Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

cmos checksum error

Hej bytade moderkort i min htpc och får nu detta felet.
cmos checksum error
Verkar som att bios är helt kasst för jag kommer inte ens in i bios setup när jag tycker 'del'. Finns det något jag kan göra? funderade på att flasha bios med disket eller något med det går väl inte att göra eftersom jag inte kan starta något?
Moderkortet är ett Gigabyte GA-K8NF-9 Socket 939

mvh Johan

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Du kan inte flasha om du inte kommer in till OS, nej.
Har du resettat CMOS?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Re: cmos checksum error

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Hej bytade moderkort i min htpc och får nu detta felet.
cmos checksum error
Verkar som att bios är helt kasst för jag kommer inte ens in i bios setup när jag tycker 'del'. Finns det något jag kan göra? funderade på att flasha bios med disket eller något med det går väl inte att göra eftersom jag inte kan starta något?
Moderkortet är ett Gigabyte GA-K8NF-9 Socket 939

mvh Johan

Märkligt har samma fel på min sons gamla data men jag får ett option att trycka f1 och gå vidare och då kommer jag in i windows som vanligt

Permalänk
Medlem

Får faktiskt också upp det alternativet, Dock så startar inget när den väl gå vidare.
blir bara svart skärm med en blinkande underline uppe i vänstra hörnet.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Får faktiskt också upp det alternativet, Dock så startar inget när den väl gå vidare.
blir bara svart skärm med en blinkande underline uppe i vänstra hörnet.

Det finns ett par trådar till om just detta fel här på sweclockers,du kanske hittar nått intressant=)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=3254...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6475...

Permalänk
Medlem

Har redan provat ett byta batteri i den, dock inte provat att byta nätagg men det tror jag inte det är ändå.
Men finns det något sätt att flasha om ett helt dött bios?
eller är hot-swap den enda lösningen?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

USB tangentbord? Plocka då fram ett PS/2 tangentbord så kommer du nästan garanterat in i bios och kan ställa in korrekta värden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ja jag har faktiskt ett usb tangentbord, provade dock att starta det utan någon tangentbord alls. Och det fungerade inte heller.
Så det är nog inte inställningarna i bios som är fel utan hela bios.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Reseta Bios/CMOS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har jag provat, blev ingen skillnad alls. Testade till och med att ta ut batteriet i en halvtimme och sätta i den igen. Men icke.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har det "nya" mobot funkat hos dig innan, eller är det ett (sämre) beggat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Hade samma fel då ett grafikkort för mig var trasigt på något konstigt vis.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Har jag provat, blev ingen skillnad alls. Testade till och med att ta ut batteriet i en halvtimme och sätta i den igen. Men icke.

CMOS Checksum error betyder att inga inställningar är lagrade. Det är exakt det man vill uppnå när man plockar ur batteriet eller gör en Clear CMOS, så att göra det ytterligare några gånger kommer inte förändra resultatet.

Så gott som alla bios har som standard att stanna om något är fel, och då ditt moderkort inte aktiverar USB-portar som standard måste du ha ett PS/2-tangentbord för att kunna komma vidare. När du väl har ett PS/2-tangentbord kan du aktivera USB-tangentbord i bios och/eller stänga av att det ska stanna vid fel. Dock får du samma problem igen om du resetar bios. Nyare bios-versioner har USB aktivt som standard så om moderkortet inte är riktigt gammalt så kan du passa på att flasha det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara