Nätagg. smällde, hjälp från Sweclockers är då ett måste

Permalänk
Medlem

Nätagg. smällde, hjälp från Sweclockers är då ett måste

Hej!

Mitt nätagg smällde igårkväll, en enkel smäll, proppen gick och datorn lade av. Testade att starta en gång till men datorn var död och det luktade ganska bränt. Det var dock ingen rökbildning eller liknande.

Jag hoppas innerligt att någon säkring i nätagget gått så att inte resten av delarna rykt på kuppen (ett Hiper 530W i M-serien, sades vara bra när jag köpte det men har läst i efterhand att deras nätagg inte är någon hit)

Skall testa en polares nätagg och se om datorn kan starta igen. Om inte, så antar jag att jag får testa del för del i hans dator och se vad som fortfarande är igång.

Frågor från mig till er Sweclockers:
1. Vilket nytt nätagg bör jag satsa på? Cougar har ju kampanjerbjudande nu. 550W för 699kr, är detta bra eller vilket bör jag satsa på?
Värt att nämna kan vara att jag har
Processor: Core 2 Duo E6800, ett gigabyte P34-ds3 (tror jag namnet var)
Grafikkort: 8800GT
Minnen: 4 stickor, 1 GB styck.
HDD: 1 Sata på 500 GB.
Övrigt: Fläktar och fläktkontroller.

2. Om mer än nätagg behöver bytas, t.ex moderkort har rykt också, vilket bör jag köpa då? Socket 775 för att stämma med processorn.

3. Om moderkort, minnen, cpu + grafikkort behöver bytas vad är bra att satsa på då? en kostnad på ~8000kr.

ha det fint!

Permalänk
Medlem

corsair! har 7 års garanti. cougar har bara 2 år.. det säger ganska mycket.

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Men svara gärna på övriga frågor också. Tror jag slår till med Corsair, känns bättre med ett företag som varit i branschen ett tag. Cougar är relativt nytt va?

Angående garantitiden förresten. Hur lång har Hiper? ersätter de mig om jag kontaktar dem nu och inte två år har gått? Eller kontaktar jag datorbutiken.com där jag köpte det? måste jag ha kvitto osv?
Står de för kostnaden att nätagget förstörde fler delar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMult
Tack för snabbt svar. Men svara gärna på övriga frågor också. Tror jag slår till med Corsair, känns bättre med ett företag som varit i branschen ett tag. Cougar är relativt nytt va?

Angående garantitiden förresten. Hur lång har Hiper? ersätter de mig om jag kontaktar dem nu och inte två år har gått? Eller kontaktar jag datorbutiken.com där jag köpte det? måste jag ha kvitto osv?
Står de för kostnaden att nätagget förstörde fler delar?

Du kontaktar datorbutiken om du har garanti på nätagget och jag tror inte dom står för övriga delar som kan ha tagit skada.
Ang. kvitto så brukar det räcka med att du anger ordernummer som brukar sparas på ditt konto hos datorbutiken.

Permalänk
Medlem

om du köpte det innan datorbutiken.com gick i konkurs så får du nog ingen hjälp av nya datorbutiken, i så fall är det nog kontakt med Hiper direkt som gäller.

Permalänk
Medlem

Hehe... Hipers signaturlåt: Puff the Magic Dragon

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Lever Hiper som företag ens? Senast jag kollade var inte deras web uppdaterad på ett år

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

jag köpte ett 5850 och ett 700 watts cougar 80+ certificerat nyss och det har bara funkat för bra utan problem väntar bara på att något ska gå snett någonstans i datorn.. för det har verkligen funkat för bra :p..

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Butiker bruka ha 1 år och sen är det Hiper som gäller. Hiper brukade ha 3 år men vill du verkligen ha en till Hiper och förstöra en till dator?