kan jag intsallera windows xp på min dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
nej jag bootar inte från cd:n jag bootar från hårddisken

Ursäkta men är du vaken? Läs mitt inlägg igen.

Kopierat filer, vad menar du i så fall med det?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Ursäkta men är du vaken? Läs mitt inlägg igen.

Kopierat filer, vad menar du i så fall med det?

först så formaterar man med NTFS? sen direkt efter det så står det windows is copying files eller nått sånt det är det jag menar

http://howtoformatacomputer.com/wp-content/uploads/2009/01/co... det där

Permalänk
Medlem

1. ställ om i bios så den bootar från cd-läsaren

2. kör igång formatering och installation

3. när XP är klart och installerat och du kommit till skrivbordet först då kan du starta om och ändra boot-ordningen. (du behöver inte ändra detta iofs hittar inte läsaren nån bootbar skiva så startar den genom hårddisken, men det är lika bra att ändra)

4. installera drivrutiner för grafik och annat

Hoppas du förstår nu.
Sen vet jag inte om det är detta som är felet, har för mig man ska kunna boota från skiva även om cd-läsaren inte står först i boot-ordningen.

Edit: nr3. låt datorn stå och installera sig själv, den kommer vilja starta om sig och annat, först när den säger till att du ska göra nåt (typ ändra språk och klocka osv så gör du det). Allt är klart när du kommit till skrivbordet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickep2000
1. ställ om i bios så den bootar från cd-läsaren

2. kör igång formatering och installation

3. när XP är klart och installerat och du kommit till skrivbordet först då kan du starta om och ändra boot-ordningen. (du behöver inte ändra detta iofs hittar inte läsaren nån bootbar skiva så startar den genom hårddisken, men det är lika bra att ändra)

4. installera drivrutiner för grafik och annat

Hoppas du förstår nu.
Sen vet jag inte om det är detta som är felet, har för mig man ska kunna boota från skiva även om cd-läsaren inte står först i boot-ordningen.

Jag vet hur man ska göra men det kommer ändå upp

http://forum.computerbild.de/attachments/pc-hardware/windows-...

okej ska förklara med bilder

först så ska man formatera med NTFS

http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/...

sen så kommer det

http://web.mit.edu/ist/products/winxp/advanced/repairdeep06.g...

efter det så kommer

http://forum.computerbild.de/attachments/pc-hardware/windows-...

Permalänk
Medlem

ok bra! Verkade inte som du förstod först.

Då är det inte det som är problemet iaf.
Har du ändrat någon inställning i bios (förutom boot-ordningar och liknande) sen du fick datorn.
Hade den fungerat i 2 månader innan du skulle installera XP nu? I så fall vad körde du för operativsystem då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickep2000
ok bra! Verkade inte som du förstod först.

Då är det inte det som är problemet iaf.
Har du ändrat någon inställning i bios (förutom boot-ordningar och liknande) sen du fick datorn.
Hade den fungerat i 2 månader innan du skulle installera XP nu? I så fall vad körde du för operativsystem då?

ja asså jag kör på fail safe eller va de heter :P:P

ja alltså nu när man ska installera windows xp så får jag det annars har de fungerat bra

jag kör på

FIXBOOT
och
CHKDSK /R /P just nu vet inte va de är men de har fungerat för vissa :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
vart hittar man det da?

Har du letat i bios? kolla om det står SATA, AHCI eller RAID någon stans och ändra till IDE mode

Permalänk
Medlem

Har du flera hårddiskar och CD/DVD i datorn?

Ta bort de överblivna så att du bara har.
1 hårddisk och 1 CD (DVD eller USB minne)

Helst tar du bort alla partitioner och skapar 1 ny (snabb formateras). De andra partitionerna och hårddiskarna väntar du med tills du sett skrivbordet minst 1 gång. Diskhanteraren fixas sånt i efterhand.

Permalänk

glömde säga när jag kör fixmbr så får jag:

http://img14.imageshack.us/img14/7478/img0050di.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Har du flera hårddiskar och CD/DVD i datorn?

Ta bort de överblivna så att du bara har.
1 hårddisk och 1 CD (DVD eller USB minne)

Helst tar du bort alla partitioner och skapar 1 ny (snabb formateras). De andra partitionerna och hårddiskarna väntar du med tills du sett skrivbordet minst 1 gång. Diskhanteraren fixas sånt i efterhand.

har bara en dvd o hdd i datan har också bara en partition

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller känns det som att detta kommer bli en låång tråd om det tämligen simpla momentet att installera Windows XP?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

jag läste om master boot record skiten och det har med operativsystemet bla bla bla

kan det inte va det som är fel?

Får http://img14.imageshack.us/img14/7478/img0050di.jpg när jag kör FIXMBR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
glömde säga när jag kör fixmbr så får jag:

http://img14.imageshack.us/img14/7478/img0050di.jpg

När man installerar Windows så kommer man till en punkt där det står att man ska trycka på F6 för att installera drivrutiner, bl.a. för SATA. Gör man inte detta så fungerar det inte. Har du gjort detta? Tycker inte det framgår av tidigare inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
När man installerar Windows så kommer man till en punkt där det står att man ska trycka på F6 för att installera drivrutiner, bl.a. för SATA. Gör man inte detta så fungerar det inte. Har du gjort detta? Tycker inte det framgår av tidigare inlägg.

har testat det men då måste man ha nån slags cd?

Permalänk

tycker att de e rätt onödigt om du kör xp på en sån bra dator (du förlorar massa på de)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
tycker att de e rätt onödigt om du kör xp på en sån bra dator (du förlorar massa på de)

som? de är typ bara direct x 11?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
har testat det men då måste man ha nån slags cd?

Om du hade testat så hade du vetat att drivrutinerna läses från en diskett.

Saknar man diskett så kan man använda nLite för att skapa en installations CD med nödvändiga drivrutiner mha original CD:n.

Angående F6, läs Steg 1: Partitionera hårddisken i följande artikel: http://support.microsoft.com/?kbid=313348

Här kan du ladda ner och läsa om nLite: http://www.nliteos.com/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Om du hade testat så hade du vetat att drivrutinerna läses från en diskett.

Saknar man diskett så kan man använda nLite för att skapa en installations CD med nödvändiga drivrutiner mha original CD:n.

Angående F6, läs Steg 1: Partitionera hårddisken i följande artikel: http://support.microsoft.com/?kbid=313348

Här kan du ladda ner och läsa om nLite: http://www.nliteos.com/

när man trycker på f6 så kommer:

tryck på S om du vill installera fler SCSI, CD-rom-enhetereller speciella styrenheter. du måste ha en diskett från tillverkaren av enheten.

när man trycker på "S" så kommer:

sätt i disketten

diskett levererad av maskinvarutillverkaren

i enhet A:

* tryck sedan på retur

Men wtf har ingen diskett läsare va ska jag göra?

Permalänk

Jag har då aldrig behövt installera drivrutiner för SATA under installationen så jag tror mer på BIOS-strul.

Det kan bero på vart du kopplade in SATA-kabeln på moderkortet å om det är chipsetets porter eller dom som är "extra". Extraportarna körs ju på ett eget kontrollkort eller vad man ska kalla det.

Sen ska SATA köras som IDE i BIOS för att det ska funka.

Det är sånt här som är 1000 ggr enklare att göra en att förklara.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Jag har då aldrig behövt installera drivrutiner för SATA under installationen så jag tror mer på BIOS-strul.

Det kan bero på vart du kopplade in SATA-kabeln på moderkortet å om det är chipsetets porter eller dom som är "extra". Extraportarna körs ju på ett eget kontrollkort eller vad man ska kalla det.

Sen ska SATA köras som IDE i BIOS för att det ska funka.

Det är sånt här som är 1000 ggr enklare att göra en att förklara.

jag fattar ingenting om vad du snackar om

va är det jag ska göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
jag fattar ingenting om vad du snackar om

va är det jag ska göra?

Prova å byt plats på SATA-kablarna på moderkortet... Lite långsökt kanske men det har funkat för mig.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
jag fattar ingenting om vad du snackar om

va är det jag ska göra?

brukar finnas något i bios som heter s-ata mode och alternativet ahci är det vanliga som xp brukar ha problem med. Där kan man välja ide som göra att s-ata emulerar den gamla typ ide-diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
Men wtf har ingen diskett läsare va ska jag göra?

Dr Avalanche tror att hans hårdvara är representativ för alla andra, men så är det inte. Microsoft stoppade i drivrutiner för de vanligaste chipsetten som fanns vid lanseringen av Windows XP. Men sedan dessa har både hård- och mjukvara utvecklats. Köper du ett moderkort med tillverkningsdatum eller chipset något år efter Windows XP så saknas nödvändiga drivrutiner. Saknar du även diskettstation så har du alternativ två i mitt föregående inlägg: nLite.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Dr Avalanche tror att hans hårdvara är representativ för alla andra, men så är det inte. Microsoft stoppade i drivrutiner för de vanligaste chipsetten som fanns vid lanseringen av Windows XP. Men sedan dessa har både hård- och mjukvara utvecklats. Köper du ett moderkort med tillverkningsdatum eller chipset något år efter Windows XP så saknas nödvändiga drivrutiner. Saknar du även diskettstation så har du alternativ två i mitt föregående inlägg: nLite.

okej hur gör man med nlite?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
brukar finnas något i bios som heter s-ata mode och alternativet ahci är det vanliga som xp brukar ha problem med. Där kan man välja ide som göra att s-ata emulerar den gamla typ ide-diskar.

Tack! Just det jag menade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Dr Avalanche tror att hans hårdvara är representativ för alla andra, men så är det inte. Microsoft stoppade i drivrutiner för de vanligaste chipsetten som fanns vid lanseringen av Windows XP. Men sedan dessa har både hård- och mjukvara utvecklats. Köper du ett moderkort med tillverkningsdatum eller chipset något år efter Windows XP så saknas nödvändiga drivrutiner. Saknar du även diskettstation så har du alternativ två i mitt föregående inlägg: nLite.

Nåja jag har allt installerat XP på fler än min egen burk...

Men eftersom att installationen hittar hårdisken och formaterar den och kan kopiera filerna till den oxå så tror jag fortfarande inte det har nått med drivrutiner att göra.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Permalänk

aja skit samma kör på w7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
aja skit samma kör på w7

Tog alltså två sido av ...inget ? för att du skulle installera Windows 7?

Bra skit i xp, det är 7an som gäller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
aja skit samma kör på w7

Välkommen till 2000 talet. Och ni som älskar XP pga av dess snabhet kan jag rekomendera Win 3.11.
Snabb som tusan med dagens hårdvara.

Visa signatur

Der Steppenwolf