Permalänk
Medlem

Lagg med 100/100

Hallå SweC's.

Jag har fått problem med min internetuppkoppling och lider av lagg i både spel och när jag surfar och det har börjar nyligen. Till exempel så kan jag inte kolla på youtube klipp utan att den kör fast, känns som att sitta på 56.6k modem.

Jag har BBB 100/100 med fiber och när jag kör testet på bredbandskollen.se så
mäter den ca 93Mbit ner och ca 20Mbit up. och får 1-2 i ms mot Mätserven i Stockholm. (edit: andra gången jag körde nu fick jag 95ner, 0.3up)

Jag använder hubben som jag fick när jag tecknade avtalet med BBB och den har fungerar ypperligt fram till nu. Så vad kan det vara för fel?

Alla hjälp är välkommen!

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Problem med youtube finns en aktuell tråd i detta forum, så det problemet drabbar även andra BBB-kunder.

Att bredbandskollen visar 20Mbit upp beror till stor sannolikhet på att du har en 100/10 tjänst från BBB.

Permalänk
Medlem

okej ska leta upp den tråden, tack.

Njae det är en 100/100 tjänst

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
okej ska leta upp den tråden, tack.

Njae det är en 100/100 tjänst

Jag upplever också problem med Youtube, Men som sagt jag tror inte du har 100/100 du har snarare 100/10.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

Jag har 100/20 med Bahnhof och jag får cirka 80mbit/s ner och 20mbit/s upp.
Men när jag laddar ner filer så kommer jag max upp i 115kb/s.
Dock när jag surfar och spelar så går det hur snabbt som helst.
Nån som vet vad som drar ner på nerladdningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlasKenneth
Jag har 100/20 med Bahnhof och jag får cirka 80mbit/s ner och 20mbit/s upp.
Men när jag laddar ner filer så kommer jag max upp i 115kb/s.
Dock när jag surfar och spelar så går det hur snabbt som helst.
Nån som vet vad som drar ner på nerladdningar?

Laddar ner i 115kb/s låter extremt lågt.. du borde ligga vid typ 11mb/s ligger själv på 1,1mb/s och har 10/10 fiber från tele2

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
Laddar ner i 115kb/s låter extremt lågt.. du borde ligga vid typ 11mb/s ligger själv på 1,1mb/s och har 10/10 fiber från tele2

Ja, jag tycker ju att jag borde ligga runt det. Men det kan ju bero på hur många som seedar, men jag har provat med ett antal olika. dock så är det lika på alla..

Permalänk
Medlem

Joppes; Någon hubb har mig veteligen B2 aldrig skickat ut.. Du menar nog switch?
Testa och kör tptest 3.12 och välj b2s server i Sthlm... Kolla även UDP värden då.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Till Lan-tjänsten så skickas det inte ut vare sig en switch eller hub, däremot om man beställer bbb ip-telefoni så får man med en "dosa" för att kunna köra den tjänsten..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

En Xavi 6545, 6546, EG101 alt tidigare utskickad Cisco ATA.

De tre förstnämda är 4port switch, ATA, de två sista har även trådlös accesspunkt

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Xavi 6545, 6546 mf. är för just VOIP... den får man endast om man kör med BBB IP-telefoni.

Så nej, det är inga vanliga switchar.

www.xavi.com.tw/Product.aspx?PLT=Gateway&PCT=VoIP+Gateway&PCV...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Xavi 6545, 6546 mf. är för just VOIP... den får man endast om man kör med BBB IP-telefoni.

Så nej, det är inga vanliga switchar.

www.xavi.com.tw/Product.aspx?PLT=Gateway&PCT=VoIP+Gateway&PCV...

Det är vanliga switchar i dom min vän.

Utan TV config i dom fungerar alla portar likadant precis som i vilken switch som helst.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Det är vanliga switchar i dom min vän.

Utan TV config i dom fungerar alla portar likadant precis som i vilken switch som helst.

Alla vanliga switchar har FXS portar för VoIP?

Tänker du måhända på tripleplay switchen XG6745?

Citat:

XG6745 is a product to provide Triple Play one box to support QoS and VLAN. It is used for Telco to deploy video and voice application with cost effective CPE. XG6745 features the Layer2 and Layer3 QoS technologies, including the detection of DSCP/TOS and VLAN p-bits and generate specific Q-tag for different application or specific ports base. XG6745 built-in a manageable switch includes 4 hardware queues to handle different priority packets upstream or downstream. This can be used to differentiate different application. For example, video packets should be sent with most high priority and bandwidth guarantee. With the box, it is very easy for user to connect Set-top-box with specific port to provide a reliable video connection. XG6745 flexible design lets it work with a variety of platforms, PC/MAC, and with different operation systems. It can also be connected with FTTH devices, cable modems or any one of the XAVi xDSL series modems/routers to obtain broadband Internet service. Web-based user interface facilitates the management and easy way to share files, resources and access with other LAN users.

www.xavi.com.tw/Product.aspx?PLT=Gateway&PCT=Triple-Play+Hub&...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla vanliga switchar har FXS portar för VoIP?

Tänker du måhända på tripleplay switchen XG6745?

www.xavi.com.tw/Product.aspx?PLT=Gateway&PCT=Triple-Play+Hub&...

Tar detta privat med dig nu.. Då tråden inte riktigt handlar om detta.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Joppes har en XG6745 TriplePlay Hub?

Har du provat att koppla bort din "hub" & köra kabeln rätt in i väggen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

B2 bredband skickar inte ut några XG-6745.
Bara för man skaffar TV så får man ingen speciell gateway.
Det blir bara annan config som dedikerar en av portarna på gatewayen till tv.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

EG101 är de nyaste som skickas ut från B2. Några 100/100 finns vanligtvis inte, i vissa BRF så är det så men för 95%+ så är det 100/10 som är confat.

Xavi 6545, 6546, EG101 går att ha i NAT läge också osv de är bryggade som standard vilket ger en skarp ip. Så de är lite mer än bara en switch med en AP.

Att TS mäter 93/20 är vad jag skulle säga topresultat. Sedan är inte just hastigheten allt. Om du kör t.ex ping -n www.sunet.se, vad får du får statistik då på 100 skickade paket? Några förluster eller väldigt höga svarstider?

Att tuben gått långsamt hade med en driftstörning att göra tidigare i veckan.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
B2 bredband skickar inte ut några XG-6745.
Bara för man skaffar TV så får man ingen speciell gateway.
Det blir bara annan config som dedikerar en av portarna på gatewayen till tv.

Ok så är det säkert, men skaffar man bara bredband100/bredband2 så får man inget alls inte ens en vanlig plastswitch ... Utan den får man först om man vill ha TV/Telefoni då skeppas dessa special "switchar" ut...

Så nyfiken som man är vad är det för grunka Joppes har & har han fler tjänster från BBB??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom voip inte kostar något extra alls om man har bredband100/bredband2 så får de flesta det på köpet.

Vad Joppes har för enhet beror helt på när han tecknade sitt avtal.. var det tidigare än 2005 borde han ha en Cisco ATA188.. Men eftersom han refererar till den som en hubb lägger jag min röst på Xavi 6545.

Den har 4st lanportar. 1st WAN.. 2st RJ11 (tel1/tel2)
Alltså Switch/ATA plus avstängd routerfunktion.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Jag har ingen, jag tecknade mitt avtal 2002... I vår förening så får bara dom som tecknar tjänsten TV/Telefoni en enhet... Så gratis tror jag inte att vare sig enheten eller frakten är.

Men det skulle vara intressant & veta vad han får hastigheter utan boxen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ingen, jag tecknade mitt avtal 2002... I vår förening så får bara dom som tecknar tjänsten TV/Telefoni en enhet... Så gratis tror jag inte att vare sig enheten eller frakten är.

Men det skulle vara intressant & veta vad han får hastigheter utan boxen.

95-96 kronor får du betala i frakt om du vill ha en. EG101/6546.

Utan att behöva ha IPTV/VoIP

Hastighet utan gateway brukar sällan bli någon skillnad då de är bryggade "dumma switchar."

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite...har en polare som har en "inteno eg101 -r1"..vad jag fattar så är det inte en router utan en switch! Han har lite problem när han ska spela på sin ps3:a. När man kär nätverkstest i ps3:an så står det att upnp inte är aktiverat....kan man aktivera det på en switch? Och i så fall hur?