SweClockers testar nätaggregat

Permalänk

Kul!

Antar att ni kommer börja med "top notch" modellerna, men jag skulle gärna vilja se att ni tar in billigt skräp också. Så gemene man får reda på vad man ska hålla sig ifrån.

mvh laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
Trevligt trevligt Var det dock bara jag som tyckte att ljudnivån på videon var lite låg?

Nej, jag håller med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Jag vill se tester på ACE Rawdeal etc döda myten eller döda nätagget !

Instämmer, jag vill också se tester på det medföljande nätaggregatet i deras chassin. Både det i ATX-storlek och deras mini-itx chassi.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag synar och höjer med SPCRs tester, SilentPCReview - Power/PSU.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Good stuff

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Nu börjar det likna något !

Skulle gärna också se att man gick igenom lådan invändigt. Val av komponenter etc.

Permalänk

Försvann mitt inlägg? Kanske glömde posta det då. Men i alla fall kommer ni också öppna nätaggen och kolla vad det är för komponenter, kondingar mm de har satt dit? För vissa tillverkare skryter ju om att de har utmärkta komponenter men öppnar man nätagget och kollar, ja då är det andra bullar!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Försvann mitt inlägg? Kanske glömde posta det då. Men i alla fall kommer ni också öppna nätaggen och kolla vad det är för komponenter, kondingar mm de har satt dit? För vissa tillverkare skryter ju om att de har utmärkta komponenter men öppnar man nätagget och kollar, ja då är det andra bullar!

Det hoppas jag. Andra testsajter brukar ju göra så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Swec får ju nätagg från olika tillverkare så välja fritt skulle jag tro, har frågat dom på Swec för länge sedan och ACE själva ville inte skicka ett eller om dom ens svarade på mailet iaf vill folk se ett test så får man skicka in ett på lån till Swec skulle jag tro

Ace kan börja med att vara mer ärliga och tydliga i sin specifikation innan man kan börja ta dom på allvar tex 420w modellen klarar bara av att ge 315w och 420w är peak och modellnamnet vilket är missvisande.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.274803
Här har dom med ett ACE Outburst 480w agg och det var ingen höjdare och då kan man ju knappast kalla det där för test.

Permalänk

SKulle nog vara mer intresserad av 350-700modeller är inte så många som kör på högre faktiskt.

Sen ljud tester skulle vara gult värt tex 3mätpunkter en direkt på nätdelen en annan 1m ifrån och en 3dje 3m ifrån elelr något så får man en bra uppfattning vad som är tyst och inte..

Liksom min dator med 42fläktar och 21hårddiskar ligger ju på 0dB beror ju bara på hur långt bort ifrån datorn man är som sagt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

De frågorna som är viktigast och få svar på är väll, när nätagget faller och hur mycket över specsen, skillnaden i ljudnivå, vad för skit på insidan, något som blir stekt för att de vill fuska till sig ett tyst agg, hur mycket ström som går till spillo. Sedan är det bara att hoppas på att även utländska entusiaster söker sig hit via google translate för att ta del av informationen.

Permalänk
Medlem

Jo, öppna nätagget och kontrollera hur det är byggt är viktigt, gör att man kan undvika skräckexempel som detta (Tagan BZ 1300W).
Hela testet om någon är intresserad.
http://www.hardocp.com/article/2008/12/03/tagan_bz_1300w_psu/...

Permalänk
Medlem

Härligt
Inte en dag förtidigt

De viktigaste sakerna jag vill veta:
Hopas ni testar

Effektivitet då vid olika belastningar exempelvis 50% 80% 100% belastning
Ljudnivå framförallt vid viken belastningar den börjar låta illa

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Förutom ljudnivå så testa även överspännings-spärren om det är möjligt. Detta är också något som gör att det skiljer mellan bra och dåliga agg.

Permalänk
Medlem

En trevlig nyhet på SweClockers att se...

/Saint25

Permalänk
Medlem

"Vissa mindre nogräknade hårdvarusajter tycker att det räcker med att koppla in en fullsmetad dator och se om systemet fungerar, men det duger varken för SweClockers redaktion eller renodlade entusiaster med koll på variablerna."

Kanske lite väl stora ord med tanke på att det har varit ert eget arbetsätt de sista åren. Samt att ni ännu inte publicerat ett enda nätagg testat med er nya utrustning.

Kul att se att ni har möjlighet att göra bra tester, hoppas själv på tester i lägre prisgrupperna, FSP 400W?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
"Vissa mindre nogräknade hårdvarusajter tycker att det räcker med att koppla in en fullsmetad dator och se om systemet fungerar, men det duger varken för SweClockers redaktion eller renodlade entusiaster med koll på variablerna."

Kanske lite väl stora ord med tanke på att det har varit ert eget arbetsätt de sista åren. Samt att ni ännu inte publicerat ett enda nätagg testat med er nya utrustning.

Kul att se att ni har möjlighet att göra bra tester, hoppas själv på tester i lägre prisgrupperna, FSP 400W?

Vi har använt en Techred-maskin innan och har aldrig testat nätdelar genom att bara koppla in en dator. Get your facts straight.

http://www.sweclockers.com/artikel/570-13_nataggregat

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
Ser fram emot testerna. Ser mycket lovande ut.
Som nämnts tidigare, se till att mäta ljud nivån också.

Och en sak till, mät hur mycket värme den alstrar.
Något som ingen tänker på, men på sommaren kan det bli avgörande för en OC burk om den höjer tempen i rummet med 10ºC eller 15ºC. då rumsluften sugs in i burken igen efter ett varv i rummet.

Det är ju det man gör när man mäter effektiviteten (vilket jag är säker på att de kommer testa), då ser man hur mycket energi som blir värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi har använt en Techred-maskin innan och har aldrig testat nätdelar genom att bara koppla in en dator. Get your facts straight.

Där får man skämmas. Beklagar.

Undrar var jag fick det ifrån, är det när ni testar grafikkort / cpu ni bara mäter förbrukning på hela systemet vid väggen?

Permalänk
Hedersmedlem

Något som jag (och kanske andra) hade uppskattat är om ni gjorde en 10 i topp lista på de nätaggen som varit bäst, och även en 10 sämst lista så man vet vilka man ska kolla på.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill du jag ska tala om för dig hur det presterar? Högst troligtvis med en rejäll smäll (eller shutdown ibästa fall) innan man drar det upp till specad maxlast...
Som sås på moset: Svajig/medioker prestanda.

Förövigt ska det bli kul att se era "nya" tester av nätagg då Swec. inte har någon speciellt djuplodande kunskap inom elektronik. Brukar mest vara skåpmat som man pliktroget rabblar upp i förbifareten i recensionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Lite roligt med dessa äldre aggregat på det testet att Aspire AS-550W set exakt lika med mitt gamla Bzerk 500w...lustigt...
Så Aspire måste ha köpt dessa agg rån Bzerk..?

Ett par bilder jag tog nu på Bzerk. Man kan se att Aspire är likadana förutom färgen.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/7320-anonyma_medlemmar_kartl...
Jag hoppas att de uppdaterar PDF filerna från deras gamla tester. Borde vara viktigt att göra eftersom länken till artikel finns i en av de klistrade trådarna i nätaggs delen av forumet och är så användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Lite roligt med dessa äldre aggregat på det testet att Aspire AS-550W set exakt lika med mitt gamla Bzerk 500w...lustigt...
Så Aspire måste ha köpt dessa agg rån Bzerk..?

Ett par bilder jag tog nu på Bzerk. Man kan se att Aspire är likadana förutom färgen.

Tvivlar starkt på att det är kopior då bZerk och Aprevia/Aspire använt olika OEM + bZerk aggen har iaf fått godkänt i tester. Lådan kan dom ha beställt från samma ställe.

bZerk och Aspire/Aprevia existerar knappt (som tur är) idag på den Svenska marknaden och låt så förbli

Permalänk
Medlem

Riktigt bra , fortsätt såhär!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vill se Fsp 400w mot corsair 400w.

Permalänk
Medlem

Sjukt intresserad av fläktlösa nätaggregat, såsom silverstones 300-400w modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Vill se Fsp 400w mot corsair 400w.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På appret är detta ett intressant agg:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156086
Finns någon review på det vill jag minnas som sa nästan ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
På appret är detta ett intressant agg:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156086
Finns någon review på det vill jag minnas som sa nästan ingenting.

Inte 80+ certat = väldigt ointressant ur ljud och elräknings synpunkt.