SweClockers testar nätaggregat

Permalänk
Medlem

Finns fler som redan har sagt det men tycker det kan sägas igen:

Mät ljudnivån också! Jag är en av dom som gärna vill kunna ha datorn på bordet en halvmeter från sig

Permalänk

Haha, diggade att han stängde av maskinen när han sa att videon va slut.
Så sjukt ostigt, men som samtidigt blir ganska kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Inte 80+ certat = väldigt ointressant ur ljud och elräknings synpunkt.

Det där var inte så smart sagt... Nexus Value 430 är ett utmärkt nätagg!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om ni testa budget/ random märke som tex hkc nätaggen som finns på jula. Min polare har en sån i sin dator.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv

Hur testar man nätagg utan ett oscilloskop?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Swec får ju nätagg från olika tillverkare så välja fritt skulle jag tro, har frågat dom på Swec för länge sedan och ACE själva ville inte skicka ett eller om dom ens svarade på mailet iaf vill folk se ett test så får man skicka in ett på lån till Swec skulle jag tro

Ace kan börja med att vara mer ärliga och tydliga i sin specifikation innan man kan börja ta dom på allvar tex 420w modellen klarar bara av att ge 315w och 420w är peak och modellnamnet vilket är missvisande.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.274803
Här har dom med ett ACE Outburst 480w agg och det var ingen höjdare och då kan man ju knappast kalla det där för test.

Jag kommer ihåg det. ACE förstår ju att deras nätdelar bara är dynga och därför struntar i att ställa upp på tester. En grundregel som man ska följa, ljuger tillverkaren om specifikationerna ska du inte köpa nätaggregatet.

Jag har ett Raw deal 620W som ligger och samlar damm någonstans här hemma... Om någon är intresserad kan jag skicka in det, då förväntar jag mig att Swec kör sönder det åt mig

mvh laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det där var inte så smart sagt... Nexus Value 430 är ett utmärkt nätagg!

Nexus är mer eller mindre ett 80+ agg i Sverige då det dippar under gränsen på det Amerikanska elnätet dessutom är det inget random märke så det får vara ett undantag dessutom är det 2010 nu och 80+ cert börjar bli lite stenåldern när alla bronz, silver och gold agg kommer.
Så ja det var både smart och relevant.

laggarbacken

Haha skicka in det, frågan är dock om Swec vågar koppla in det kanske tar med sig hela maskinen i fallet hahahaha

Permalänk
Medlem

Testas hur mycket nätaggen drar i standbyläge? Jag upptäckte att min dator drar hela 20w när den är helt avstängd. Jag tycker det är sinnesjukt mycket och funderar på att byta nätagg men vet inte vilket..

EU kommer att förbjuda alla produkter som drar mer än 1w i standbyläge..

(har över 1000:- i elräkning varje månad trots att jag bor i lägenhet så jag letar efter ställen jag kan bespara)

Permalänk

Vad hette det nätagget som kunde börja brinna? inte seasonic utan något liknande... skulle vara kul och se ett test på ett sådant agg

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ah, skönt med flera riktiga som faktiskt kollar hur nätaggen går på max belastning. Jag blev faktiskt lite besviken på IDGs nätaggtest. Många och intressanta nätagg var med, men eftersom de bara använde en dator som last så var det ju svårt att se om nätaggen klarade vad de lovade eller hur mycket väsen de förde då. Visst, riktig testutrustning kostar multum och tar mycket plats, men de hade ju kunnat få ut olika belastning från datorn genom att överklocka eller lägga till extra hårddiskar och grafikkort.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad hette det nätagget som kunde börja brinna? inte seasonic utan något liknande... skulle vara kul och se ett test på ett sådant agg

Alla nätaggregat kan börja brinna.

Permalänk
Medlem

Tummen upp til Sweclockers. Även om alla tester inte lämpar sig för filmsekvenser är det alltid kul att se extra presentationer som den här. Sen finns det fall där film kan visa hårdvaran på ett bra sätt t.ex. chassin.

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ SweClockers. Hoppas att mitt nätagg kommer vara med (Corsair HX620).

Men vem som än skrivit på whiteboarden i bakgrunden borde gå på ihopskrivningskurs. "Fläkt kontroll" ser amatörmässigt ut...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Trevligt initiativ SweClockers. Hoppas att mitt nätagg kommer vara med (Corsair HX620).

Men vem som än skrivit på whiteboarden i bakgrunden borde gå på ihopskrivningskurs. "Fläkt kontroll" ser amatörmässigt ut...

Precis vad jag tänkte, det är verkligen viktigt att avståndet mellan t:et och k:et där är helt korrekt och speciellt när man går igenom saker internt på tavlan. Vi får skicka killen till en kurs helt klart eftersom vi inte tillämpar rättstavning på tavlan. Nu står det rätt på tavlan så kanske blir det proffsigare till nästa video.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Avstängd

Härligt! de där ser roligt ut!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag kommer då kolla alla videos sweclockers gör. Jag har gillar alla hittills.

Ett tips till redaktionen och andra som gör recensioner via video - Produkten man recenserar innefattar flera steg:
Uppackning, specifikationer, test 1, test 2, test 3, sammanfattning, etc. Det är då väldigt bra att skriva detta i något hörn på videon. På det sättet blir det enkelt att zappa till eller mellan de viktiga/intressanta delarna. Ofta så skippas detta för att det är för jobbigt att göra efterbehandlingar av videon, men det skulle ändå vara nice.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Vive la liberté!

Trevligt att nivån på nätaggstesten höjs. JonnyGURU är förstahandsvalet då, men de har inte riktigt samma utbud där som i Sverige.

Sen blir man ju något ledsen av saker som detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockefoten
Alla nätaggregat kan börja brinna.

givetviss men dessa fick försäljningsförbud!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Spännande sa elektrikern och voltade ner i strömmen!

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant, skulle även gärna se mätningar på ljudnivå under testerna

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

gillade honnören!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Vill gärna se test av andra märken än dom "vanliga" Zalman, Corsair, Antec, Enermax osv.

Kör själv ett äldra NorthQ 850W som inte bara var mycket billigare än konkurrenterna ovan men minst lika stabilt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Vill gärna se test av andra märken än dom "vanliga" Zalman, Corsair, Antec, Enermax osv.

Kör själv ett äldra NorthQ 850W som inte bara var mycket billigare än konkurrenterna ovan men minst lika stabilt.

Jag med. Kanske inte nödvändigtvis äldre, men gärna dom billigare märkena. Skulle va kul att se om det är nån skillnad och hur stor isåfall och vad "extra" man får om man köper ett dyrare märkesaggregat. Som konsument är man ju oftast intresserad av fynden och att göra kap. Att köpa det dyraste/värsta är ju däremot enkelt, om man nu har råd vill säga, men det behöver ju inte betyda att man fick det bästa för pengarna. Det har man väl iofs aldrig fått om man väljer att köpa nåt av dom dyraste oavsett vad det gäller för prylar.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat killar!

Man hänger med! Jättebra produktion!

Kram

Visa signatur

"Recognize I'm a fool and you love me".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Jag med. Kanske inte nödvändigtvis äldre, men gärna dom billigare märkena. Skulle va kul att se om det är nån skillnad och hur stor isåfall och vad "extra" man får om man köper ett dyrare märkesaggregat. Som konsument är man ju oftast intresserad av fynden och att göra kap. Att köpa det dyraste/värsta är ju däremot enkelt, om man nu har råd vill säga, men det behöver ju inte betyda att man fick det bästa för pengarna. Det har man väl iofs aldrig fått om man väljer att köpa nåt av dom dyraste oavsett vad det gäller för prylar.

Dom flesta enklare testerna på nätet säger nada när man oftast bara testar stabiliteten med ett visst datorsystem tex en Quad med ett HD4870 och ett 600w nätagg säger inte ett skit utan man måste öppna agget och kolla komponenter, kolla så det är stabilt över hela registret dvs 600w ska pressas till 600w och gärna lite över sen ska man ha koll på rippel och då skiljs agnarna från vetet så att säga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Vill gärna se test av andra märken än dom "vanliga" Zalman, Corsair, Antec, Enermax osv.

Kör själv ett äldra NorthQ 850W som inte bara var mycket billigare än konkurrenterna ovan men minst lika stabilt.

Jag säger emot fd nätaggsvetare som jag är och säger att NorthQ över lag är skräp förutom 1000w modellen dom har eftersom den är gjord av Enhance som är bra och resten utav deras sortiment gjort av Huntkey som är bottenskrap tyvärr.

Sist men inte minst! När är testet färdigt? Snackades om 1-2 veckor och snart har 3 seglat förbi. Någon moderator som kan vara snäll och svara?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

Sist men inte minst! När är testet färdigt? Snackades om 1-2 veckor och snart har 3 seglat förbi. Någon moderator som kan vara snäll och svara?

Fedor har Jonas i en armbar just nu och tvingar honom att arbeta med Radeon HD 5830. Nätaggen kommer kort därefter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det hoppas jag..för jag sitter med fingrarna på köp knappen för ett nytt nätagg..
Skynda Skynda!!

Kan vara intressant som många säger att ta dem billiga och se hur mycket bang for the buck så att säga..
Kan dock bli intressant att se vad de där riktigt svindyra nätaggen presterar och om det är "något mer" man får för den höga prislappen.

Hoppas verkligen ni testar Fractal Design's nätagg

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se tester på några Rasurbo agg också, dom är ju väldigt prisvärda men jag vet inte om det är ace-kvalitet eller om dom duger som budgetalternativ.

Permalänk

Har väntat länge på tester nu.. *otålig* =P Har nått gått åt skogen med ert oscilloskop?

Permalänk

Hur har det gått med detta?

Visa signatur

I am Extrazz.