Sommarjobba i USA, hur hitta jobb? (Ingenjör)

Permalänk
Medlem

Sommarjobba i USA, hur hitta jobb? (Ingenjör)

Hejsan

Av olika anledningar vill jag gärna sommarjobba i USA i sommar, mer specifikt i Chicago.

Jag läser just nu fjärde året på min femåriga civilingenjörsutbildning i Teknisk Fysik på Chalmers (09/10 är jag dock utbytesstudent i Hong Kong). Därmed har jag tagit en kandidatexamen eller Bachelors degree vilket borde öka mina chanser. Jag har börjat titta lite grann på Monster's rekryteringssida för collegestudenter och hittat ett jobb som jag tänkte söka.

Men vad har ni för tips kring att finna jobb? Har i princip inget nätverk alls i USA förutom de studenter jag mött här i Hong kong. Vilka fler sajter finns förutom Monster?

Är det okej att ringa upp företag och höra efter om sommarjobb? Tips på bra tillvägagångssätt för att finna lämpliga företag. Är det rätt tid att söka nu? Jag kommer att besöka USA under två veckor under slutet av januari och det vore ju ett gyllene tillfälle att gå på eventuella intervjuer då.

Går arbetsgivare mycket på betyg i USA? Isåfall har jag lite problem då standarden på Teknisk Fysik är högre än på andra program vilket genererar lägre betyg i allmänhet.

Finns det någon här som gått igenom ungefär samma process och kan dela lite tankar vore jag ytterst tacksam!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du är helt körd om du inte går via ett svenskt företag. Arbetsvisum lär inte vara helt trivialt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tror du är helt körd om du inte går via ett svenskt företag. Arbetsvisum lär inte vara helt trivialt.

Det jag hört är att det inte är så svårt med visum om man har fixat jobb. Är det ett någorlunda stort företag fixar de allt med visum.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det jag hört är att det inte är så svårt med visum om man har fixat jobb. Är det ett någorlunda stort företag fixar de allt med visum.

För att få jobb krävs visum - för att få visum krävs jobb.

Permalänk
Medlem

Hade också liknade tankar, så jag frågade en lärare, hans tips var att jag skulle gifta mig med en amerikansk tjej ;P

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Det var ju några mindre uppmuntrande svar... Gissar ni bara eller har ni faktisk erfarenhet. Har nämligen pratat med amerikaner och de är inte alls lika tvära.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Har en nära släkting med masterexamen som försökt i ca två års tid.

För att du ska få arbetstillstånd ska du i princip vara en unik resurs, vidare måste en arbetsgivare lägga ned tid och pengar för att du ska få arbetstillstånd, dvs inte speciellt troligt att de lägger ned massa tid och pengar för dig om de kan anställda amerikan med likvärdig utbildning / kunskap.

Reser du in till USA och säger att du ska söka jobb i passkontrollen lär du inte ens få komma in i landet.

Edit: Det finns ett undantag, om du studerar på amerikansk skola får man jobba några timmar i veckan på campus.

Permalänk
Medlem

Du får inget visum inte du inte får ett jobb som kan sponsra dig med det.

I princip så måste du ha nån form av special kompetens då kan dom eventuellt hjälpa dig och fixa visum då dom garanterar att du kommer kunna försörja dig. Tror det kan va svårt och få dom gå med på det för ett sommarjobb.

Har en amerikansk tant och kan säga att även för mig var det enormt mycket jobb för att få visum. Hälso undersökningar, intervjuer och massa papper så allt gick på ca 8-10 tusen till slut.

Även med alla papper satt jag fast i amerikanska tullen i över en timma lite offtopic lol

Permalänk
Medlem

Du kan inte gå via någon förening på skolan?
Vet att det finns flertalet föreningar på Chalmers som varje sommar skickar iväg ett antal studenter på USA-praktik.
Man bekostar det genom att sälja annonser till en tidning, sen fixar föreningen företagskontakten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Att sommarjobba i Usa kräver antingen att man har kontakter i ett europeiskt företag som skickar en till Usa eller att man har amerikanskt medborgarskap/arbetsvisum.

Att få arbetsvisum är så komplicerat att det är enklare att få ett amerikanskt medborgarskap genom att gifta sig med en random fattig amerikan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Du kan inte gå via någon förening på skolan?
Vet att det finns flertalet föreningar på Chalmers som varje sommar skickar iväg ett antal studenter på USA-praktik.
Man bekostar det genom att sälja annonser till en tidning, sen fixar föreningen företagskontakten.

Hade gärna gått den vägen, men jag är på utbyte i Hong Kong och kan därmed inte sälja annonserna som krävs för att åka.

Aja, tack för era råd även om de inte direkt var vad jag ville höra.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns faktiskt ett arbetsvisum för tillfälliga arbeten. Google kommer ge dig bättre svar än vad du får här!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vad jag hört av folk som skaffat sig jobb utan att stå i lång kö så åker man över med turist eller studentvisa och skaffar sig ett "fast" jobb, alltså en riktig anställning, sedan skaffar man sig en advokat i usa som från insidan ansöker.

Risken finns alltid att du blir utslängd ur landet dock.

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna om du når någon framgång!
Hade inte tackat nej till att spendera lite tid i USA.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hejsan

Av olika anledningar vill jag gärna sommarjobba i USA i sommar, mer specifikt i Chicago.

Jag läser just nu fjärde året på min femåriga civilingenjörsutbildning i Teknisk Fysik på Chalmers (09/10 är jag dock utbytesstudent i Hong Kong). Därmed har jag tagit en kandidatexamen eller Bachelors degree vilket borde öka mina chanser. Jag har börjat titta lite grann på Monster's rekryteringssida för collegestudenter och hittat ett jobb som jag tänkte söka.

Men vad har ni för tips kring att finna jobb? Har i princip inget nätverk alls i USA förutom de studenter jag mött här i Hong kong. Vilka fler sajter finns förutom Monster?

Är det okej att ringa upp företag och höra efter om sommarjobb? Tips på bra tillvägagångssätt för att finna lämpliga företag. Är det rätt tid att söka nu? Jag kommer att besöka USA under två veckor under slutet av januari och det vore ju ett gyllene tillfälle att gå på eventuella intervjuer då.

Går arbetsgivare mycket på betyg i USA? Isåfall har jag lite problem då standarden på Teknisk Fysik är högre än på andra program vilket genererar lägre betyg i allmänhet.

Finns det någon här som gått igenom ungefär samma process och kan dela lite tankar vore jag ytterst tacksam!

Kandidatexamen har du väl inte per automatik? Du måste ju ha gjort en examensuppsats på 15p först vilket jag antar att du inte har. Det räcker inte med 3 års färdiga studier.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Kandidatexamen har du väl inte per automatik? Du måste ju ha gjort en examensuppsats på 15p först vilket jag antar att du inte har. Det räcker inte med 3 års färdiga studier.

Gör inte alla civilingenjörer som går enligt Bolognamodellen kandidatarbete?

Chalmers:

Citat:

Utbildningens upplägg

*snip*

* En internationellt gångbar utbildning enligt Bolognadeklarationens 3+2-modell infördes från och med 2007 inkluderande en kandidatexamen på 180 högskolepoäng (3 år) följt av en masterexamen på 120 högskolepoäng (2 år).
* Ett kandidatarbete på 15 högskolepoäng infördes på våren i trean i civilingenjörs- och arkitektutbildningarna för att kunna erbjuda en kandidatexamen efter tre års studier.

*snip*

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jo, jag har min kandidatexamen då jag gjort mitt kandidatarbete på 15 poäng.

Att få sommarjobb i usa har jag nog nästan gett upp nu. Tänkte försöka bli antagen till Google Summer of Code istället och på det viset programmera på distans från just USA.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Gör inte alla civilingenjörer som går enligt Bolognamodellen kandidatarbete?

Well, I'm pre-Bologna!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Inte alla ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Var i USA i 6 mån hösten 08 och företaget i USA fixade ett J1 visum till mig via AIPT. Kostar företaget en del pengar, men det går.

Jag fick mitt genom kontakter med en som gjort internship där tidigare. Tips är att kolla med IAESTE alt AIPT direkt om de har några platser färdiga. De har både egna platser och ordnar med papperna om du har hittat ett eget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Well, I'm pre-Bologna!

Jag började innan Bologna (2004) men när de ändrade så fick jag göra en kandidatuppsats ändå, så jag tror många som började innan får göra sådana ändå.

Permalänk
Medlem

Men det är väl frivilligt om man vill plocka ut en kandidatexamen?
Började 2005 och de har inte ens nämnt en 15p uppsats.

ElDiablo: Fick du göra 15p:aren vare sig du ville eller inte?

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Musslan
Men det är väl frivilligt om man vill plocka ut en kandidatexamen?
Började 2005 och de har inte ens nämnt en 15p uppsats.

ElDiablo: Fick du göra 15p:aren vare sig du ville eller inte?

Det var inte frivilligt, men det var såvitt jag vet ingen som inte villa göra det. Så kanske skulle gått att slippa om man verkligen inte ville.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:

Hur ska man komma i kontakt med relevanta företag för ett civ. ing. program att jobba tillfälligt för (t.ex. sommarjobb)
Kan tilläggas att jag är född i USA och är därmed amerikanske medborgare.

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Lånar tråden lite:

Hur ska man komma i kontakt med relevanta företag för ett civ. ing. program att jobba tillfälligt för (t.ex. sommarjobb)
Kan tilläggas att jag är född i USA och är därmed amerikanske medborgare.

MVH
// Kevin

Maila, ring, google och kontakter?

Om du inte vill ringa dem i USA, kolla om dem har filialer i Sverige och kontakta dessa.

Visa signatur

oj oj oj