Börja med SC2 seriöst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Om du kör mot zerg behöver du maruders mot roaches (om de går roach). Du behöver alltid maruders iofs men speciellt då. Du kanske ska prova att harassa lite så din motståndare inte techar så snabbt. Terrans harass är väl medivacdrop, reapers eller vikings som går till assault mode.

Ah, trodde mariner var bäst mot roaches, har iofs bara mött Zerg 2 gånger, ena var zergling rush, kändes skönt det :P, andra hade jag ingen aning om vad det var, gick så fort, han kom in med en drös med overlords lastade med banelings tror jag att dom hette, på 2 expansioner samtidigt, var ju rätt kört redan då.

Får la börja harassa, jag gör bara små-skaliga attacker med marines och 1-2 medivacs och letar runt banan och mejjar ner expansioner, går bra tills jag glömmer bort att sköta main basen och han kommer in med drops, medans mina små arméer inte hinner fram i tid.

Aja, tack för svar Nu ska jag se på SGU ^^

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Protoss har fått en grymt skön spelstil i starcraft 2, warpgates och warp prism's har öppnat upp en helt ny dimension för protoss spelstil, där man kan använda sin warp prism till att spawna sina enheter precis vart man vill på kartan så länge warp prism har ett säkert läge där. Protoss och terran är ganska lika varandra just nu, men det är mer terran som blivit mer som protoss var i 1:an än något annat.

Agree! Jag har numera många fler Gateways->Warpgates än jag någonsin hade i ettan bara för att kunna göra situationsanpassade spawns. Man sitter med mineraler nog för att göra 9-10 av vilken enhet som helst i warpgaten och sen väntar man tills det blir strid. Då spawnar man den enhet som passar just för den striden. Har han flyg, spawna Stalkers och kanske nån High Templar. Har man ranged mark, spawna Zealots. Har han inget AA nära arbetarna, spawna 10 enheter vid hans mineraler och kör harass.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
För att om man tolkar orden så är det inte så utan då är micromanagement små saker medan macromanagement större och mer omfattande saker. Detta har jag fått stöd av från vissa medan andra ifrågasatt det, så nog är det oklart i iallafall denna tråd.

Ledsen att behöva säga det men du har fel, MystiX har rätt angående micro/macro. Det är precis som jag skrev i min post i början av denna diskussionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Problemet när du frågar på ett community som inte är inriktat på just starcraft, så kommer du få svar från dåliga spelare som tror att dom är bra.

Det problemet har jag stött på flera gånger här redan, man sitter o argumenterar med en snubbe om vad det nu må vara, och i slutändan så kommer det fram att killen inte ens vet vad ICCUP är, eller är rankad C eller t.o.m lägre där.

Ska du lira seriöst så börja häng på gosugamers.com.

En snabb förklaring på alla de olika raserna.

Terran har i starcraft 2 till skillnad från starcraft brood war nu fått väldigt effektiva biologiska enheter, som även funkar mot protoss, i starcraft 1 gick man alltid rakt på mech (siege tanks, vultures osv.). Spelstilen terran har just nu i starcraft 2 är mer eller mindre alltid att gå biologiska units med ghosts för EMP osv. Jag _tror_ att detta kommer att förändras inom ett par patchar då terran bör få mer användning för sina mech units i åtminstone TVP.

Protoss har fått en grymt skön spelstil i starcraft 2, warpgates och warp prism's har öppnat upp en helt ny dimension för protoss spelstil, där man kan använda sin warp prism till att spawna sina enheter precis vart man vill på kartan så länge warp prism har ett säkert läge där. Protoss och terran är ganska lika varandra just nu, men det är mer terran som blivit mer som protoss var i 1:an än något annat.

Zerg har mer eller mindre samma spelstil som i ettan, enligt min åsikt har zerg jobbigaste macron i spelet, krävs mer expansioner och oftast mindre micro och mer macro än de andra 2 raserna. Mutalisk harassen som var så omåttligt populär i starcraft brood war har mer eller mindre försvunnit då enheterna svarar slöare i SC2.

Bra och informativ post! Dock vill jag flagga för teamliquid.net som är en av dom allra bästa SC/BW/SC2-sajterna. Ett väldigt aktivt forum och många intressanta nyheter. Saknar för övrigt Terrans mech.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Micromanagement är väl vad det heter ändå? Management i liten skala medan Macromanagement är management i stor skala?

Korrekt. I StarCraft innebär det konkret det som MystiX/Helmersson beskriver. Alla har rätt! Fantastiskt va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
Korrekt. I StarCraft innebär det konkret det som MystiX/Helmersson beskriver. Alla har rätt! Fantastiskt va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmersson
Ledsen att behöva säga det men du har fel, MystiX har rätt angående micro/macro. Det är precis som jag skrev i min post i början av denna diskussionen.

Okay, ni har säkert rätt i det ni säger då jag inte är särskilt bekant med strategispel. Men jag förstår ändå inte macro. Handlar Macro om taktiska beslut eller är macro = basbyggande/utnyttja basen till max och micro=styra militärt? Är ju två olika saker?

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Macromanagement Läs främst "In computer gaming"

http://en.wikipedia.org/wiki/Micromanagement_%28gameplay%29

http://wiki.teamliquid.net/starcraft/Micro_and_Macro

Hoppas dessa länkar hjälper i diskussionen. Det är ju inte helt enkla grejer. Är osäker på endel av det jag med.

Det snackas ju om typiska "microspelare" samt "macrospelare" dessutom så visst är det kopplat till strategi/taktik också som du (m1n1h0p) är inne på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Okay, ni har säkert rätt i det ni säger då jag inte är särskilt bekant med strategispel. Men jag förstår ändå inte macro. Handlar Macro om taktiska beslut eller är macro = basbyggande/utnyttja basen till max och micro=styra militärt? Är ju två olika saker?

Enkelt kan man säga att micromanagement är detaljstyrning och resten är macro. Trycker du in 12 Carriers via move attack in i motståndarens bas är det inte micro. När du sedan börjar backa med och en för att de förlorat skölden är det micro. Det finns ingen skarp gräns för när du sysslar med det enda och när du sysslar med det andra utan det är lite flytande.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Nice tack för alla tips alla Jag får även kolla in http://www.teamliquid.net/den verka grymt bra^^

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

dyeah! Nu har även BlommaN fått tag i en sc2 beta nyckel! Och jag kan inte annat säga än att jag fullkomligt älskar spelet! Jag har dock bara kört 3 matcher hittills :P. Jag har läst en del på tex teamliquid och har lärt mig en del därifrån.

Men jag har en specifik fråga. Jag spelade innan Terran vs Terran och jag hade till 99 % vunnit över han men då ska den jävlen göra så att hans ''viking''? blev osynliga och jag kunde inte döda dem. Jag har för mig att Ghost kan göra så man ser osynliga enheter och man behöver nån slags mana till den attacken men hur får man ''mana''? Och om nån vill lira tveka inte att adda mig! BlommaN.simme heter jag på SC2!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker sc2 är en medioker uppföljare än så länge och att det mest liknar wc3 fast utan hjältar?
kan även säga att jag tycker wc3 suger hårt, singleplayer/custom maps är seriöst bättre än melee och det är ju minst sagt tragiskt.
men aja, det är bara beta än så länge så det kanske blir fixat, även om utbudet på enheter och balansen känns krasslig.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
dyeah! Nu har även BlommaN fått tag i en sc2 beta nyckel! Och jag kan inte annat säga än att jag fullkomligt älskar spelet! Jag har dock bara kört 3 matcher hittills :P. Jag har läst en del på tex teamliquid och har lärt mig en del därifrån.

Men jag har en specifik fråga. Jag spelade innan Terran vs Terran och jag hade till 99 % vunnit över han men då ska den jävlen göra så att hans ''viking''? blev osynliga och jag kunde inte döda dem. Jag har för mig att Ghost kan göra så man ser osynliga enheter och man behöver nån slags mana till den attacken men hur får man ''mana''? Och om nån vill lira tveka inte att adda mig! BlommaN.simme heter jag på SC2!

Du menar Banshee. Ghosts kan inte se osynliga, bara bli det själv precis som i 1an. Du behöver Ravens som är detectors, alternativt använda scannen, precis som i 1an. Alla enheters "mana" fylls på automatiskt eftersom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
dyeah! Nu har även BlommaN fått tag i en sc2 beta nyckel! Och jag kan inte annat säga än att jag fullkomligt älskar spelet! Jag har dock bara kört 3 matcher hittills :P. Jag har läst en del på tex teamliquid och har lärt mig en del därifrån.

Men jag har en specifik fråga. Jag spelade innan Terran vs Terran och jag hade till 99 % vunnit över han men då ska den jävlen göra så att hans ''viking''? blev osynliga och jag kunde inte döda dem. Jag har för mig att Ghost kan göra så man ser osynliga enheter och man behöver nån slags mana till den attacken men hur får man ''mana''? Och om nån vill lira tveka inte att adda mig! BlommaN.simme heter jag på SC2!

Banshees kan cloaka om han researchar det men de flesta brukar inte göra det då det kostar mycket och man ändå har turrets vid det stadiet och scans. Ravens detectar men du bygger inte sånna i TVT. Vikings+scans är boten mot banshees.

Permalänk

BlommaNN, varför kör du med cheating AI? Jag tycker det är häftigare att köra med Standard-versionen (non cheating AI) för då har ju AI:n precis samma förutsättningar som spelaren, dvs måste samma resurser för att kunna bygga saker.

Jag tänkte också börja spela seriöst när StarCraft 2 släpps. Vi skulle kanske kunna ta några matcher mot/med varann då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Du menar Banshee. Ghosts kan inte se osynliga, bara bli det själv precis som i 1an. Du behöver Ravens som är detectors, alternativt använda scannen, precis som i 1an. Alla enheters "mana" fylls på automatiskt eftersom.

Ghost agerar också detector på det viset att EMP dels "reveals insivble units for a short period" också på det viset att när du EMP:ar så drar du ju ur energy som banshee behöver för cloak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
BlommaNN, varför kör du med cheating AI? Jag tycker det är häftigare att köra med Standard-versionen (non cheating AI) för då har ju AI:n precis samma förutsättningar som spelaren, dvs måste samma resurser för att kunna bygga saker.

Jag tänkte också börja spela seriöst när StarCraft 2 släpps. Vi skulle kanske kunna ta några matcher mot/med varann då

Hehe Bara så du vet så har AI 7.0 kommit nu Men det får vi fan ta o göra Jag har ju dock fått en beta key nu så jag nöter på för fullt Hoppas att du också får en så kan vi lira redan nu i betan

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
Hehe Bara så du vet så har AI 7.0 kommit nu Men det får vi fan ta o göra Jag har ju dock fått en beta key nu så jag nöter på för fullt Hoppas att du också får en så kan vi lira redan nu i betan

Jo jag vet, har kört AI 7.0 ett tag

Får se om jag får tag på en nyckel, med lite tur kanske nån ger mig en. I sånna fall kan vi öva tillsammans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Jo jag vet, har kört AI 7.0 ett tag

Får se om jag får tag på en nyckel, med lite tur kanske nån ger mig en. I sånna fall kan vi öva tillsammans

Yea! Jag håller tummarna för dig!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

I SC2 är hela balansen uppbyggt runt counters. Mycket mer än det var I SC1. Vissa kombos massakerar andra kombos. Lär dig dessa, scouta flitigt och anpassa din unit mix efter motståndaren.

T.ex.: Immortals och sentries > Roaches,
Marauders > Stalkers
Marines > Immortals
Colossus > M&M&Ms
Vikings > Colossus
m.m.

Den stora gåtan för mig är hur i h*vete man hanterar hydras i TvZ. Tanks och Helions med +light upgrade fungerar till viss del, men hydras har sådan range och damage att dina Helions inte får leva länge och tanksen sedan kvickt blir uppätna...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
I SC2 är hela balansen uppbyggt runt counters. Mycket mer än det var I SC1. Vissa kombos massakerar andra kombos. Lär dig dessa, scouta flitigt och anpassa din unit mix efter motståndaren.

T.ex.: Immortals och sentries > Roaches,
Marauders > Stalkers
Marines > Immortals
Colossus > M&M&Ms
Vikings > Colossus
m.m.

Den stora gåtan för mig är hur i h*vete man hanterar hydras i TvZ. Tanks och Helions med +light upgrade fungerar till viss del, men hydras har sådan range och damage att dina Helions inte får leva länge och tanksen sedan kvickt blir uppätna...

Nice tack! Det ska jag tänka på

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Inte kört Starcraft seriöst, men var rankad ganska högt upp i Europa inom Warcraft 3 för en massa år sen. Om man vill bli duktig eller kanske t o m riktigt duktig så, finner jag, att det är ett par steg man kommer gå i stort sett. Och som kan brytas ner i:

“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.”- Sun Tzu

Det som Sun Tzu skrev för över 2500 år sen är fortfarande sant, framförallt inom Starcraft. Till en början blir det för dig att lära dig din valda klass, eller alla men det blir svårare (med tiden fördjupa dig i mera detaljer). Sen de andra klasser och hur de använts mot dig. För även om du kan mycket om din ras, och möter samma ras, så betyder det inte att du vet hur de kan användas emot dig till fullo. Låter lite konstigt, men jag fann att det var så.

Men är du klar när du kan allt om din klass och de klasser du möter? Icke, för sen kommer taktiker och strategier in i bilden. Och efter det kommer det mest intressanta, psykologisk krigsföring. Om du kollar på replay av pro's så märker du nog att de testar varandra, retar varandra och försöker locka fram misstag hos den andra. För trots allt, de är människor.

Det sista är enligt mig det som utgör eliten mot resterande av spelarna. De har en genuin förståelse för krigsföring i alla dess skepnader.

Blev lite mer än jag tänkte skriva, tänkte ju endast rekommendera dig att bygga egna hotkeys.
Fixa boken art of war och lär dig filosofin och tänket kring strategiskt utformning. Brukar kosta några tioor typ. Lycka till på din _långa_ väg.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beengalas
Inte kört Starcraft seriöst, men var rankad ganska högt upp i Europa inom Warcraft 3 för en massa år sen. Om man vill bli duktig eller kanske t o m riktigt duktig så, finner jag, att det är ett par steg man kommer gå i stort sett. Och som kan brytas ner i:

“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.”- Sun Tzu

Det som Sun Tzu skrev för över 2500 år sen är fortfarande sant, framförallt inom Starcraft. Till en början blir det för dig att lära dig din valda klass, eller alla men det blir svårare (med tiden fördjupa dig i mera detaljer). Sen de andra klasser och hur de använts mot dig. För även om du kan mycket om din ras, och möter samma ras, så betyder det inte att du vet hur de kan användas emot dig till fullo. Låter lite konstigt, men jag fann att det var så.

Men är du klar när du kan allt om din klass och de klasser du möter? Icke, för sen kommer taktiker och strategier in i bilden. Och efter det kommer det mest intressanta, psykologisk krigsföring. Om du kollar på replay av pro's så märker du nog att de testar varandra, retar varandra och försöker locka fram misstag hos den andra. För trots allt, de är människor.

Det sista är enligt mig det som utgör eliten mot resterande av spelarna. De har en genuin förståelse för krigsföring i alla dess skepnader.

Blev lite mer än jag tänkte skriva, tänkte ju endast rekommendera dig att bygga egna hotkeys.
Fixa boken art of war och lär dig filosofin och tänket kring strategiskt utformning. Brukar kosta några tioor typ. Lycka till på din _långa_ väg.

Tack så hemskt mycket! Men någon som vet lite bra ''pro'' replays att kolla på=)?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla lite på HDstarcraft eller Huskystarcraft. Riktigt bra SC & SC2 spelare och kommentatorer.

HDstarcraft
HuskyStarcraft

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
Du kan ju kolla lite på HDstarcraft eller Huskystarcraft. Riktigt bra SC & SC2 spelare och kommentatorer.

HDstarcraft
HuskyStarcraft

Nice det ska jag göra! Tack så mycket ;D

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av Beengalas:

Blev lite mer än jag tänkte skriva, tänkte ju endast rekommendera dig att bygga egna hotkeys.
Fixa boken art of war och lär dig filosofin och tänket kring strategiskt utformning. Brukar kosta några tioor typ. Lycka till på din _långa_ väg.

Helfestligt att du använder en 2500 år gammal bok i ditt Warcraft III spelande

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Hejsan Allihop. Har spelat SC i 5 år och sedan WC3 i snart 10år och är väl i det övre 30% skiktet. Sitter just nu och nöter SC2 och söker någon/några att lira seriöst med. Generellt spelar jag random men kan tänka mig att fokusera på en ras om så önskas. Msg om intresse finns

Permalänk

Tja.. Tänkte bara säga grattis till SC2-beta-nyckeln blomman! Jag önskar att jag också fått en.. Sitter själv och lirar lite sporadiskt mot AI:n men det är ingen vidare utmaning. Har nästan övergått helt till att kolla på PRO-replays istället då det är mer informativt. Finns liksom ingen mening med att sitta och experimentera med olika builds mot datorn då patcharna kommer göra mina builds inaktuella lagom tills dess att jag får en nyckel.

Jag förbokade spelet för någon månad sen och tycker nästan att dom borde bjuda mig på en nyckel Det gör dom i USA iaf.. På amazon.com och gamestop.com. Men inte här i sverige.

Jag vill även passa på att pusha för blizshouter och sclegacy. Två mycket informativa och underhållande kanaler på youtube. Jag gillar saharadracs kommentering.. den killen har humor! Kolla på matchen mellan qxc och socrates (TvT) så förstår ni vad jag menar.

Lycka till med spelandet och vi ses förmodligen på b.net förr eller senare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill bara klargöra att om du vill kolla på "bra" spelare i SC2 så ska du ju inte kolla på när Husky och HD StarCraft spelar, utan när dem kommenterar bra spelare
Tror knappt dem är i platinum och i SC så var väl iaf Husky inte ens C på iCCup.
Och vad jag anser så är det onödig tid att lära sig av alla som inte legat först i platinum någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windestål:

Tja.. Tänkte bara säga grattis till SC2-beta-nyckeln blomman! Jag önskar att jag också fått en.. Sitter själv och lirar lite sporadiskt mot AI:n men det är ingen vidare utmaning. Har nästan övergått helt till att kolla på PRO-replays istället då det är mer informativt. Finns liksom ingen mening med att sitta och experimentera med olika builds mot datorn då patcharna kommer göra mina builds inaktuella lagom tills dess att jag får en nyckel.

Jag förbokade spelet för någon månad sen och tycker nästan att dom borde bjuda mig på en nyckel Det gör dom i USA iaf.. På amazon.com och gamestop.com. Men inte här i sverige.

Jag vill även passa på att pusha för blizshouter och sclegacy. Två mycket informativa och underhållande kanaler på youtube. Jag gillar saharadracs kommentering.. den killen har humor! Kolla på matchen mellan qxc och socrates (TvT) så förstår ni vad jag menar.

Lycka till med spelandet och vi ses förmodligen på b.net förr eller senare

Tjena! Läs det här det låter iaf lockande GameStop beta key pre-order information in Sweden!

Och tack så mycket för länkarna det ska jag kolla in Tack så mycket! och hör gärna av dig när du fårt tag i en beta nyckel

Skrivet av Jepsson:

Jag vill bara klargöra att om du vill kolla på "bra" spelare i SC2 så ska du ju inte kolla på när Husky och HD StarCraft spelar, utan när dem kommenterar bra spelare
Tror knappt dem är i platinum och i SC så var väl iaf Husky inte ens C på iCCup.
Och vad jag anser så är det onödig tid att lära sig av alla som inte legat först i platinum någon gång.

Okej tack för informationen Men nån som vet några riktigt bra terran spelare som har den del filmer ute på internet / replays man kan kolla in?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Tack för det BlommaNN!!!

Jag mejlade cdon.com och 2h senare fick jag en betanyckel!!

Installerar om betan nu.. SNART ÄR DET DAGS

Vi ses på battle.net

Visa signatur