ström brytare till hårddisk

Permalänk
Medlem

ström brytare till hårddisk

hej på er sweclockers

tänkte göra en strömbrytare till varje intern hårddisk så att dom inte står å går i onödan, och så tänkte ja att de borde ju öka livs lägnden ganska mycke om man bara har på den när man behöver dom.

men så fastna ja lite vet ju då inte var jag ska sätta strömbrytarna så man når de utifrån chassit.
har då ett Fractal Design Define R2 och dom 2st 5.25" platserna är då upptagna
av 1 dvd-brännare och en Fläktkontroll.
kanske skulle kunna ha på en pci platts men de blir så mycke dragning av kablar.

så har ja de en fråga kvar en intern hårddisk borde väll inte ta någon skada om man stänger av dom?

Permalänk
Medlem

Start->kontrollpanelen->energialternativ->"Turn off hard disks..."

Permalänk
Medlem

Håller med Rool.

Det är så mycket enklare att låta windows sköta det

Sen tvekar jag på att datorn blir glad om du plötsligt stänger av en av diskarna mitt i windows. Dock har jag aldrig testat det så kan inte säga att jag är säker.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk

Yep, ändra tiden. Jag har mina på 10 min så två diskar är egentligen inte på förrän jag kopierar över filmer eller liknande till dem

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

jaha de går att göra de via windows men de får ja tacka er

Permalänk
Medlem

Om inte hårdskivan är väldigt gammal så har den strömsparsfunktion. Jag använder mig själv av strömsparsfunktionen i min filserver, med 10 minuter efter inaktivitet så spinner den ner hårdskivan.
Jag använder mig av linux och kör hårdskivskommandon via hdparm. Fungerar kanon tycker jag och hårdskivorna är svala och drar inte onödigt med ström.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror du att dessa vill fungera med 12volt?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite,
om man vill ändra så man har olika värden på sina 2 hårddiskar man har i datorn, är det möjligt? Får bara upp stäng av hårddisken efter....
Gäller denna inställning bara för den disk där windows är instllerat eller alla hårddiskar i datorn?
Kör W7.

Permalänk
Medlem

I linux är det åtm möjligt att ha olika vilotider för hårdskivorna. Men i windows har jag inte hittat något. Har aldrig dock sökt bland 3:e parts program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvalle
Lånar tråden lite,
om man vill ändra så man har olika värden på sina 2 hårddiskar man har i datorn, är det möjligt? Får bara upp stäng av hårddisken efter....
Gäller denna inställning bara för den disk där windows är instllerat eller alla hårddiskar i datorn?
Kör W7.

Det gäller alla hårddiskar men system disken stängs troligtvis inte av då windows använder den(iaf om du sitter och surfar etc).

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD