Permalänk
Medlem

Jag blir galen [Problem med Win 7]

Ikväll rann det fan över bägaren för mig. Ända sedan jag uppgraderade till Win 7 efter att ha blivit övertygad om att det skulle vara bättre än XP så har jag upplevt den ena random crashen efter den andra och nu just i detta ögonblick som jag satt och skrev på mitt arbete så vips gick 22 sidor bort då fanskapet kraschade.

Just nu har jag god lust att bara slå sönder hela jävla maskinen men jag vet ju att det är ju inte där spöket sitter utan det är egentligen OS:et.

Jag har verkligen gjort allt jag kunnat för att reda ut vad jag kan göra för att åtgärda krascherna men fram tills nu så har jag försökt leva med det men nu fan går det inte längre.

Varvid jag nu vänder mig till er mina kära SweC:are för att me om en hjälpande hand.

Mitt problem är som sagt följande, varje gång jag har någon form av media uppspelad eller ljud överhuvudtaget hörs så svävar alltid systemet in mellan liv och död.

Sitter på en C2D+Asus P5B DLX 775 och slutligen ett X-Fi Xtrememusic ljudkort.

OS:et som jag använder mig utav är Win 7 Ult x64..

Enda gången jag har märkt av att datorn gått stabilt är när ljudkortet har avinstallerats samt det integrerade ljudkortet i moderkortet avaktiverat igenom BIOS.

Jag har verkligen gjort ALLT jag kunnat för att fixa detta men det går fan inte längre, jag är beroende av att det här helvetet till maskin faktiskt ska fungera för att min vardag ska fungera (för att inte tala om mina studier). Nu får jag fan se fram emot 3 - 4 tim arbete extra för att skriva om samma helvete igen..

Dock vill jag helst lösa mitt problem, har jag ett skadat moderkort, är det ljudkortet som måste slängas. Drivrutiner och annat dylikt är redan "up to date"....

Så vad kan jag göra för att åtgärda problemet, eller är det hammaren som gäller?

Ska jag ge upp och gå tillbaka till XP eller finns det något sätt som detta kan fixas?
Någon hårdvara som kan bytas ut, någon patch som kan laddas ner?
Jag är desperat helt enkelt och om sanningen ska fram så ser jag rött för tillfället också...

Finns det som sagt någon fix till detta?

Tack för svar
mvh
Naa

EDIT: Ville bara göra en notis här att även det integrerade ljudkortet på moderkortet resulterar i att datorn kraschar. Det är när ljud överhuvudtaget spelas upp som datorn riskerar att hänga sig oavsett om det är ett *ping* ljud ifrån något program eller Black Sabbath. Det integrerade ljudkortet gör också att datorn kraschar....

Permalänk

oj stackars dig, men jag tror inte du behöver skriva om (word 2007 sparar ju dokument om datorn stänger ner sig eller låser sig eller?).
jag tror att det ligger i ljudkortet, vilket inte installeras så bra med ditt moderkort. om nu ditt integrerade ljud fungerar som det ska så är det nästan 100 på att det är fel med ljudkortet

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Vila i frid

Vad säger analysen av följande kommando? powercfg -energy

Avaktivera all typ av energisparfunktion.

Använd openoffice.org, den verkar vara bättre på att återskapa crashade sessioner.

Permalänk
Medlem

Och nu har du lärt dig att spara med jämna mellanrum

Varför inte bara slita ut ljudkortet, det är ju det som verkar jävlas, och bara köra på integrerade?
Är det verkligen värt besväret för den lilla ljudförbättring som det ger?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Får du nått fel meddelande från crashen?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

dock så brukar detta problem förekomma bland win7+i5 kombon eller med ett ATI-kort.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska tydligt att något inte gillar ditt ljudkort.
Kan vara drivers som inte riktigt fungerar som dom skall till sammans med win7.

Och vem 17 skriver 22 sidor utan att spara en enda gång?
Själv sparar jag väldigt ofta tack vara austosave var 5min :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen ett 64bit win 7? Det kan ju vara så att ngn drivrutin inte är kompatibel med just x64. Kan ju vara så att det blir stabilt om du kör med "vanliga" 32bit istället. Är alla drivrutiner installerade annars och kompatibla med just x64 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

dock så brukar detta problem förekomma bland win7+i5 kombon eller med ett ATI-kort.

Jag har ett Nividia 8800 GTS kort..

Permalänk
Medlem

äh... fuck it....

Jag formatera om datorn och satte in 32bit istället....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naaium
äh... fuck it....

Jag formatera om datorn och satte in 32bit istället....

funkar det bättre nu?

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Avstängd

Win 7 kräver lite mer av dagens datorer så det kan vara massa saker som strular.

Min tjejs burk vägrar win7 blåskärm och skit medans XP rullar på fint..

Testade hennes minnen i min win7 x64 burk och jag fick samma skit..

så spöket i detta fall va minnena :S.

Dom fungerar klockrent i win xp men totalvägrar Win7 x64..

OBS testade win xp 64 och det fungerade fint.

SÅ hon kör Windows XP tills vi uppgraderar hennes dator helt ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Win 7 kräver lite mer av dagens datorer så det kan vara massa saker som strular.

Min tjejs burk vägrar win7 blåskärm och skit medans XP rullar på fint..

Testade hennes minnen i min win7 x64 burk och jag fick samma skit..

så spöket i detta fall va minnena :S.

Dom fungerar klockrent i win xp men totalvägrar Win7 x64..

OBS testade win xp 64 och det fungerade fint.

SÅ hon kör Windows XP tills vi uppgraderar hennes dator helt ^^

VSåvida du/din flickvän inte har en dator med sämre prestanda än minnetbook då, som jag kör W7 pro 32bits på så ska det funka fint.

Behöver jag nämna att det flyter på riktigt bra och att datorn egentligen är avsedd för XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
funkar det bättre nu?

Nej, men jag vet nu iallafall vad problemet är..
Men jag startar nog en ny tråd om det eftersom det inte är ett OS problem egentligen..