Permalänk

Intel Core 3i / 5i ?

Goddag alla som kan lite mer om datorer än vad jag kan, dvs förmodligen alla på sweclockers..

Då var det dags för ett nytt datorköp då jag gjorde en rejäl miss när det gällde grafikkortet på min nuvarande burk. (Och vill inte göra samma misstag igen och behöver därför expertråd, hehe)

Jag har kikat runt på lite olika datorer och förstår ungefär 2% av allt jag läser om diverse olika grejer man bör ha i sin dator som är bra och vad som inte är bra. Dock har jag kommit fram till att Intel Core's nya processorer verkar bra, eller?

Det jag ska ha datorn till är:
- film (högupplöst 1080p)
- musik
- bilder (photoshop)
och spela lite spel.

Batteritiden är också en sak jag värderar, dess längre dess bättre!
(Och gärna en tyst fläkt, hehe)

Är det stor skillnad på 3i och i5?

Hur stor betydelse har de olika siffrorna?
tex: Intel Core i3 >330< / >430< / >530<

Har vänt uppochner på hela huset och skrapat ihop runt åtta tusen, men kan möjligen sträcka mig till tio om någon övertygar mig om att just den datorn är bra.

Värt att nämnas är ju självklart att det är en bärbar dator i 15'' som jag är på jakt efter.

Har försökt beskriva det jag söker så bra som möjligt. Skriv gärna med ett språk som jag förstår om ni svarar, är som sagt inte så bra på alla namn och vad dom innebär.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

i3 330 (den sämsta i-nånting du kan då) duger gott och väl till allt du vill göra, den är fortfarande bättre än de processorer man fick i lite billigare datorer (~8000 kr) tidigare och funkar bra till både spel och annat.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Jag skulle satsa på en sånhär:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=554063

Den har förvisso inte i3 cpu, men en i3 är kanske 10-15%.

Samma dator som ovan finn att få med i3, då 1000:- dyrare

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=538756

Mitt resonemang är att den ganska lilla prestandaskillnaden mellan dom två är inte värd 1000kr.

Permalänk

Jag börjar få ett lite "humm" om vad man bör ha i sin dator tror jag. Klickade runt och hittade tillslut DevilTech's hemsida. Där kunde man tydligen plocka ihop sin egen dator och jag fick det till att se ut såhär och för ett ganska bra pris dessutom(tror jag):

Bildschirm: 15,6" Full HD 1920 x 1080 LED Backlight Widescreen mit Glare-Technologie [+35€]

Prozessor: Intel® Mobile Core i7 620M / 4MB L3 Cache, 2.66GHz - 3.33GHz Turbo Modus, [+115€]

Grafikkarte: ATI Mobility Radeon HD 5650 mit 1024MB DDR3 Speicher

Speicher: 4 GB - 2 x 2048 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1333 MHz [+59€]

Festplatte: 320 GB 7.200 U/Min SATA [+29€]

CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo
Bluetooth: Integriertes Bluetooth-Modul [+10€]
WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera

PRIS: 917 Euro / 9008:-

Nu är ju dock hela hemsidan på tyska vilket inte är till min fördel, men kan nog lyckas beställa en om jag har ett lexikon till hjälp. Är det någon av er som har erfarenhet av den hemsidan eller har synpunkter på den datorn jag satte ihop?

Permalänk

Tror du har missat trådlöst nätverkskort i din config, men det är +39€ så det är ingen större kostnad.

Observera att den cpu'n är tvåkärnig, inte quad.

Flera som beställt från devlitech, och det verkar inte vara några problem. Sök på forumet så hittar du flera trådar. Finns även notebookguru.de, dom har engelska på sin sida också.

Dell har erbjudande på sin studio modell, saxat från en annan tråd:

--------------------------------------------------------
Här är specsen på Dellen det snackas om som kostar strax över 8000 när man använder 10% rabatt-koden:

NYHET Dell Studio 17
INTEL® CORE™ i5-430M (2,26 GHZ, 4 TRÅDAR, TURBO BOOST UPP TILL 2,53 GHZ, 3 MB CACHE)
Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
17.3” High Definition+ (1600x900) LED with TL
1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with DVD Burn software
McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd - svenska
----------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag sitter i valet och kvalet att köpa en ny och har också fastnat för den konfigurationen på Fire DTX från deviltech, ruskigt prisvärd enligt mig! Det hänger bara på vilket processor man ska ha i7 eller i5. i7 stödjer ju minnena fullt ut vilket inte i5 gör men i7 drar mer ström och är betydligt dyrare. Riktigt svårt!

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk

Ska du spela så är denna det självklara valet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227

Om man kollar på prestanda skillnaden på dom olika cpu så ser det ut ungefär såhär,

i7 620 ger 3082p i 3dmark06 cpu test
i5 540 ger 2851p i 3dmark06 cpu test
i5 520 ger 2737p i 3dmark06 cpu test

Så jag skulle gå på någon av i5 processorerna. i7'an är inte så mycket snabbare

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Permalänk

Här är hela configen som jag tror jag ska köra på, vad tror ni? Några konstigheter? Hur ser du att processorn bara är tvåkärnig?

Dell's dator Studio 17 hittar jag inte på deras hemsida, förmodligen är jag kass, lite länkar hade inte varit fel om någon vänlig själ orkar ta sig tid. Den där rabattkoden verkade ju högst intressant, en liten länk dit också vore ju super. Häftigt att kunna få sa bra råd från er allihopa, det uppskattas!
Dock något jag funderar lite på är supporten om något skulle hända med datorn om man köper den från Tyskland, men det är väl en annan femma, och en liten chansning man får göra.. Men om någon vet en dator med liknande prestanda och pris från en affär från Sverige vore det ju bra! Känns ganska viktigt med 15'' skärm, 17'' blir för stort för min del. Tack alla!
Konfiguration:

Bildschirm: 15,6" Full HD 1920 x 1080 LED Backlight Widescreen mit Glare-Technologie [+35€]
Betriebssystem: kein
Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie
TV-Tuner: kein
Prozessor: Intel® Mobile Core i5 520M / 3MB L3 Cache, 2.40GHz - 2.93GHz Turbo Modus,
Grafikkarte: ATI Mobility Radeon HD 5650 mit 1024MB DDR3 Speicher
Speicher: 4 GB - 2 x 2048 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1333 MHz [+59€]
Festplatte: 320 GB 7.200 U/Min SATA [+29€]
CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo
Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem
Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound
Wireless Netzwerkkarte: Intel Wi-Fi Link 5100AGN Modul [+25€]
Bluetooth: Integriertes Bluetooth-Modul [+10€]
WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera
Fingerprint: Integriertes Fingerabdruck-Lesegerät - Sperren Sie Eindringlinge und Schnüffler aus!
Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch
Maus: keine
Headset: kein
Office-Software: kein
Anti-Viren-Software: kein
USB-Stick: kein
Diskettenlaufwerk: kein
Notebook-Tasche: kein
Zusätzlicher Akku: kein

Permalänk
Medlem

Här är Dellen http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&... och rabattkoden B6LGJGHJPL1GW3 som gäller till den 24-e

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Jag har själv beställt en Fire DTX från deviltech med liknande config som den ovan (bara skillnad i nätverkskort och hårddisk).
Tror det inte är några större problem med deviltechs garanti, man får dock betala frakten dit själv men sedan betalar dom frakten tillbaka till dig.
Du får nog dock räkna med en lång leveranstid på DTXn då ATI har haft problem med att få ut grafikkortet i tid, men Deviltech ska nog kunna börja leveranserna i slutet av månaden och börjar då med pre-orders vilket kan ta ett litet tag att ta sig igenom. Men min förhoppning är att jag får datorn i mitten av mars (hoppashoppashoppashoppas!!!)
Så om du orkar vänta ett tag så lär du få en mycket prisvärd dator!:D

Permalänk

Här har du några alternativ, största skillnaden ä väl att DTX har fullHD skärm, och lite snabbare cpu. Sen kan man ju fråga sig hur nödvändigt det är med 1920x1080 på 15"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=521884

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565263

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=548297

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555608

Permalänk

Låter bra henrikr, vad är det egentligen för skillnad på de två olika nätverkskorten? Man ska ju tydligen ha någon slags "daft-n"-teknik har jag hört, är det i bara det lite dyrare eller vad kan skillnaden vara? Hoppas du får din dator snart så vi kan få höra om den

thereal_twisted, "cpu" har jag egentligen ingen aning om vad det är hehe. Men om du själv skulle få välja en av de fyra datorerna du länkade till, vilken skulle det isåfall bli? När det kommer till upplösningen på skärmen tänker jag mer att den ska passa till min TV, men det kanske inte har något med varandra att göra? Har just nu en dator som inte fyller ut hela TVn när jag kopplar in den Antingen blir skärmen för stor och lite av bilden försvinner eller lite för lite och går miste om 2'', får det inte att gå ihop så den täcker hela.

Tack Capefear!

Ni är ju super

Permalänk

Sorry cpu=processor, gpu=grafikkort. Bra att du säger till att du inte vet vad jag menade, kan ju bli dumma missförstånd annars. Syftade på att DTX'en har ju i5 520 och dom jag länkade till där har alla i5 430. Och i5 430 är lite långsammare, men det är väldigt liten skillnad vi pratar om. Knappast något du märker vid normalt användande eller i spel.

Nej precis skärmens upplösning har inte med att göra vad du kan visa för upplösning på din tv tex. Det problem som du beskriver med din tv beror oftast på nån liten inställning i tv'n, tex att du ska ställa in den på overscan, eller det kan stå skanna det är lite olika beroende på va det är för tv.

Min erfarenhet är att 1360x768 funkar bäst, om jag kör 1920x1080 via hdmi till min samsung 40" så blir det svarta kanter runt bilden, den täcker alltså inte hela tv'n. Kör jag via vga så är det inga problem med 1920x1080. Det går att få det att funka via hdmi också men jag har inte lagt ner nån energi på det då jag ändå inte kör den upplösningen. Obs detta gäller inte alla datorer och alla tv's, men vissa har haft problem med det.

Det trådlösa nätverket ska stödja N-draft, det betyder i korta drag att det är mycket snabbare, 300mbit istället för standard hastigheten 54mbit. För att kunna köra 300mbit så behöver du en trådlös router som har stöd för N-draft. Men du ska helt klart ha det på din dator, dom allra flesta datorer har stöd för det.

Jag skulle nog inte beställa från deviltech om jag vore dig, helt enkelt för att det inte lönar sig när det gäller en dator i den klassen. Skillnaden på dom olika datorerna jag länkade till är egentligen mest kvalitén, acer har haft vissa problem med kvalitén. Men dom är också billigare. Det betyder inte att alla acer går sönder men hp och acer ligger sämst till om man kollar på hur många datorer som har haft problem inom en 3års period. Asus ligger bäst till i samma undersökning, tätt följda av sony vill jag minnas. Nog om det.

Jag skulle nog rekommendera denna till dig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555614

Den har i3 processor istället för i5, skillnaden i prestanda på dom två är marginell. Priset däremot skiljer ju ca 1000kr. För övrigt är datorerna lika, samma grafikkort osv.