tänkte jag göra det.
Det jag inte tänkte på att var att man inte behövde damsuga UNDER cpun.
Jag tog alltså av cpun ifrån sin socket och tryckte den emot damsugaren.

Det var på den tiden på CPUna hade Pinnar, alla pinnar böjdes.
Fick inte tillbaka den igen i sin socket och pappa blev mindre glad.

Vi skickade in den på service och fick nota på 15 lök. Ja, 15 000 kr.
Detta för att verkstaden hade avtal som endast tillät de sätta in "original delar" i datorn, alltså endast likadana delar som datorn kom med, så de var tvugna att special beställa prollen ifrån tillverkarn.
Vi beslöt oss får att strunta i att rädda datorn.

Jag kan fortfarande höra hennes skrik ifrån källaren när man är hos föräldrarna. (Pappa e finsk så han vill inte slänga något)

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi
Då jag sett på film (innan youtube fanns) att det kunde vara effektivt att rengöra CPU fläkten ibland så tänkte jag göra det.
Det jag inte tänkte på att var att man inte behövde damsuga UNDER cpun.
Jag tog alltså av cpun ifrån sin socket och tryckte den emot damsugaren.

Det var på den tiden på CPUna hade Pinnar, alla pinnar böjdes.
Fick inte tillbaka den igen i sin socket och pappa blev mindre glad.

Vi skickade in den på service och fick nota på 15 lök. Ja, 15 000 kr.
Detta för att verkstaden hade avtal som endast tillät de sätta in "original delar" i datorn, alltså endast likadana delar som datorn kom med, så de var tvugna att special beställa prollen ifrån tillverkarn.
Vi beslöt oss får att strunta i att rädda datorn.

Jag kan fortfarande höra hennes skrik ifrån källaren när man är hos föräldrarna. (Pappa e finsk så han vill inte slänga något)

Men... du vet väl att man kan böja tillbaks pinnarna FÖRSIKTIGT med t ex ett kreditkort?

Visa signatur

Balle

Permalänk

Jag har gjort flera tabbar sen mitt senaste inlägg...
en tabbe kan beskrivas bäst med en mening:
koppla ur strömmen innan man pillar med nätaggregat.

en annan tabbe är att lägga handen på en p4-prolle för att känna hur varm den är, jag har fortfarande kvar ärren från brännblåsorna...

löda hårddiskar till ett projekt när man är trött med en värdelös lödkolv...ska försöka fixa det vid jul/före jul eller ngt.

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men... du vet väl att man kan böja tillbaks pinnarna FÖRSIKTIGT med t ex ett kreditkort?

Vi försökte i flera omgångar, men detta var nog snart 6 år sedan. ( och då var datorn redan något år)
Alla pinnar böjdes inte, bara vissa. Såfort man fick rak en pinne blev nästa böjd.

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickythemaniac

en annan tabbe är att lägga handen på en p4-prolle för att känna hur varm den är, jag har fortfarande kvar ärren från brännblåsorna...

hade varit fräckt om man kunde läst processor nummret i din hand efteråt:D

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag kan nog inte toppa så många men detta ärkefel måste bara förevigas:

Min okunniga polare skulle uppgradera sin dator för ett år sen eller ngt. Han hävdar att han "kan en hel del om datorer" men denna berättelse dödar hans påstående utan möjlighet till återupplivande.

Jag rekommenderade Intel, men han skulle prompt ha AMD.
Fine tänkte jag.

När han får hem grejerna så får han inte prylarna att funka, ringer till mig och undrar om jag kan fixa skiten.

När jag kommer fram visar det sig att han har köpt ett moderkort som bara stödjer Intel och inte hans Athlon-processor.

Känns som att köra en bensindriven bil på diesel

Visa signatur

Antec Three Hundred | Gigabyte P35 | Gigabyte Radeon 4850 512MB | Corsair XMS2 Xtreme 6400 2x2GB | Intel Core 2 Duo E8400 @ 4.0 GHz | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate RC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradoxnode
En kort historia.

1: Ser texten "110v".
2: Drar i spaken.
3: Pang!
4: Köper nytt nätaggregat.

1: Ser texten "110v".
2: Drar i spaken.
3: ?????
4: Köper nytt nätaggregat.

FIX'D

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

Var med om en grej för något halvår sen. Satt och lekte med lite gammla skrot dator delar. Satte i min pentium MMX 166Mhz i ett socket A moderkort. Gick att sätta i om man böjde ett ben på CPUn. Koppla in ström och starta genom en skruvmejsel på power kontakten och poff så blixtrade det i minnena XD. Skulle inte prova att mixtra med nya grejer på det viset utan detta var bara skrot prylar i princip

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

En gång superlimmade jag en cpu-kylare med fläkt på baksidan av gpu:n på ett 3870x2-kort.
Det blev kortslutning med rökutveckling.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
så jag tappar datorn på min högra lilltå. Jag har fortfarande ingen känsel i den tån..

Tack för mig!

HAHAHA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Klippte av fläktsladden till moderkortsfläkten på mitt första nforce4ultra moderkort och trodde sidofläkten skulle palla kylningen.....
Ren idioti.

Använde även min trasiga VF900 som kylning på mitt 7900GT utan att tänka på övriga delar på grafikkortet, Hitman blev sig aldrig likt med de artifakterna.....

HAHAHA!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Musikälskare

Detta var ett tag sen

Fick hem vattenkylning från DangerDen och fassan blev sjukt skeptisk

- VATTEN I DATORN, DET GÅR VÄLL INTE FÖR SIG???

Han fick rätt till viss del, glömde efterspänna klämmorna kring CPU-blocket och det läckte fint ner på grafikkortet

Som tur var fungerade ändå allting, kan ha varit några grafikfel dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

idag blev det största misstaget i min erfarenhet med datorer... nya i5'an skulle i moderkortet och jag satte i det lugnt och försiktigt... sen skulle man på med kylpastan, dock sa manualen att man skulle ha på den innan man låste fast processorn.

jag tyckte att man skulle göra tvärtom, alltså låsa fast processorn innan man la på kylpasta men dum som man var gjorde man som manualen tyckte och när man skulle smeta ut den dryga arctic silver 5 så gled processorn åt sidan, man lyfte den och varenda fin pin där nere var böjd... MISSNÖJD! så nu ryker 1.5k på ett nytt moderkort om ingen försäkring kan täcka det...

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
idag blev det största misstaget i min erfarenhet med datorer... nya i5'an skulle i moderkortet och jag satte i det lugnt och försiktigt... sen skulle man på med kylpastan, dock sa manualen att man skulle ha på den innan man låste fast processorn.

jag tyckte att man skulle göra tvärtom, alltså låsa fast processorn innan man la på kylpasta men dum som man var gjorde man som manualen tyckte och när man skulle smeta ut den dryga arctic silver 5 så gled processorn åt sidan, man lyfte den och varenda fin pin där nere var böjd... MISSNÖJD! så nu ryker 1.5k på ett nytt moderkort om ingen försäkring kan täcka det...

du är bäst polarn, nästa gång ska jag vara med då du monterar något

Permalänk
Medlem

Jasså, var det BJÖRN som hade gjort det!

Jag satte ihop en I5 dator åt en kompis i onsdags och den är up an running, inte ett enda problem faktiskt.

Edit: Duktigt Björn. Hoppas det löser sig!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy

i5:an har väl inga pinnar som går att böja???