Hitta drivrutiner efter installation till Windows 7?

Permalänk

Hitta drivrutiner efter installation till Windows 7?

Jag ska köpa Windows 7 Home Premium 64-bit och ersätta mitt Vista som sitter i datorn jag köpte förra året.

När jag köpte datorn fick jag inga skivor med drivrutiner till moderkort, grafikkort, ljudkort etc. Vista var redan installerat.

Hur fungerar det när jag kommer ominstallera datorn till Windows 7. Räcker det att man kopplar upp sig på Internet så hittar datorn automatiskt alla drivrutiner som jag behöver till moderkort,grafikkort,ljudkort etc?

Eller måste jag på något sett hitta vad moderkortet heter innan jag installerar till Windows 7 och gå in på deras hemsida och ladda ner drivrutiner?

Vad ska jag göra, vilket är enklast?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Jag hade valt att ladda ner alla drivrutiner innan en formatering. Man kan aldrig lita helt på att dom hittas vid en installation. Sen kan det ju också vara bra att det verkligen finns drivrutiner till 7:an för dina komponenter.

Permalänk

Vad för drivrutiner behöver man mer än till Moderkort, grafikkort, ljudkort?
Behöver man tex nätverksdrivrutiner så att man kan komma ut på Internet?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Moderkort (oftast/alltid)

Sata drivriutiner
Chipset
Nätverk (LAN)
Ljud (Audio)

Annat
Grafikkort
Ljudkort

Och allt annat skit man har kopplat till datorn

Viktigast vid installation är sata om inte disken hittas, restan kan hittas och installeras men att alltid ha de senaste drivrutinerna är bara bra så ladda ner allt sådant innan du installerar.

Permalänk

Finns det inget sätt man kan kontrollera vilka drivrutiner man behöver ladda hem, typ en sida på nätet eller ett program som genomsöker datorn och sen sammanställer vilka drivrutiner du behöver?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk

Har installerat 4 olika datorer med W7 Och allt har funkat direkt Det som fattas får du ner med Windows Update

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog våga säga att det är bara "att tuta och köra" det enda du kanske skall tanka hem innan ominstall är iaf nätverksdrivrutin och chipset drivrutiner då kan du ju åtminstone få igång nätverket...

Har då fungerat smärtfritt att installera windows 7 på både stationära och bärbara datorn

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Håller med folket ovan. Jag har installerat Windows 7 på min stationära hemma (sign) och min bärbara på jobbet, allt har fungerat direkt efter installation.

Kanske inte riktigt sant då jag behövde installera drivrutinerna till mitt M-Audio Delta 2496, men jag förväntade mig inte att Windows skulle hitta drivarna till det av sig själv heller.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Så det är bara att köpa Windows 7 och installera sen kommer datorn fungera som det ska. Tuta och köra liksom.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Jag skulle nog våga säga att det är bara "att tuta och köra" det enda du kanske skall tanka hem innan ominstall är iaf nätverksdrivrutin och chipset drivrutiner då kan du ju åtminstone få igång nätverket...

Har då fungerat smärtfritt att installera windows 7 på både stationära och bärbara datorn

Det beror ju på vilken hårdvara du sitter med. Tex creative x-fi ljud drivrutiner är ett helvete med 7:an vid installation, samt vissa trådlösa nätverksadaptrar. Och sitter du med en sån och bara blåser rent utan att ha drivisar till handa kan det säkert vara lagom roligt. Så det är inte "bara" att fläska på hur som helst. Och även om man får igång allt efter en installation så innebär det inte att man får dom drivrutinerna som är bästa för just sitt system. Felaktiga och inaktuella drivrutiner kan slöa ner det bästa system.

Permalänk

Var laddar jag hem Sata drivrutiner?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
Var laddar jag hem Sata drivrutiner?

Hemsidan för moderkortstillverkaren, möjligen om Intel har nyare på sin sida.

Permalänk
Medlem

Börjam ed att gå in på MS hemsida och tanka hem windows 7 compability tool, installera och kör, så får du en lista på vad som inte funkar direkt i W7

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk

Jag körde Windows 7 upgrade advisor och allt är kompatibelt med Windows 7. Dock stod det för Realtek RTL8168D/8111D Family PCI-E GBE NIC att kompatibilitet var 'unknown'.

Sen hittar jag inte drivrutiner till mitt moderkort som är ett Pegatron IPIEL -LA3 (Eureka3). Nån som vet var jag hittar drivrutiner?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk

Finns det inget program som söker igenom datorn och säger vilka drivrutiner du behöver och var du kan ladda ner dem?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Tänk vad det hade varit lättare om du talat om vad du har för dator!!!! Kan det va en HP (som efter myyyyyyyyyycket letande) använder IPIEL -LA3 moderkortet.?

i så fall ---> http://tinyurl.com/b477gv

Eller ---> http://tinyurl.com/yct8rv5

Take a pic!

Permalänk

Ja me va fan , jag har ju försökt ändra signaturen därnere flera gånger men mina gamla dator delar står kvar ändå. Går inte ändra men ja det är en compaq cq5144sc jag har. De drivrutiner jag behöver finns inte på HP hemsida att ladda ner.
Jag avskyr att köpa färdiga datorpaket, följer ju aldrig med skivor med drivrutiner.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
Ja me va fan , jag har ju försökt ändra signaturen därnere flera gånger men mina gamla dator delar står kvar ändå. Går inte ändra men ja det är en compaq cq5144sc jag har. De drivrutiner jag behöver finns inte på HP hemsida att ladda ner.
Jag avskyr att köpa färdiga datorpaket, följer ju aldrig med skivor med drivrutiner.

Klart dom inte finns på Hp´s sida när du har en compaq....Men,Men!

Om du uppgett dator typ i ditt första inlägg så hade det underlättat mycket...min vän.

----> http://tinyurl.com/yj94pda (första träffen finns allt du behöver på)

Bara att hämta hem och installera. Finns både till 32 & 64 bit.

Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Klart dom inte finns på Hp´s sida när du har en compaq....Men,Men!

Oftast hittar man Compaqs drivrutiner på HP sidan också
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownlo...

Bara välja språk och rätt operativsystem

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

De drivrutiner som fanns på denna länk har jag redan laddat hem men det står inget om att det är drivrutiner till mitt moderkort och SATA drivrutiner. Men det kanske räcker med det jag laddat ner för att att datorn ska fungera efter installation av Windows 7 ?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=4063&lc=en...

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7