Ubuntu - Trådlöst internet PROBLEM

Permalänk
Medlem

Ubuntu - Trådlöst internet PROBLEM

Hej alla, är helt grön på linux och har försökt ett par dagar nu att försöka få igång det trådlösa i Ubuntu 9.10.. Har googlat och provat alla möjliga guider utan framgång.
Det lustiga är att jag har kört Ndiswrapper och installerat drivrutiner till windows istället och drivrutinerna verkar fungera för den hittar alla nätverk men jag kan inte ansluta till något av dom.. Har provat att stänga wpa nyckeln i routern men det hjälper inte..

Finns det någon mer inbiten som har en aning om vad det kan vara för fel jag har gjort?

Nätverks adaptern i fråga är en d-link dwa-140 (USB)

/Hannes

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med ndiswrapper. Det har alltid fungerat dåligt för mig när det gäller krypterade nät. Som tur är så har jag nu ingen dator där jag behöver ndiswrapper.

Om Ubuntu inte har inbyggda drivrutiner för ditt trådlösa nätverkskort så är det bättre att du googlar och försöker hitta en för Ubuntu istället för att köra med windowsdrivrutiner.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ser du några trådlösa nätverk överhuvudtaget? Är ditt nät ett gömt nätverk?
Har du någon signalstyrkemätare för nätvek i övre panelen till höger?
Om ditt nät inte är dolt men inte hittas av Ubuntu så är inte nätverkskortet igång, på min Compaq 6715 kan nätverkskortet stängas av med en mer eller mindre osynlig knapp, hade problem innan det löste sig.
Min erfarenhet är att det sällan är drivrutiner som saknas i Ubuntu, det är Windows-tänk att tänka drivrutiner.

Permalänk
Medlem

tack

Hej igen och tack för alla svar.. tydligen ligger någon typ av "hårdvaru bugg" i 9.10. Fick tipset att prova 9.04 istället och nu fungerar det klockrent!