Permalänk

Sudden death

Är ganska säker på att hoppet är ute, men tänkte höra vad ni har för åsikter iaf.

Lyssnade på spotify via min HTPC då ljudet plötsligt försvann. Gick in till datorn och såg att även bilden var svart. Körde en reset men inget hände. Testade en kallstart, men inte ens bios hoppade igång. Inga ljudsignaler heller.
Har plockat ur alla komponenter förutom CPU, men inte ett livstecken. CPU-fläkt och chassie-fläktarna startar liksom power led i fronten.

Kan det räcka med ett nytt bios-chip eller tror ni det är fetkört? Har inte testat med annat nätagg, är det värt ett försök?

Vad tror ni?

Lite jobbig situation för det är inte värt att köpa nytt moderkort då cpun är så gammal och jag har inte råd med en uppgradering... suck!

Edit: Komponenter

Moderkort: ASROCK P4VM900 2 år
CPU: Intel P4 3.0GHz okänd ålder, mer än 2 år.
Minne: 2x512MB DDR Corsair XMS3200 2 år
Grafik: Passivt Radeon HD2600Pro 2 år (även testat integrerade grafikkretsen)
Chassie: Antec Fusion silver V1 2 år (med tillhörande nätdel)

Permalänk
Medlem

komponenter och ålder på datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
komponenter och ålder på datorn?

Inlagt i huvudposten

Permalänk
Medlem

cpun eller moderkortet som har dött största sannolikhet moderkortet då asrock inte är något kvalites märke och har en tendens att gå sönder före cpun

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Ja det är väl det jag också kommit fram till.

Kan man starta upp utan cpu för att testa moderkortet?

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Ok tack för svar. Har fått tag på en annan processor att testa i veckan.

Permalänk
Medlem

testa ett annat nätagg också

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6