Ett litet projekt blev nåt stort..

Permalänk
Medlem

Ett litet projekt blev nåt stort..

Hej!

Jag funderar på en licenspryl. Har skrivit ett program (på eget initiativ) till mitt företag i C#. Det är främst ett program för att få ut diverse rapporter.

Hur vad har jag för "rätt" till mitt program?

Om jag slutar tex, har företaget rätt till källkoden?
Som jag ser det, jag har utvecklat det lika mycket på fritiden som på jobbet.

Jobbet har inte betalat en krona förutom min lön då förstås.

Vad är fair i det här?, jag vet att det är ett såpass kompetent program så de skulle kunna betala en hel del för att få funktionerna.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

jag känner igen detta väldigt mycket, tror jag sett en tråd om det innan på forumet för väldigt länge sedan, säkert flera år sen, ska söka lite och se om jag hittar den eller om jag har helt fel kanske var i gamla ÖÄ iofs.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Farsan har också utvecklat lite program till det företag (inget litet företag) han jobbar på, under arbetstid och på fritiden. Han har inte tagit ett öre betalt och jag tror faktiskt det är svårt att få företaget att betala om man inte klargör det från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wikipedia - Upphovsrätt
Ekonomisk rätt: Den ekonomiska rätten är rätten till ersättning för verket när det nyttjas genom visning, vidareförsäljning eller kopiering. Denna rätt tillhör alltid i första hand upphovsmannen, även om han/hon är anställd men den kan genom avtal överlåtas till en annan juridisk eller fysisk person. Normalt sker sådan överlåtelse genom försäljning, direkt eller indirekt. En anställd kan till exempel ha en bestämmelse i sitt anställningsavtal som föreskriver att nyttjanderätten till allt han/hon skapar som anställd automatiskt tillfaller arbetsgivaren och eftersom ett anställningsavtal är en form av försäljningsavtal, där den anställde lovar tillhandahålla arbetsgivaren sin tid etc mot en viss ersättning, blir i detta fall nyttjanderätten en del av denna försäljning.

Edit: Så länge du inte skrivit på något avtal med din arbetsgivare som ger denne upphovsrätten, alternativt licenserat ditt eget program på ett "dumt" sätt, så har du alltså upphovsrätten och du bör kunna tvinga företaget att betala för ditt program.

Permalänk
Medlem

annars kan du ju göra en "fuling" och skriva om ditt program så att det finns en "light" version du visar företaget sen om dom år intresserade får dom köpa

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Kolla i ditt kontrakt. I mitt står det att allt jag skapar på arbetstid tillhör jobbet :/

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Standard

Jag tror att det är mer eller mindre standard i avtal att allt man gör på arbetstid tillhör jobbet, även om man lägger ner massor av tid hemma så är det fortfarande jobbet som äger rättigheterna. Däremot om du har vidareutvecklat ett program som är baserad på en GNU licens så klassas det som "freeware"

Permalänk

Jag har för mig att det finns ett undantag i lagen speciellt för programvara som säger att upphovsrätten alltid tillfaller arbetsgivaren om inget annat angivs i avtalet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Kolla i ditt kontrakt. I mitt står det att allt jag skapar på arbetstid tillhör jobbet :/

samma här

Permalänk

Nu gissar jag hejvilt, men ingår det i dina vardagliga arbetssysslor att utveckla mjukvara tror jag det är kört att försöka få pengar för programvara du delvis utvecklat på arbetstid. Om så inte vore fallet skulle ingen våga låta sina anställda ha tillgång till vare sig epost/usb-minnen/jobba hemma eftersom man då skulle kunna hävda att man utvecklat vissa delar av ett program hemma vilket skulle betyda att arbetsgivaren tvingas köpa tillbaka "sin" produkt.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, tror jag är lite klokare nu.

Jag har inget i mitt anställningsavtal där man berör utveckling. Jag skriver inte program för jobbets räkning. Jag jobbar främst med nätverksadministrering.

Mig gör det inget att jobbet drar nytta av det jag gör, men jag har ganska konkreta saker vid nästa löneförhandling.

Huvudsaken är att jag har rätt till min källkod.

Visa signatur

K#

Permalänk

Antagligen har du ingen rätt till din källkod :/
Ditt kontrakt måste ju beröra det du gör på arbetstid ?:S

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt på att du har rätt till källkoden - även om det inte står något om programmering i ditt avtal

Dom kan ju enkelt hänvisa till det och säga att du inte är anställd att programmera...och sådeles inte har rätt till källkoden heller...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Vet alla om att du programmerar på arbetstid? och att du har programmerat just på det programmet? Annars är det väll bara att säga att du utvecklat programmet på fritiden.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Dom kan ju enkelt hänvisa till det och säga att du inte är anställd att programmera...och sådeles inte har rätt till källkoden heller...

Det spelar ingen roll när han har skrivit det eller varför han är anställd. Så länge han har skrivit det och hans anställningsavtal inte säger något om att rätten till det han gör tillfaller företaget, så är det han som har upphovsrätten till det han har gjort. Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Det spelar ingen roll när han har skrivit det eller varför han är anställd. Så länge han har skrivit det och hans anställningsavtal inte säger något om att rätten till det han gör tillfaller företaget, så är det han som har upphovsrätten till det han har gjort. Så enkelt är det.

Nej, jag tycker också det låter mest rimligt.

Vet tex om ett företag A skriver ett program till företag B. Källkoden tillhör ändå företag A. Om inget annat sägs.

Visa signatur

K#

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atman
Nej, jag tycker också det låter mest rimligt.

Vet tex om ett företag A skriver ett program till företag B. Källkoden tillhör ändå företag A. Om inget annat sägs.

Har du verkligen inget i ditt avtal som reglerar vad du gör på arbetstid? När de skrev avtalet måste de ju säga vem som har rätt till vad du producerar på arbetstid, även om det inte tar upp programmering borde det ta upp skapande?

Om inte annat blir väl inte företaget jätteglada att du gjort något privat på arbetstid om vi nu säger att du har rätt till all källkod

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase