Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
"What should I look for?

A deltaE 1994 below 3.0 is almost perfect, and anything up to 7.0 is acceptable. Beyond that, the discrepancies become too obvious to the naked eye."

Edit: Mao kom digitalversus fram till att båda skärmarna var i princip likvärdiga färgmässigt, håller du inte med?

Det säger mig fortfarande ingenting. Du påstår alltså att en ips och en TN-panel har lika bra färger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Det säger mig fortfarande ingenting. Du påstår alltså att en ips och en TN-panel har lika bra färger?

Att det inte säger dig något berättar ganska mycket om dina slutledningsförmågor.

Jag påstår att det lilla övertag en IPS-skärm har syns inte för det otränade ögat. Speciellt inte om du kör i windows egna sRGB-miljö.

Ska du dra nytta av en IPS-skärms bättre färger så måste du även kalibrera skärmen med ordentliga grejer. Hur många brukar göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Att det inte säger dig något berättar ganska mycket om dina slutledningsförmågor.

Jag påstår att det lilla övertag en IPS-skärm har syns inte för det otränade ögat. Speciellt inte om du kör i windows egna sRGB-miljö.

Ska du dra nytta av en IPS-skärms bättre färger så måste du även kalibrera skärmen med ordentliga grejer. Hur många brukar göra det?

Min slutledningsförmåga säger mig att en IPSpanel visar bättre färger än en TN. Sen så pratar jag om Necen, och du om en mycket nyare skärm med led. Tvivlar på att jämföra G2400W och U2410 ger en rättvisande bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Min slutledningsförmåga säger mig att en IPSpanel visar bättre färger än en TN. Sen så pratar jag om Necen, och du om en mycket nyare skärm med led. Tvivlar på att jämföra G2400W och U2410 ger en rättvisande bild.

Dellen visade sämre färger än G2400W:en okalibrerat. Hur många vanliga användare brukar kalibrera färgerna?

Dellen jag länkade till är inte speciellt gammal och är en av de bättre IPS-skärmarna idag, Benq-skärmen jag länkade till däremot har funnits i nästan 2,5 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Dellen visade sämre färger än G2400W:en okalibrerat. Hur många vanliga användare brukar kalibrera färgerna?

Dellen jag länkade till är inte speciellt gammal och är en av de bättre IPS-skärmarna idag, Benq-skärmen jag länkade till däremot har funnits i nästan 2,5 år.

Inte många kalibrerar färgerna. Dellen har ju olika lägen, antar att de kör standard. Det finns ju sRGB eller andra kul lägen på den. Fast Digitalversus lägger ju ut färgprofiler, till alla skärmar de testar, eller de har iaf ett ställe på sidan där man kan ladda hem färgprofiler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holydwarf
Har inte denna tråd spårat ut lite grann?

Jag själv sitter o funderar om man ska beställa denna skärm ifrån komplett och då jag inte har någon vidare stor inkomst pga arbetslös så gillar jag priset för en 24 tums.
Men då undrar jag, är skärmen "okej" ? Sitter mest o spelar och har en större TV för film/serie tittande. Tror åtminstone denna är bättre än skärmen jag har då den följde med datorn då jag köpte den för ca 3-4 år sedan(media dator för ca 5k)
Dock så har man bytt ut datorn helt men skärmen har fått stanna, men börjar känna mig sugen o testa något större

jag har haft skärmen i ca 6 dagar nu. tyvär tog jag den blanka för jag inte visste att det fans matt. var mest akutköp så jag kollade inte upp så mycket. men jag är nöjd med den.
Det är mycket skärm för pengarna. sen så tycker jag inte att man behöver en höj och sänkbar och att jag inte sitter och håller på med bilder och film och inte riktigt förstår hur mycke skildnad det kan vara är en annan femma.
"okej" är den helt klart.

Permalänk
Medlem

BenQ 24" LCD G2420HD
eller
BenQ 24" LCD G2422HDB

jag är inte så värst duktig på all information och sånt om skärmar, men den ska vara riktigt bra för spel EX Counter Strike och Crysis Warhead.
Har en bra dator(acer ASM5300) som klarar av very high grafik på crysis utan märkbar lagg
det ska vara för 95% spel skärm vilken är då bäst av dem?

Visa signatur

Gaming dator: [CPU: Intel Core i5 3570K] [GPU: Asus GeForce GTX660Ti 2GB] [RAM: Corsair LP 1600MHz 2x4GB] [SSD: Intel 330 Series 2.5" 180GB] [HDD: 2TB] [CPU kylare: CM Hyper 412S]
Gaming dator 2 : i7 860@2.93GHz, 8 GB ddr3@1600MHz, Gigabyte 570 OC 1280 mb,
Laptop: Acer Aspire 5750G[CPU: I7-2630M 2,8 Ghz][GPU: 540M 2GB][RAM: 6 GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddigum
jag har haft skärmen i ca 6 dagar nu. tyvär tog jag den blanka för jag inte visste att det fans matt. var mest akutköp så jag kollade inte upp så mycket. men jag är nöjd med den.
Det är mycket skärm för pengarna. sen så tycker jag inte att man behöver en höj och sänkbar och att jag inte sitter och håller på med bilder och film och inte riktigt förstår hur mycke skildnad det kan vara är en annan femma.
"okej" är den helt klart.

Blank/matt? Har tyvärr ingen aning om skillnaderna där och vet ej vad jag har för tillfället, där fick du mig o fundera.

Jag har ju som sagt tänkt o ha skärmen som en "Gaming" skärm.
Men hur är det o spela på en wide skärm? Har ju en 19Tums nu som är sisådär, inte märkt av något knepigt med den eller så men har ingen vidare erfarenhet av de dyraste skärmarna så har ingen vidare koll

Permalänk
Medlem

Jag har haft 1st benq skärm nu i flertalet månader,

Har beställt 2st till, för dom är helt underbara.

Jag sitter idag med en Samsung 24", som kostade mer än dubbelt så mycket, men bleedar mer än BenQ skärmen. Svärtan är även den bättre på BenQ, sedan är visserligen Samsungen bättre i färgåtergivning, men i input-lag och ghostning så finns det ingen skillnad, samt att man märken inte av det alls

Helt klart rekommenderar jag BenQ skärmen till polare, har lånat ut den ett par gånger vilket har resulterat i att 3st av mina polare har inhandlat en BenQ skärm själva med.

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexel
Jag har haft 1st benq skärm nu i flertalet månader,

Har beställt 2st till, för dom är helt underbara.

Jag sitter idag med en Samsung 24", som kostade mer än dubbelt så mycket, men bleedar mer än BenQ skärmen. Svärtan är även den bättre på BenQ, sedan är visserligen Samsungen bättre i färgåtergivning, men i input-lag och ghostning så finns det ingen skillnad, samt att man märken inte av det alls

Helt klart rekommenderar jag BenQ skärmen till polare, har lånat ut den ett par gånger vilket har resulterat i att 3st av mina polare har inhandlat en BenQ skärm själva med.

Känner mig säker nu när du skrev det. Jag får min på tisdag eller måndag =D

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

ska man köpa den som har HDMI uttag eller ska man välja någon av de andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobyy
ska man köpa den som har HDMI uttag eller ska man välja någon av de andra?

Har du ett behov av ljud i skärmen? Ifall nej så duger DVI lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Har du ett behov av ljud i skärmen? Ifall nej så duger DVI lika bra.

okej, ne det behövs ej för jag har ju högtalare separat så. Tänkte om man typ ska koppla något förutom datorn till skärmen. Kan det vara bra då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobyy
okej, ne det behövs ej för jag har ju högtalare separat så. Tänkte om man typ ska koppla något förutom datorn till skärmen. Kan det vara bra då?

Ja, ifall en konsoll ska in till datorn så kan det vara bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ja, ifall en konsoll ska in till datorn så kan det vara bra.

OK. Tänkte antingen typ x-box eller kanske om det går på något sätt att koppla en tv-box till skärmen.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av antE24
BenQ 24" LCD G2420HD
eller
BenQ 24" LCD G2422HDB

jag är inte så värst duktig på all information och sånt om skärmar, men den ska vara riktigt bra för spel EX Counter Strike och Crysis Warhead.
Har en bra dator(acer ASM5300) som klarar av very high grafik på crysis utan märkbar lagg
det ska vara för 95% spel skärm vilken är då bäst av dem?

[QUOTE]

Nån som har BenQ 24" LCD G2422HDB?

Den finns ju med i Elgiganten tiningen för samma pris nästan som den andra.

Är det den senare modellen eller vad vilken borde jag köpa?

Visa signatur

Gaming dator: [CPU: Intel Core i5 3570K] [GPU: Asus GeForce GTX660Ti 2GB] [RAM: Corsair LP 1600MHz 2x4GB] [SSD: Intel 330 Series 2.5" 180GB] [HDD: 2TB] [CPU kylare: CM Hyper 412S]
Gaming dator 2 : i7 860@2.93GHz, 8 GB ddr3@1600MHz, Gigabyte 570 OC 1280 mb,
Laptop: Acer Aspire 5750G[CPU: I7-2630M 2,8 Ghz][GPU: 540M 2GB][RAM: 6 GB]

Permalänk
Medlem

ingen här som köpt och testat BenQ G2422HDBL
den ska tydligen vara bra och finnes på netonnet

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Hej!

Forst och framst, jag ar pa semester i USA, sa har inte alla bokstaver, tyvarr.

Jag funderar starkt pa att kopa den har skarmen och ha som "main"-skarm, med min gamla skarm vid sidan.

Grejen ar den att jag har aldrig anvant 2 skarmar pa en stationar dator forut, sa jag undrar om jag behover nagon speciell "delare" for att kunna koppla in bada skarmarna. Min andra skarm ar inkopplad via VGA.

Hade tankt ha den nya skarmen att spela WoW pa och den gamla att t.ex. surfa pa samtidigt.

Oerhort tacksam for svar!

//Alex

Permalänk
Medlem

Någon som testat Benq G2222HDL (LED skärm)?
Väljer mellan den och 2420HD. LED e ju coolt men den är så suspekt billig.
Kommentarer? Nån som jämfört?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daPhil
Någon som testat Benq G2222HDL (LED skärm)?
Väljer mellan den och 2420HD. LED e ju coolt men den är så suspekt billig.
Kommentarer? Nån som jämfört?

Tjena, första posten här för min del.

Jag har under en tid funderat på att skaffa en HD skärm, föll för erbjudandet utav benq 2222 serien (21.5" LED) men den skärmen är inget jag skulle rekommendera, den var alldeles för låg för spel och film etc, som tur var hade farsgubben användning utav den annars hade jag lämnat tillbaks skiten.

hade dom haft ett demo exemplar uppe så hade det självklart varit lättare att avgöra men att tex se på film som är lika hög som en vanlig bläck penna är inte OK om du frågar mig.

sitter nu och funderar på att skaffa en benq G2420HDBL (24") LED som tydligen skulle vara ganska så ok, nu vet du iaf lite mer om 21.5 tummaren.

Permalänk
Medlem

Fick mig min G2420HD idag, efter surf och film är jag nöjd. En del backlight bleeding vid mörka färger. Jävligt okej dock då den bara kostar 1800kr. bra köp

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caesarx
Hej!

Forst och framst, jag ar pa semester i USA, sa har inte alla bokstaver, tyvarr.

Jag funderar starkt pa att kopa den har skarmen och ha som "main"-skarm, med min gamla skarm vid sidan.

Grejen ar den att jag har aldrig anvant 2 skarmar pa en stationar dator forut, sa jag undrar om jag behover nagon speciell "delare" for att kunna koppla in bada skarmarna. Min andra skarm ar inkopplad via VGA.

Hade tankt ha den nya skarmen att spela WoW pa och den gamla att t.ex. surfa pa samtidigt.

Oerhort tacksam for svar!

//Alex

Du måste veta om du har mer än en utgång på grafik-kortet och hur de är kopplade om jag har förstått rätt så går det samma signal i båda hålen på vissa äldre kort.
Men har du 2 skilda utgångar ska det gå bra att koppa skärmen i varsit uttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Du måste veta om du har mer än en utgång på grafik-kortet och hur de är kopplade om jag har förstått rätt så går det samma signal i båda hålen på vissa äldre kort.
Men har du 2 skilda utgångar ska det gå bra att koppa skärmen i varsit uttag.

Tack for svaret!

Jag far kolla det nar jag kommer hem helt enkelt, kopte en ny dator for 8000 for bara 2 manader sedan, sa mitt grafikkort borde inte vara sa gammalt Har ju inte exakta spec just nu, hade varit lattare om man hade kunnat kolla upp direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caesarx
Tack for svaret!

Jag far kolla det nar jag kommer hem helt enkelt, kopte en ny dator for 8000 for bara 2 manader sedan, sa mitt grafikkort borde inte vara sa gammalt Har ju inte exakta spec just nu, hade varit lattare om man hade kunnat kolla upp direkt.

Då ska det fungera med två skärmar.

Permalänk
Korsordsguru

Lade en order hos Inet på en Benq G2420HDBL nu för 2 195kr och gratis frakt, ska bli spännande att jämföra med min gamla sunkiga Sony 19".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Lade en order hos Inet på en Benq G2420HDBL nu för 2 195kr och gratis frakt, ska bli spännande att jämföra med min gamla sunkiga Sony 19".

Berätta gärna hur nöjd du blir, en minirecension kanske. Jag funderar själv på att gå från en Samsung 710T (17") till den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
ingen här som köpt och testat BenQ G2422HDBL
den ska tydligen vara bra och finnes på netonnet

Snor en från Misco imorgon, kan ladda upp bilder på den om det är något du vill se

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Jag vet att detta är G2420-tråden men jag tar upp det här iaf.

BenQ verkar ha släppt en ny 23" (om jag inte är helt ute och cyklar på en tandemcykel med någon jag inte känner) med samma specs som G2420HD fast den är 23" istället för 24" och är 200kr billigare. Tror ni att det är någon skillnad på dessa två, förutom storlek?

Permalänk
Avstängd

Är det någon inställning ni gör för att få färgerna att se bättre ut? Färgerna är lovordade för en TN panel och kontrasten ska vara bra också, men står inte ut jämfört med min tre år gamla FP241W från benq (ja, p-mva). Kom precis hem och testade den nu. Färgerna finns inte och kontrasten är skit. Sämsta köp jag gjort. Säljer den helt ny för 300kr under inköpspris om någon är intresserad. Synd att förlora pengar när den är helt ny men ja.

Kan ju vara min min 3 år gamla skärm är bättre än vad jag trodde :S Kostade 12000ny på den tiden.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Är det någon inställning ni gör för att få färgerna att se bättre ut? Färgerna är lovordade för en TN panel och kontrasten ska vara bra också, men står inte ut jämfört med min tre år gamla FP241W från benq (ja, p-mva). Kom precis hem och testade den nu. Färgerna finns inte och kontrasten är skit. Sämsta köp jag gjort. Säljer den helt ny för 300kr under inköpspris om någon är intresserad. Synd att förlora pengar när den är helt ny men ja.

Kan ju vara min min 3 år gamla skärm är bättre än vad jag trodde :S Kostade 12000ny på den tiden.

En bättre panel är en bättre panel. TN är tyvärr inget vidare.