Permalänk

35mm, varför?

Min fråga är realtivt enkel.
Jag var ute med en vän och fotade häromdagen, och såg då att han hade ett 35mm optik utan zoom.
Varför har med ett sådant? Vad är meningen, om man på många objektiv ändå har 35mm som ett mellanstadie?

Tack på förhand
/silvegren

Permalänk
Medlem

Beror på andra egenskaper som det har. Kan vara väldigt stor bildvinkel, kanske bländare med väldigt låga bländartal, bra skärpa i allmänhet etc. Och så är det såklart litet och väldigt portabelt.

Permalänk

För att ofta ger en fast optik skarpare bilder med mindre vinjettering, ljusstarkare osv. beror ju klart på kvalitet oxå, oftast är de dyrare är bättre när de gäller objektiv

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Bildkvalitén är bättre i allt. Ljusstarkare, lättare, mindre, billigare.

Permalänk
Medlem

Nikons 35/1.8 kanske? Då har jag i princip redan sagt varför, 1.8!

Sen tycker rätt många det är roligare att fota med fast optik, jag är en av dem. Testa på det någon gång och var inte tråkig och rata något du inte ens provat, har många vänner som fortfarande inte kan förstå varför jag ofta använder fast optik.

Enligt mig så får man mycket mer bildtänk när man fotar med fast optik, man experimenterar med vinklar och går runder.
Istället för att vrida på zoomringen och i slutändan bara få en tråkig bild rätt upp och ner, som man bara zoomade ut lite för att motivet skulle vara med.

Det är kanske inte lika mycket all-around som ett zoom objektiv men det beror ju klart på vad du gillar att ta för bilder

EDIT: Får inte glömma som alla andra säger, bildkvaliten kommer inte många zoomar som dödliga kan köpa nära ens

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Entusiast

Tydligast är ljusstyrkan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sen är det på sitt sätt enklare att fota med fast optik, det är skitsvårt som det är att hinna med att fota saker som inte står helt stilla, men med fast optik så vet man vad man får i sökaren när man lyfter kameran, i all fall efter ett tag, man slipper het enkelt momentet med att välja brännvidd när man snabbt ska ta en bild.

Sen upplever jag det som mer stimulerande att först välja brännvid och sen flytta mig så att det stämmer i stället för att ställa mig där det är praktiskt och sen vrida på zoomringen tills jag får med det jag vill. Och jag tar nog bättre bilder med fast optik på kameran i slutändan.

Men som sagts innan man tappar flexibilitet men det blir bättre på alla andra sätt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Bildkvalitén är bättre i allt. Ljusstarkare, lättare, mindre, billigare.

Ljusstarkare - ja ibland, lättare - ja, mindre - ja, billigare - ja, bättre bildkvalitet - nej, långt ifrån alltid på det sätt som du ger sken av här.

Moderna zoom-objektiv är i många fall betydligt bättre på digitala systemkameror än vad fasta objektiv i samma brännviddsområde är. Tydligaste exemplet är Nikons 24-70/2,8 som slår 24/2,8, 28/2,8, 35/2, 35/1,8, 50/1,8 och 50/1,4 på fingrarna vad gäller skärpa, fokushastighet, vignettering och aberrationer.

Varför? Därför att nästan alla dessa är konstruerade för >15 år sedan och utvecklingen har tagit stora steg sedan dess. Dagens sensorer är betydligt mindre förlåtande för reflexer och upplösning än vad en filmruta någonsin var. Den är förvisso både större, tyngre och dyrare än de fasta objektiven men den springer i åttor runt dem bildkvalitetmässigt.

Min 17-55/2,8 springer också åttor runt 24/2,8, 28/2,8 och 35/2 på en D300, helt enkelt för att den är optimerad för en krävande sensor på ett helt annat sätt än de fasta objektiven. 35/1,8 och 50/1,4 har jag inte provat, 50/1,8 är snäppet vassare än 17-55/2,8 på de största öppningarna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Flera som sagt att billigare i denna tråden? Vad grundar ni det på? Att det bara finns budgetoptik?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Flera som sagt att billigare i denna tråden? Vad grundar ni det på? Att det bara finns budgetoptik?

Mer att det rent principiellt är billigare att bygga fast objektiv än det är att bygga zoomar med samma bildkvalité.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Zoom-objektiv är i många fall kompromisser, särskilt om de ska vara billiga och ha stort omfång.

Fasta objektiv har i de flesta fallen bättre optiska egenskaper, är ljusstarkare och även mindre. Faktorer som spelar ganska stor roll för många.

Att man tappar möjligheten att ändra brännvidd får man kompensera med att tänka på andra sätt, röra sig lite mer, samt byta objektiv ganska ofta.

Personligen använder jag gärna fasta objektiv, de passar mitt fotograferande ganska bra och jag får mycket bra bildkvalitet dessutom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Zarkov ger ett bra utgångsläge

Nikons 24-70/2,8 ~18.000:- / 900 gram

Nikon AF-S 50/1,4 G ~4000:- / 290 gram
Sigma EX 30/1,4 DC HSM för Nikon AF ~4700:- / 430 gram
Nikon AF 85/1,8 D ~4000:- / 380 gram

Du kan bära och köpa 3-4 fasta gluggar för samma pengar/vikt som en bra zoom. Och ofta dessutom få bättre ljusstyrka och en mycket lättare kamera. Och bra optisk kvalitet.

Men vist hade jag kunna motivera 10-20k på en kamera glugg så hade en riktigt bra zoom legat rätt högt på listan över riktigt bra att ha grejer

Nu är det lättare att lägga 3-4 tusen på en normal glugg och leva med en mellanklass zoom när man behöver en zoom.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ni som plåtar med fasta objektiv: hur funkar det om man inte har fullformatkamera? Det populäraste objektivet på prisjakt är ett Canon EF 50/1,8 och 50*1,6=80. Det är ju knappt att det går att plåta med till vardags, eller?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Ni som plåtar med fasta objektiv: hur funkar det om man inte har fullformatkamera? Det populäraste objektivet på prisjakt är ett Canon EF 50/1,8 och 50*1,6=80. Det är ju knappt att det går att plåta med till vardags, eller?

funkar alldeles utmärkt till vardags, använder mitt väldigt mycket.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
funkar alldeles utmärkt till vardags, använder mitt väldigt mycket.

Håller med där, det finns nästan inge roligare än att sätta på 50mm på kameran sen ta en runda på stan. Det jag gillar med fasta objektiv är att det är lite större utmaning än att fota med zoom objektiv eftersom du bara får en bild vinkel istället för variabel vinkel.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Ni som plåtar med fasta objektiv: hur funkar det om man inte har fullformatkamera? Det populäraste objektivet på prisjakt är ett Canon EF 50/1,8 och 50*1,6=80. Det är ju knappt att det går att plåta med till vardags, eller?

Om du gillar att vardagsplåta porträtt funkar det alldeles utmärkt men det kanske inte är något man använder jättemycket inomhus i trånga rum eller för storslagna landskapsbilder.

Det jag protesterar mot i mitt tidigare inlägg är det kategoriska påståendet att "fasta objektiv är bättre än zoomar". De flesta fasta objektiv är bättre än de flesta zoomar men det finns också många undantag. Själv har jag två av Nikons överlägset bästa zoomar, 17-55/2,8 och 70-200/2,8 VR samt några fasta objektiv. Zoomarna har sitt användningsområde och de fasta har sitt. Den största skillnaden när man jämför dem sida vid sida är dock byggkvaliteten, den är milsvida bättre på zoomarna som är vädertätade och mycket mer slagtåliga. Tyvärr väger de också därefter, det är deras största nackdel tillsammans med priset.

Jag har plåtat bröllop med såväl 50/1,8 som 70-200, det går alldeles utmärkt med båda två!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Ni som plåtar med fasta objektiv: hur funkar det om man inte har fullformatkamera? Det populäraste objektivet på prisjakt är ett Canon EF 50/1,8 och 50*1,6=80. Det är ju knappt att det går att plåta med till vardags, eller?

Jo, det går utmärkt. Jag hade mitt i nästan två år, innan jag bytte till ett annat femtio (sigma) men det går utmärkt att plåta med, mer än utmärkt till och med. Det är litet, lätt, billigt, och kallas inte för inte "plastic fantastic" på bland annt flickr, för att det är såpass underbart. Jag vill hävda att det är bland det absolut bästa du kan få för dom pengarna.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ju tillägga här, att det finns roliga fasta objektiv i en hel del olika brännvidder och med olika prisklasser.

Vissa gillar 50mm på crop/dx vilket är något som jag själv har tröttnat på sen jag köpte på mig lite andra objektiv. Däremot är 80-85mm (motsvarande cirka 120mm på fullformat) riktigt skoj, och 28 (42mm) för den delen. En annan favorit är Nikons 105/2,5 ais, ett litet och sött objektiv med helt otroliga optiska egenskaper. En fröjd att använda till porträtt eller som kort teleobjektiv.

Men, femtiorna (1,8) är ruggigt billiga och rätt bra optikskt. Trist bokeh på de flesta, men det kan man leva med för det priset.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Re: 35mm, varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silvegren
Min fråga är realtivt enkel.
Jag var ute med en vän och fotade häromdagen, och såg då att han hade ett 35mm optik utan zoom.
Varför har med ett sådant? Vad är meningen, om man på många objektiv ändå har 35mm som ett mellanstadie?

Tack på förhand
/silvegren

För min personliga del så är det främst när jag behöver större ljusstyrka som jag sätter på något av mina fasta objektiv. Med en 35/1.8 så blir dock till och med en D300 är hyfsat liten och nätt kombination och detta får väl ses som en bonus.

Fasta objektiv har främst två fördelar (bortsett ljusstyrkan) idag och det är bättre motljusegenskaper och lägre distortion. Distortionen kan man enkelt ta bort i mjukvara, så det är inte heller nån jättestor fördel.

Vad gäller skärpa och kontrast så finns det för många undagtag för att man ska kunna uttala sig generellt. Idag är faktiskt till och med de zoomar som ligger i överkomliga prisklasser så bra, rent skärpemässigt, att de utmanar många fasta objektiv och många fasta objektiv är faktiskt inte så himla bra på dagens krävande DLSR:er, utan lever mer på sitt rykte från filmtiden.

Permalänk
Entusiast

Jag tröttnade snabbt på att använda mitt 50/1,8 till annat än porträtt. Det är för långt för att fota annat än porträtt inomhus tyvärr. Sigma 30/1,4 blev räddningen. Mycket trevligt objektiv som jag använder mycket. Lite lurigt att hantera skärpedjupet på f/1,4 men man lär sig. Hade jag haft råd hade jag inte tvekat att köpa nikons nya 24/1,4 för att få lite mer vidvinkel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hatar kromatisk aberration.

Alltid hört gott om fasta gluggar, så jag köpte min EF 50 f1,4 för jag ville ha ett bra sådant.

Det är oskarpt, eller rättare sakt oanvändbart under 2,8. Lider av fruktansvärda mängder kromatisk aberration. Inte alls roligt.

Jag får se om jag lär mig gilla det, kommer väl vara kul att filma med det när man byter hus antar jag.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Re: 35mm, varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silvegren
Min fråga är realtivt enkel.
Jag var ute med en vän och fotade häromdagen, och såg då att han hade ett 35mm optik utan zoom.
Varför har med ett sådant? Vad är meningen, om man på många objektiv ändå har 35mm som ett mellanstadie?

Tack på förhand
/silvegren

35 mm med ett digitalt hus (såvida det inte är fullformatsensor) motsvarar 50mm med fullformat (gamla tiders "normalobjektiv"), vilket sägs motsvara den vinkel vad ögat uppfattar. Dvs bilderna motsvarar vad ögat ser. Zoomar man hit och dit får man ett konstgjort perspektiv, vilket alla kanske inte föredrar. På köpet får man alla andra fördelar med ett fast 50 (förlåt 35mm) (ljusstyrka, storlek, vikt, pris etc). Fotar man med diafilm kan det vara förödande med bländare 5,6 som dagens plastzoomar har. Digitalt går det ju att boosta upp ISO-talet med en del brus som pris. Nåja, de digitala kamerorna blir väl bättre och bättre.
Själv kör jag analogt fortfarande.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Zoomar man hit eller dit så får man ett annat utsnitt. Perspektivet blir detsamma.
Om man zoomar hit eller dit samt _förflyttar sig för att få samma utsnitt_ förändras perspektivet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Zoomar man hit eller dit så får man ett annat utsnitt. Perspektivet blir detsamma.
Om man zoomar hit eller dit samt _förflyttar sig för att få samma utsnitt_ förändras perspektivet.

Du har säkert rätt. Vad jag menar är att man trycker ihop perspektivet med en längre brännvidd och tvärt om med en kortare, dvs förgrundens förhållande till bakgrunden blir "onaturligt" med "fel" brännvidd om man jämför med hur ögat uppfattar det hela.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk

Bara ett enkelt inlägg här men jag är fortfarande bland budget objektiven (18-200mm, 70-300mm, 50mm 1,8 osv) så mitt första objektiv var ju så klart ett 18-55 som jag senare också fick leva med på min D300 när jag köpte den. Senare köpte jag även ett Sigma 70-300 macro(zoom) objektiv som jag var rätt nöjd med (riktigt brutala halo effekter dock).

Dom två levde jag med ända fram tills att jag köpte mig ett mycket prisvärt Nikkor 50mm F1,8....skärpan och bild kvalite i övrigt, jämfört med dom andra två, var så enormt märkbar så jag sålde mina två gamla objektiv... från Juli 2009 fram tills idag har jag levt med min D300 och 50mm. Nu lade jag också till en ny fast optik Tamron 90mm som även den är ordentligt skarp!

Visa signatur

I look up at the moon and stars and I am comforted knowing that we see the same thing, and that connects us, even if we are separated by a great distance.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att 50mm är skit tråkiga, iaf om man ska ha fullformat :S 85mm vet jag är otroligt kul då ska det vara 1.2L

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L33tKr3w
Jag tycker att 50mm är skit tråkiga, iaf om man ska ha fullformat :S 85mm vet jag är otroligt kul då ska det vara 1.2L

Är den värd 20k extra från 1.8an?

Har nästan svårt att tro det, menar inte att jag inte tror den är bra, men 20k extra... Mja, det svider, när man får nästan lika bra för en billigare peng.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Är den värd 20k extra från 1.8an?

Har nästan svårt att tro det, menar inte att jag inte tror den är bra, men 20k extra... Mja, det svider, när man får nästan lika bra för en billigare peng.

Mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Är den värd 20k extra från 1.8an?

Har nästan svårt att tro det, menar inte att jag inte tror den är bra, men 20k extra... Mja, det svider, när man får nästan lika bra för en billigare peng.

Mvh

Har man känslor för kvalité än kvalité så viss märker man skillnader och javisst är det mycket stor skillnader.

Oavsett vad det gäller byggkvalité, bildkvalité, fokusering, vädertätning.
Om du är nöjd med 1.8, ja det är ju din åsikt.

Har ej nämnt något om 85 1.8

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem

35mm på en dx ger ca 50mm brännvid..det är väldigt normalt på en fullformat att köra med 50mm. testa o se vad du tycker om att köra med det. sj har ajg vara 50mm på en d300. tycker det är en mycket underbar glugg..men samtidigt lite långt inomhus..där troligen en 30-35mm funkar mycket bättre

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...