Windows bootar...men ändå inte

Permalänk
Medlem

Windows bootar...men ändå inte

Problemet:
Windows laddar allt precis som vanligt men fastnar efter att denna

har laddat klart. Skärmen blir svart och efter någon sekund dyker muspekaren upp som går att röra runt utan några som helst problem. Men sedan är det stopp. Spelar ingen roll hur länge jag väntar, datorn kommer inte längre.
Det hela började i torsdags när jag kom hem sent på kvällen, hade låtit datorn vara igång (precis som alltid) men när jag nu kom hem så stod det att jag behövde starta en reparation av startfilerna, vilket jag då gjorde. Och den reparationen startade helt plötsligt om om sig och sen på andra försöket så fastnade reparationen. Efter att ha tröttnat på att väntat på datorn att komma igång igen i drygt en timme så stängde jag av och startade sen datorn på nytt. Då kom den till skärmen där jag kan välja att starta i felsäkert läge, med nätverk eller kommandotolken. Eller i normalt läge, spelar det ingen roll vad jag väljer, den kommer bara till den svarta skärmen med muspekaren.

Jag har prövat att boota från min USB-sticka med W7 installationen på och därifrån reparera startfiler med Windows egna verktyg, men Windows säger att det inte finns några som helst problem utan allt är som det ska. Inte heller deras minnestest rapporterar några som helst problem. Jag kan inte heller välja att hoppa tillbaka till en återställningspunkt, den påstår nämligen att det inte finns några.
Har prövat att plocka ur batteriet, hjälper inte heller.

För att göra mitt problem lite värre så har jag filer på hårddisken som jag måste komma åt. Vilket inte hade varit något problem om det inte vore för att jag sitter med en bärbar dator. Vill inte skruva isär den eftersom jag då sabbar garantin. Och att formatera om är inget alternativ pga filerna jag behöver...

Så, någon som vet något sätt att lösa problemet? Eller att komma åt filerna utan att skruva isär datorn? Om jag väl får in filerna på en bärbar dator kan jag formatera om den utan problem

EDIT: Sitter på en Acer Aspire One. En netbook.

Permalänk
Inaktiv

Boota nån linux-dist från USB-sticka och kopiera det du vill spara därifrån kanske?

Permalänk
Medlem

Möjligen är det virus och sånt som sabbat allt. Du får hoppas att Recovery partitionen fortfarande funkar (så att du kan installera om ifall du inte bränt skivor med via USB brännare) men först var det att rädda dina filer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Boota nån linux-dist från USB-sticka och kopiera det du vill spara därifrån kanske?

Spelar det någon roll vilken linux dist? Nån du rekommenderar särskilt? Har alltid varit en Windows människa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Möjligen är det virus och sånt som sabbat allt. Du får hoppas att Recovery partitionen fortfarande funkar (så att du kan installera om ifall du inte bränt skivor med via USB brännare) men först var det att rädda dina filer.

Virussökning av allt gjordes bara någon dag innan det här hände, så tror inte det är problemet. Men helt säker kan man ju inte vara.

Recovery partitionen är borta sen länge då det låg XP på den, har kört W7 sen bra länge på den här. Har istället en USB-sticka som är bootbar som jag har Windows 7 på. Plus alla installationsfiler till alla program som jag vill ha på datorn direkt efter installation. Riktigt smidigt (:

Permalänk
Medlem

En släkting till mig fick det problemet pga att han hade en oärlig kopia som insåg att det inte var en äkta licens.

Då tog det ungefär 5min att komma förbi det stadiet, sen var nätverket helt avklippt.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
En släkting till mig fick det problemet pga att han hade en oärlig kopia som insåg att det inte var en äkta licens.

Då tog det ungefär 5min att komma förbi det stadiet, sen var nätverket helt avklippt.

Nu ar ju inte det mitt problem riktigt. Men att det dessutom tog honom fem min kanns ratt orelevant for min del, spelar ingen roll om den star igang i fem timmar, kommer anda ingenstans

Jaja, nu har jag iaf bootat fran ett USB minne med Ubuntu pa, kopierar allting och sen sa blaser jag om datorn. Har absolut noll koll pa det har OSet, vet fan inte ens hur jag andrar sprak, som ni nog marker
Men slutar nog bra det har tillslut