Tjena, har tittat lite på en ~15" bärbar dator som jag ska använda först och främst till Photoshop (sedan om jag får igång ett spel eller två gör ingenting), och därför vill jag ha en så bra skärm som möjligt. Jag har varit inne på att köpa en Macbook Pro pga deras fantastiska skärmar. Dessa datorer kostar lite och jag tänkte om man tittade på en PC istället, vad ska man ha för att få en lika bra skärm? Jag tror även det blir lite bättre komponenter om jag köper en PC, vilket självklart är positiv.
En Macbook Pro 15" med uppgraderat grafikkort och något bättre processor går på ~20.000 SEK. Så låt oss säga att detta är toppen men det gör absolut ingenting om det blir billigare än så!
På stationära skärmar så är det mycket snack om vilken paneltyp skärmen har, vad är det som avgör om en skärm är bra på en laptop?
(datorn kommer annars användas till sådana saker som film, surfa osv, vanliga saker.) Att datorn har en snygg design är bara en bonus! Har tittat lite på Sony Vaio och gillar deras lite Macbookiga design. Ganska tunn, mellanrum mellan tangenterna osv. Bara en bonus som sagt.
Det finns en sak med Envy-skärmen som bör tilläggas och detta har det klagats lite på på andra forum också (Notebookreview t ex). Nämligen att färgerna på den är väldigt blåa. Grå var snarare gråblå.
Nu är det kanske inte SÅ farligt som jag får det att låta...
Men, inget som ej går att justera. Har dragit ner den blåa nyansen något och grå ser grå ut igen. Annars är det som doolar säger, en rätt bra skärm. Blev positivt överraskad av den...
Just det ja, den är glossy. Om du är en Photoshop-människa kanske en matte vore att föredra.