Permalänk
Medlem

Sänka fläktarna på bärbar

Är det någon här som sänkt fläktarna på sin bärbara och hur gjorde ni isf då? Jag har testat att göra det via biosen, rivatuner och speedfan utan att lyckas (har lyckats på min stationära) jag har även surfat runt lite men inte hittat någon lösning :-/

Permalänk
Avstängd

Jag brukar sänka Hz på min CPU till lägsta, då slocknar fläktarna. Så länge jag surfar och jobbar så behöver jag inte mer än 1GHz, det går snabbt nog. Min D600 är nedklockad till 600MHz och jag märker ingen skillnad när jag jobbar eller surfar. Men när jag spelar drar jag upp Hz till högsta igen och då går fläktarna igång, men det spelar ingen roll för då har jag dataspelsmusik på.

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipset, hur gör du det?

Permalänk
Avstängd

Det finns flera program som sänker Hz. Har för mig ett heter Notebook Hardware control. Det är bara att googla. Om du hittar ett bra så tipsa.

Permalänk
Medlem

Jag testade Notebook Hardware Control för att sänka fläktarna men det funkade inte vad jag kunde hitta... Jag tittade inte efter att sänka Hz, så jag ska kolla på det.

Permalänk
Avstängd

Det programmet sänker inte fläktarna. Det klockar ned din CPU. Då blir den inte varm, och fläktarna går inte igång.

Permalänk
Medlem

Någon som testat något annat eller framgångsrikt använt Speedfan och Rivatuner för detta?

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vad du försöker göra. Sänka fläktarnas varvtal? Men då kanske CPUn blir för varm och bränns sönder eller nåt sånt!

Jag föreslår istället att du klockar ned CPUn medan du surfar. Sen när du spelar så klockar du CPUn till det normala igen. Min nedklockade CPU startar aldrig fläktarna medan jag surfar. Kolla i NoteBook HArdware Control om du inte kan sänka CPUn och Grafikkortets klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Jo jag vill sänka varvtalet på fläktarna likt jag gör i min stationära jag har idag.... Man ser lätt hur mycket man kan sänka innan den blir för varm.

Men jag ska prova det du säger