Permalänk
Medlem

2 snabba frågor

1. Hur får man bort .sv "buggen" då man trycker Ctrl + Enter i adressfältet i IE?

2. När jag trycker på en ljudlänk (ex. MP3 fil) i IE så tankar windows hem det till en tillfällig mapp och spelar i Winamp.
Men hur ska jag göra så när jag klickar på länken så får jag välja var jag vill spara filen?

Kör WinXP och IE 6.0

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

högerklicka på mp3 filen och välj: Spara mål som , sen är det bara att välja mapp !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarzan
högerklicka på mp3 filen och välj: Spara mål som , sen är det bara att välja mapp !!!

jamen, låt mig säga så här...
Jag vet att spara som funkar...
Men jag vill att den ska säga det alltid, om jag ex. får en direkt länk till en fil... Va ju inte så inann att den började "spela direkt" istälelt för att fråga mapp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga 1:
Urklipp från http://www.databyggarna.o.se/index.htm?soft/winxp.htm&0

Citat:

Tydligen hade Microsoft väldigt bråttom att få fram översatta versioner av XP eftersom flera språkversioner har råkat ut för att den automatiska kompletteringen av domäner i Internet Explorer ger fel landsdomän.

I svensk XP fylls domännamn på med .sv och inte .se. Detta ligger i en programfil och är inte alldeles lätt att korrigera.
Man måste ha en Hex-editor och korrigera felet och sedan kompilera om den felaktiga filen.

Filen är browselc.dll. Om man vill göra något åt det är det lämpligt att börja med att göra en kopia av browselc.dll.
Sedan får man öppna filen med en hexeditor tex denna som utseendemässigt påminner om utforskaren.

Leta upp mapp nr 809 och i denna undermappen 1053, leta sedan upp 12936. Änbdra sista raden "sv" ( http://www.%s.sv ) till "se" eller "com", vilket som önskas.

Kompilera - dvs klicka på "compile script". Stäng och spara.
Klart
Helt klart inte lämpligt för novisen och vi kan inte ta ansvar för om det "går åt skogen" om ni prövar detta.
(Källa: tja, förmodligen har ni alla märkt det.)

Det bör tillggas att man måste ändra i en kopia av browselc.dll, och därefter starta om datorn i enbart dos-prompt och skriva över original-filen med den ändrade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UHD
Fråga 1:
Urklipp från http://www.databyggarna.o.se/index.htm?soft/winxp.htm&0
Det bör tillggas att man måste ändra i en kopia av browselc.dll, och därefter starta om datorn i enbart dos-prompt och skriva över original-filen med den ändrade.

Låter jobbigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: 2 snabba frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-oNe
2. När jag trycker på en ljudlänk (ex. MP3 fil) i IE så tankar windows hem det till en tillfällig mapp och spelar i Winamp.
Men hur ska jag göra så när jag klickar på länken så får jag välja var jag vill spara filen?

Kör WinXP och IE 6.0

gå in på "den här datorn" sen Verktyg -> Mappalternativ -> Filtyper

sen letar du upp "Windows media file" eller "Winamp media file" den som mp3 öppnas med d.v.s.
sen markerar du den och tar avancerat
sen bockar du av "bekräfta öppnande av fil efter hämtning"

Permalänk
Medlem

Re: Re: 2 snabba frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajfer

gå in på "den här datorn" sen Verktyg -> Mappalternativ -> Filtyper

sen letar du upp "Windows media file" eller "Winamp media file" den som mp3 öppnas med d.v.s.
sen markerar du den och tar avancerat
sen bockar du av "bekräfta öppnande av fil efter hämtning"

Hjälpte inte, börjar bli så med alla media filer nu

EDIT: En uppdatering av IE hjälpte

Visa signatur