Datorn fungerar inte med två-ide-enheter inkopplade

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar inte med två-ide-enheter inkopplade

Hej.
Fixat ny dator i dagarna, och har idag satt ihop den. Men vid första uppstart tar det en evighet när datorn "detecting IDE-drives", och när den väl gjort det och nästa fönster visas, ja då kommer den inte längre sen. Den tuggar en stund, för att sedan visa "Boot from CD/DVD:" men sedan är det totalstopp. Har ändrat boot-ordningen i bios utan resultat. Testade alldeles precis att koppla bort min cd-rom-enhet från ide-kabeln och då går det undan i uppstarten! Hittar "IDE-drives" direkt och skuttar lätt förbi nästa fönster. Varför gör den så? Klarar moderkortet inte av att två IDE-enheter är inkopplade? Finns bara ett uttag i moderkortet, men i manualen står det att man ska kunna koppla in två enheter! Hårddisken och dvd-läsaren är alltså mina IDE-enheter, och NEJ, de har inga SATA-uttag. Men vad är fel?

Permalänk
Medlem

Det finns pins på baksidan av IDE-hårddiskar/DVD-enheter, om båda sitter på master kan det bli problem i vissa fall, då du kör en som slave och en som master, det borde finnas ett schema för hur du ska placera dom så att det blir rätt, enklaste är att köra cableselect, men kolla på hårddisken/dvd'n om det finns något schema för hur du ska koppla pin'sen där bak.

Kanske inte den bästa förklaringen, men när du väl ser det jag menar, är det inga problem.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

jag testade att sätta pinsen på master påå hårddisken och slave på läsaren men det gick inte heller...

Permalänk
Medlem

CS på båda då?, Cable Select. Ibland finns det Master with slave present, välj detta i så fall.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

eftersom där bara fanns ett ide uttag på moderkortet så va jag tvungen att tänka på hur jag kopplade de. Som att längst ut på ide-kabeln skulle master sitta, och i mitten slave. Inga pins i. Nu har jag lärt mig något nytt