Permalänk
Medlem

routherköp????

Hej jag har tänkt köpa en router 4 portar 10/100Mbit för runt 1000 kr. Vill ha en lättskött som man kan förstå ur man ska peka portar.
Har kollat på D-Link DI-804 Broadband Gateway / Firewall Router.
för runt 1000 kr. Kan ni skriva för och nackdelar och rekommendera andra om ni tycker jag kan köpa någon bättre för runt 1000kr inte högre än 1500
/snike

Visa signatur

XP Barton 2500+@2200MHz / Abit NF7-S ver 2.0 / 2x512 MB pc3200 DDR/ 2x80GB westerndigital/ IBM 180GXP 120GB / ATI Radeon 8500 / Chieftec DX-01B-D / Nec FE950+ /Soundblaster Audigy 2 / Acer brännare 16x10x40x / pioneer DVD 116 / Antec Trueblue 480watt / nec nd-1300

Permalänk
Medlem

Jag har själv en sån och den funkar kalasbra.. Inga svårigheter att installera eller dylikt.

Köp!

Permalänk
Medlem

Själv går jag å väntar på Dlinks DI-604..

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Internet - Uppkoppling - Nätverk

Permalänk

En helbra router (så stavas det) som fungerar klockrent för mig är 3coms OfficeConnect Wireless Cable/DSL Gateway. Kommer inte ihåg priset exakt, men jag tror den ligger på runt 1500 kronor. Då får man iofs WLAN med det. Jag hade en cheap-ass NetGear-grej tidigare, som inte funkade alls och bara var allmänt jobbig. 3comen känns mkt bättre.

Permalänk

D-Link 704 är bra som fan. Har aldrig haft problem med den. Stabil som fan minst sagt.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Jag behöver själv skaffa en router. Har kollat lite på D-linken 604. Är den nåt att ha? Gillar priset iaf. =]

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk
Medlem

804:an gör (oftast) att du inte kan skicka filer via MSN

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
804:an gör (oftast) att du inte kan skicka filer via MSN

irriterande som bara in i helvete!

Visa signatur

[size="1"]pentium IIII 2GHz | 512mb rdram | geforce 4 ti4600 128mb tv-out | 120gb hdd[/size]

Permalänk
Medlem

denna funderar iaf jag på
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/806.htm#CIHCEBAB

annars e RT311 helt okej

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghostie
denna funderar iaf jag på
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/806.htm#CIHCEBAB

annars e RT311 helt okej

var finns den att köpa och hur mycket kostar den

Visa signatur

XP Barton 2500+@2200MHz / Abit NF7-S ver 2.0 / 2x512 MB pc3200 DDR/ 2x80GB westerndigital/ IBM 180GXP 120GB / ATI Radeon 8500 / Chieftec DX-01B-D / Nec FE950+ /Soundblaster Audigy 2 / Acer brännare 16x10x40x / pioneer DVD 116 / Antec Trueblue 480watt / nec nd-1300

Permalänk
Medlem

Köp en sån här:
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=/shopping/ProductDeta...
Helt ny modell och billigare..
Ska köpa en så fort de finns i lager..

*edit*

Cisco routern finns på dustin för ca 5500 exkl moms..
Perfekt för den medel måttige hemanvändaren. ..Det var så billigt så jag tror jag tar två stycken på en gång..

Visa signatur

Perhaps it's understandable that some network administrators feel that the best way to accelerate a Windows system is at 9.81 meters per second squared.

Permalänk
Medlem

Den där är mer i min prisklass. När kommer den ut i lager?

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk

Men för fan, köp INTE Netgear-routrar, det är bara strul och djävulskap med dem (typ webbinterfacen dör och man får konfa via telnet, via shell-interfacen från helvetet).

När man sen letar efter support har de noll koll över huvud taget.
Jag gav upp och köpte 3com. 3com har en viss seriositet i alla fall.

/W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Men för fan, köp INTE Netgear-routrar, det är bara strul och djävulskap med dem (typ webbinterfacen dör och man får konfa via telnet, via shell-interfacen från helvetet).

/W

Tack för varningen WorldSpawn funderade på om jag skulle köpa en men tvekade eftersom den var så billig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn

/W

Har du prövat den där modellen som jag tipsade om?

Visa signatur

Perhaps it's understandable that some network administrators feel that the best way to accelerate a Windows system is at 9.81 meters per second squared.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag lägger min röst på en SMC Barricade Se: http://www.inwarehouse.se/script/webkatalogen/pb.asp?src=3&sk...
Pga full duplex på wan-porten som varken Netgear eller D-link har.
För övrigt WorldSpawn så har jag inga som helst problem med min Netgear RT314. Har aldrig strulat och supporten är det inget fel på. Den svenska är väl inte allt för bra men kan en hel del. Så om det gäller svårare frågor får man vända sig till en engelsktalande supporten som verkligen kan sina saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Jag lägger min röst på en SMC Barricade Se: http://www.inwarehouse.se/script/webkatalogen/pb.asp?src=3&sk...
Pga full duplex på wan-porten som varken Netgear eller D-link har.
För övrigt WorldSpawn så har jag inga som helst problem med min Netgear RT314. Har aldrig strulat och supporten är det inget fel på. Den svenska är väl inte allt för bra men kan en hel del. Så om det gäller svårare frågor får man vända sig till en engelsktalande supporten som verkligen kan sina saker.

vad är wan för något (är inte insatt i det så mycket) och kan man lita på inwarehouse?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

wan-porten är den port som du använder ut mot internet. Alltså den port där du trycker in kabeln (ADSL, B2 mm) Om du har ADSL eller liknande som har en hastighet på max 5Mbit så spelar det ingen roll om den har full duplex eller inte men om du har låt oss säga B2 (10Mbit) så kommer din router att vara en flaskhals om du både laddar upp och tar hem saker samtidigt.
Angående Inwarehouse så ska det nog inte vara några problem. Har själv aldrig handlat där men det ska nog inte vara något problem. Men både komplett och dustin har den också om du litar mer på dem.

Permalänk
Medlem

blev väldigt intresserad av SMC Barricade SMC7004ABR nu. Undrar bara om det är något som har en sån och kan berätta om dem har haft några problem med den t.ex att peka på portar och om man måste starta om den då man ändrar inställningar hörde att man behövde göra det på d-links?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte har fel så har wIKLy här på forumet en sådan. Ska ta och höra med honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
För övrigt WorldSpawn så har jag inga som helst problem med min Netgear RT314. Har aldrig strulat och supporten är det inget fel på.

Min Netgear RT314 har fungerat perfekt för mig med, den har varit på nu drygt ett år och har under den tiden aldrig strulat eller lagt av.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem

tror man kan få problem med alla routrar av vilket än märke de må va. Sedan så finns det juh alltid olika personer inom supportenm, finns nog alltid bra personal på alla företag, kanske lite svårt att få tag i rätt person bara. är nog bara o köpa den routern som ser bäst ut och passar sina funktioner som man behöver... same shit different names (dvs utan wan porten).

Permalänk
Medlem

rOnny är nog sant det du säger men sen kanske olika märkena har olika sätt att konfigurera router och det är det jag är intresserad så det ska vara lättförstårligt. Tror nästan jag köper smc routern bra pris bra garanti Limited lifetime warranty
(vad nu limited står för) och bra hastighet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christoffer
D-Link 704 är bra som fan. Har aldrig haft problem med den. Stabil som fan minst sagt.

japp håller med

Permalänk
Medlem

Svårt att veta om DI-604 e bra eller ej.. Iåmed att den släpptes för ca 2,5 veckor sen.. Den engelska levernatören borde ha fått dom i lager i fredags så dustin borde få in den nu i veckan eller nästa.. Får hoppas att jobbets leverantör har fått in den.. Vill ha min nu..

Permalänk
Medlem

Sådär då har man beställt en SMC Barricade SMC7004ABR få hoppas den är så bra som den låter nu. Håller tummarna att jag får den imorgon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som velotex skriver så hade jag en sådan, köpte min på inwarehouse.se , ca. 1200:- inkl. frakt.
Innan jag köpte den så pratade jag med supporten på inwarehouse.se och han visste inte så mycket om den men skulle återkomma med mer information.
1h senare så får jag mail angånde SMC Barricade Bredbandsrouter 4x10/100 1x10/100 WAN, den skall klara av att routa i 10/100mbit mellan wan och lan.
Då beställde jag den på fredagen och hämtade ut den på posten på måndagen.
Allt hade gått som på räls och jag var glad, eftersom jag har gått ifrån bostream till b2b.
Då måste routern/firewallen klara att routa i minst 10mbit, när man väl har installerat den så var den inte så svår att configurera.
Men d-link 804 som jag hade till bostream var lättare att configurera om man skall jämnföra dessa produkter.
Men väl allt inkopplat och nu skall vi testa och skicka lite filer imellan mitt jobb (100mbit) och b2b.
Börjar att tanka ner lite småfiler och allt funkar kanon, 1,17mbit och jag e lycklig.
Måste ju testa att skicka lite filer också, det är här mitt problem började.
700kb/s var den hastighet som jag kom upp i som mest, måste vara någon inställning eller något sådant.
Testar att reseta routern och confa den igen, men med samma resultat.
provar att skicka och att ta imot lite stora filer, jag tar imot med 800kb/s > 1mbit/s , men skickar bara i 300kb/s.
Det kan inte vara 10/100mbit switch på wan porten är min enda förklaring.
Sen så fick jag inte min ftp att funka med passive mode med dennan router även efter några timmars felsökning och läsande av en tjock manual.
Så jag skickade tillbaka den till inwarehouse.se och fick mina pengar tillbaka.
Nu blir det mjukvaru firewall och en switch istället, skall man köpa sig en router/firewall så skall man köpa d-link 804 om man har adsl.
Har man b2b så får det bli mjukvaru eller linux firewall.
Provade även att uppdatera till den senaste bios/mjukvara i firewallen men det funkade inte.

//Niklas

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Netgear efter att min D-link gav upp efter ungefär ett år. Modellen jag har nu är en RP114 och den kan jag varmt rekomendera. Den är så gott som självinstallerande. Man behöver bara fylla i en adress till sin isp. Som jag fick när jag ringde till Netgears support, först ringde jag till com-hems support men dom gav fel. Sen vare bara o surfa på. Förövrigt har routern 4 portar. Och skalet är konstruerat i blått aliminium eller liknande material som ger ett stabilt intryck. Den har ett eget interface där man kan ställa in en del olika funktioner. Spärrade, sidor att den ska skicka logg på vissa datorer efter viss tid, mm.
Den klarar av 10/100mbit.

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!