Fractal Design Define R2 - Hur bör jag tänka runt fläktar?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R2 - Hur bör jag tänka runt fläktar?

Hej på er alla, jag är precis i slutet av ett datorköp hos Inet.

Datorn innehåller:

Gpu: Ati 5870
Cpu: Intel i5-750
Moderkort: Asus P7P55D-E PRO
Internminne: Corsair value 4 GB 1600
Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1 TB
Nätagg: Corsair TX 950W 80+

Chassit blir ett Fractal Design Define R2 som redan är beställt och klart. Allt detta ska sättas ihop hos Inet åt mig.

1. Självklart vill jag att min låda ska vara tyst, men även hålla mina komponenter väl kylda och då det enbart medföljer två fläktar i standardutförande så har jag valt att bara sådär köpa in 3 st fläktar till

Det blev 1 st Fractal Design 140mm Silent Series
: https://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-sile...

samt 2 stycken Fractal Design 120mm Silent Series
https://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-sile...

Tanken med detta datorbygge är jag har längre fram tänkt mig att ha ett crossfire bygge när AMD sänker priserna på sin 5000-serie om något år, möjligtvis en sdd enhet när priserna droppar ännu mer, samt kanske mer lagringsdiskar, och två tunga grafikkort samt ett möjligt försök till överklockning senare kommer onekligen att leda till en viss värmeutveckling.

1.Så hur ska jag tänka här? Och framförallt vart och bör jag placera mina 3 inköpta fläktar för att få ett riktigt bra "blås" i min låda utan att göra hela bygget till en konsert i surr och oljud?

2. Är fläktkontroller något att tänka på?

Tacksam för svar (helst snabba ), då förhoppningsvis er feedback ska gå direkt till inet som hjälper mig bygga allt .

Mvh Daniel

Permalänk

Jag hade satt en 120mm fram, 120mm i botten och 140mm i taket.

Du får med fläktkontroller till 3 st fläktar.

Jag ska själv beställa ett r2 chassi från inet snart, jag kommer köpa med 3st 140mm och en 120mm (en 120mm fram, två 140mm i taket samt en 140mm botten).

Permalänk
Medlem

Hmm låter visserligen ganska vettigt, hur bör man tänka kring suget då..dom i fronten suger in, dom längst bak suger ut? Övriga?

Permalänk

fram suger in, botten suger in, top fläktar blåser ut och bak fläkten blåser ur då skall då nog få tillräckligt med flöde med både in sug och ur sug

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Tänk på att alltid ha fler fläktar som suger in än som blåser ut. SE till så alla som suger in har filter. Detta resulterar i övertryck vilket minskar damm mm i lådan, då pressas luften ut genom olia små hål och springor som itne har filter.

Har du undertryck i lådan så kommer det istället att sugas in luft i alla springor och hål, och eftersom det itne är dammfilter där så kommer det ärven att sugas in massa damm där.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Enbart insug minimerar väl damm i burken?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Enbart insug minimerar väl damm i burken?

Ja om man har filter till insugen eftersom övertrycket gör så luft åker ut i alla springor där dammet letar sig in vid undertryck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Tänk på att alltid ha fler fläktar som suger in än som blåser ut. SE till så alla som suger in har filter. Detta resulterar i övertryck vilket minskar damm mm i lådan, då pressas luften ut genom olia små hål och springor som itne har filter.

Har du undertryck i lådan så kommer det istället att sugas in luft i alla springor och hål, och eftersom det itne är dammfilter där så kommer det ärven att sugas in massa damm där.

Inget jag personligen skulle rekommendera, med övertryck får du ingen kontroll på luftströmmen och du riskerar att ha en massa varmluft som vispar runt i lådan.
Har undertryck i mitt p182 och har inte mycket damm, det är inte så vansinnigt jobbigt att blåsa ur chassit med tryckluft en gång i halvåret om det skulle behövas.
Ljudet av de extra fläktar eller högre rpm man behöver om man kör övertryck upplever jag som mer negativt än det lilla damm som letar sej in i småspringorna.
Å andra sidan kanske inte alla är lika känsliga när det gäller störande ljud

Permalänk
Medlem

Har du köpt 3 extra fläktar?

Det sitter ju redan 2st 120mm i R2 från början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Affe0
Har du köpt 3 extra fläktar?

Det sitter ju redan 2st 120mm i R2 från början.

Vad är det som är så konstigt med det då? 2 st fläktar räcker ju inte långt, det är med med 5 st fläktar som vi börjar få igång cirkulationen.

Permalänk
Medlem

jag lirar 4 in och 1 ut, har haft bäst temps med det.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
jag lirar 4 in och 1 ut, har haft bäst temps med det.

Vilka har du satt på utblås samt insug?

Permalänk
Medlem

Intressanta svar jag har fått av er alla. Som den medelsvensson jag är hade jag själv tänkt ca 50/50 på insug/utsug

Vilket blir skitsvårt när jag har 5 fläktar

När det kommer till damm, är jag inte särskilt orolig, mitt nuvarande chassi har inga dammfilter alls och om det nu skulle samlas lite, så får jag blåsa bort det som förut.

Tänkte iaf sätta den ena 120 mm i fronten så den kompleterar den redan färdigmonterade på insug.

Det lämnar mig med en 120 mm samt en 140 mm. Frågan är då, vart placerar jag dessa, respektive in och utsug?

Permalänk
Medlem

140mm i botten, 120 är för liten i botten för att passa i de fästen som finns så då måste man skruva ist

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju Fractal fläktarna extremt dåliga när det gäller luftflöde, tycker de har riktat in sig allt för mycket på hur mycket de ska låta. Ifall jag sätter handen framför fläkten så känner jag knappt att det kommer någon luft.

Visst att datorn ska vara tyst men grafikkortet kommer ju ändå överrösta dessa fläktar tre gånger om så man kan lika gärna ha fläktar med bättre luftflöde som låter lite mer.

Har dock väldigt svårt att bestämma själv vart jag ska ha fläktar. Just nu kör jag en 140mm noctua i botten och en Fractal fläkt på baksidan och en i toppen tills jag köper nya komponenter nästa månad. Tänkte köra ett Corsair H50 så det blir troligen push-pull där med en Noctua som push och en fractal som pull men funderar på om jag ska ha någon fläkt i fronten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
140mm i botten, 120 är för liten i botten för att passa i de fästen som finns så då måste man skruva ist

Du måste skruva i vilket fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Tyvärr är ju Fractal fläktarna extremt dåliga när det gäller luftflöde, tycker de har riktat in sig allt för mycket på hur mycket de ska låta. Ifall jag sätter handen framför fläkten så känner jag knappt att det kommer någon luft.

Visst att datorn ska vara tyst men grafikkortet kommer ju ändå överrösta dessa fläktar tre gånger om så man kan lika gärna ha fläktar med bättre luftflöde som låter lite mer.

Har dock väldigt svårt att bestämma själv vart jag ska ha fläktar. Just nu kör jag en 140mm noctua i botten och en Fractal fläkt på baksidan och en i toppen tills jag köper nya komponenter nästa månad. Tänkte köra ett Corsair H50 så det blir troligen push-pull där med en Noctua som push och en fractal som pull men funderar på om jag ska ha någon fläkt i fronten...

Satan, då kanske jag har tänkt fel när det kommer både till antal fläktar samt märke då jag senare har tänkte att uppgradera med en sdd, en till lagringshdd samt ett extra ati 5870 kort

Bör jag här tänka om, och kolla med inet om man kan ändra i ordern genom att beställa ytterliggare fläktar eller bara byta ut de 3 extra jag har beställt mot några mer "effektiva"?

Permalänk
Medlem

Det räcker att köpa en 120mm och resten 140mm.. Sätta 120mm fram så du får 2 st fram (sitter en orginal fram). Sen sätta en 140mm i taket. Har du ett kort grafikkort och/eller ska klocka hårt så bör du sätta en 140mm i sidoplåten som blåser luft på grafikkortet/på moderkortets kylflänsar. Då kan du även ta dammfiltret i bottnen och sätta i sidoplåten istället, och täppa för bottnen med en av plattorna du får med;)
Har du ett långt grafikkort (5850/5870 typ) så är det ju kanske bra att sätta en fläkt som suger in luft i botten.

Men sätt mer fläktar som insug än utsug! Jag gjorde misstaget att ha fler fläktar som blåste ut luft, då blev det undertryck och den sög in luft genom alla ventilationshål utan dammfilter så att det blev dammigt som faen i datorn! nu har jag 2 fläktar ut och 3 in, så att det blir övertryck och den pressar ut luften genom hålen istället, så jag slipper dammet!

120mms och 140mms fläktarna flyttar ju exakt lika mycket luft (140mm snurrar långsammare).

Jag har för tillfället en 140mm UT i taket. 2 120mm IN fram, samt en 140mm IN i sidoplåten. Sedan sitter min corsair H50 med sin 120mm UT där bak Körde med 2st 140mm i taket innan, vilket blev dammigt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Btw om du vill ha fläktar som flyttar mer luft kan du ju välja Nexus Real Silent 120mm! Ska tydligen vara exakt samma som fractals fläktar men snurrar snabbare. Hade jag vetat de så hade jag köpt dem! Billigare + att man alltid kan ställa ned hastigheten om de låter för mkt..

Edit: Sedan kan du slänga ut fläktkontrollen som följer med chassit.. Den ger inte fläktarna fulla 12volt, även om man har den på max. Och ju fler fläktar du kopplar in desto segare går dem. Och fraktals fläktar är redan så sega och tysta att de knappt snurrar om man kopplar in dem i kontrollen

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini_kaka
Vilka har du satt på utblås samt insug?

Botten, sidan samt front=In, bak=ut

alltså inga i taket.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Inget jag personligen skulle rekommendera, med övertryck får du ingen kontroll på luftströmmen och du riskerar att ha en massa varmluft som vispar runt i lådan.
Har undertryck i mitt p182 och har inte mycket damm, det är inte så vansinnigt jobbigt att blåsa ur chassit med tryckluft en gång i halvåret om det skulle behövas.
Ljudet av de extra fläktar eller högre rpm man behöver om man kör övertryck upplever jag som mer negativt än det lilla damm som letar sej in i småspringorna.
Å andra sidan kanske inte alla är lika känsliga när det gäller störande ljud

Håller jag inte alls med om, detta gör att det är mycket luft som vill ut, vilket gör att utblåsen inte behöver kämpa speciellt mycket för att få ut luften.

Jag ahr alltid upplevt övertryck som både svalare och tystare, och jag har ändå byggt datorer själv sen slutet på 80-talet, började redan med min 286a, och jag har både klockat mycket och byggt så tysta datorer som möjligt.

Mu snackar vi inte 5 in 1 ut eller så, men ballanserat, med lite övervikt på insug.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

jag skulle rekomendera Scythes Typhon fläktar hög luft flöd för billigare pris än fractals mer eller mindre och ska väll inte låt allt för mycke GFX etc kommer endå överrösta dom

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Devrer
[B]Det räcker att köpa en 120mm och resten 140mm.. Sätta 120mm fram så du får 2 st fram (sitter en orginal fram). Sen sätta en 140mm i taket. Har du ett kort grafikkort och/eller ska klocka hårt så bör du sätta en 140mm i sidoplåten som blåser luft på grafikkortet/på moderkortets kylflänsar. Då kan du även ta dammfiltret i bottnen och sätta i sidoplåten istället, och täppa för bottnen med en av plattorna du får med;)

Testade det KANON

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Det räcker att köpa en 120mm och resten 140mm.. Sätta 120mm fram så du får 2 st fram (sitter en orginal fram). Sen sätta en 140mm i taket. Har du ett kort grafikkort och/eller ska klocka hårt så bör du sätta en 140mm i sidoplåten som blåser luft på grafikkortet/på moderkortets kylflänsar. Då kan du även ta dammfiltret i bottnen och sätta i sidoplåten istället, och täppa för bottnen med en av plattorna du får med;)

vf inte i stället köpa ett till filter bara och en till fläkt för sidoplåten ? så han tar kyl luft från botten up genom chassit sen tar han top fläktarna som blåsa ut luft från chassit?

då blir det ju, 2fram suga in, 1 botten suga in, 1 sido plåt suga in, 1 bak suga ut, 2 tak suga ut då lär det bli bra med flöde mot kretsar och dylikt för bra kylning

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Håller jag inte alls med om, detta gör att det är mycket luft som vill ut, vilket gör att utblåsen inte behöver kämpa speciellt mycket för att få ut luften.

Jag ahr alltid upplevt övertryck som både svalare och tystare, och jag har ändå byggt datorer själv sen slutet på 80-talet, började redan med min 286a, och jag har både klockat mycket och byggt så tysta datorer som möjligt.

Mu snackar vi inte 5 in 1 ut eller så, men ballanserat, med lite övervikt på insug.

Mitt experimenterande har lett mej till motsatt slutsats, men då har jag alldrig byggt en 286:a heller ( visste inte att man kunde köpa delar separat på den tiden ), skulle heller aldrig ha haft råd med min veckopeng, har för mej att 286:an som farsan lånade hem från jobbet var värd en smärre förmögenhet......

Bilder på min dator jag tog förra året :

http://pici.se/pictures/fksxrUhOM.jpg
http://pici.se/pictures/IYSEhsZFi.jpg

Jag experimenterade en hel del och det här var det som gav bäst resultat kylning/ljudnivå ( testade bla att modda en fläkt i 5,25 platserna )

2 ut, bak, uppe och 1 in framför grafikkortet (och 1 i nedre kammaren som ju är separat på p182 )

De fram är scythe slipstream 1200 @5v och de bak/upp är också slipstream 1200 men tempstyrda av speedfan.
Iofs har jag bara undertryck när de där bak varvar upp, tex vid spel, annars går de på lägsta möjliga varvtal, vilket jag tror är ~400

Susar lite från fläktarna vid belastning, annars är den väldigt tyst

Hade ingen nytta av övertryck ens innan jag bytte graifkkortskylare ( orginalet dumpade varmluften utanför chassit )

Skulle tycka det vore intressant om du har lust/ork att beskriva ett väl fungerande bygge med övertryck ( här eller i PM ) , jag är alltid beredd att ompröva mina åsikter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Mitt experimenterande har lett mej till motsatt slutsats, men då har jag alldrig byggt en 286:a heller ( visste inte att man kunde köpa delar separat på den tiden ), skulle heller aldrig ha haft råd med min veckopeng, har för mej att 286:an som farsan lånade hem från jobbet var värd en smärre förmögenhet......

Bilder på min dator jag tog förra året :

http://pici.se/pictures/fksxrUhOM.jpg
http://pici.se/pictures/IYSEhsZFi.jpg

Jag experimenterade en hel del och det här var det som gav bäst resultat kylning/ljudnivå ( testade bla att modda en fläkt i 5,25 platserna )

2 ut, bak, uppe och 1 in framför grafikkortet (och 1 i nedre kammaren som ju är separat på p182 )

De fram är scythe slipstream 1200 @5v och de bak/upp är också slipstream 1200 men tempstyrda av speedfan.
Iofs har jag bara undertryck när de där bak varvar upp, tex vid spel, annars går de på lägsta möjliga varvtal, vilket jag tror är ~400

Susar lite från fläktarna vid belastning, annars är den väldigt tyst

Hade ingen nytta av övertryck ens innan jag bytte graifkkortskylare ( orginalet dumpade varmluften utanför chassit )

Skulle tycka det vore intressant om du har lust/ork att beskriva ett väl fungerande bygge med övertryck ( här eller i PM ) , jag är alltid beredd att ompröva mina åsikter

Jo jag hade en farbror som jobbade med datorer, kommer inte ihåg om han sålde delar, eller var tekniker på nått företag, iaf så kunde han fixa ett mobo med en AMD 386a till mig "billigt", farsan tyckte att det var värt att "grabben" skulle ha bättre dator så han betalade Det var första gången jag öppnade en burk, och det var då jag hamnade i fördärvet, började klocka 386an genom att flytta runt några jumprar och så.

Ang. bra bygge med övertryck, jaa, jag har ju inte tagit bilder på några av mina byggen, och har inget jag testat dokumenterat direkt, där jag jämfört, dom burkarna jag har hemma nu gick jag bara på min tidigare erfarenhet och byggde med övertryck. Men jag kan försöka komma ihåg lite detaljer från nått tidigare bygge iaf, eller till och med göra lite färska tester nu under påskledigheten med nån av burkarna jag har hemma. Har ju dom 2 Lian-Li lådorna i sign igång.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jo jag hade en farbror som jobbade med datorer, kommer inte ihåg om han sålde delar, eller var tekniker på nått företag, iaf så kunde han fixa ett mobo med en AMD 386a till mig "billigt", farsan tyckte att det var värt att "grabben" skulle ha bättre dator så han betalade Det var första gången jag öppnade en burk, och det var då jag hamnade i fördärvet, började klocka 386an genom att flytta runt några jumprar och så.

Ang. bra bygge med övertryck, jaa, jag har ju inte tagit bilder på några av mina byggen, och har inget jag testat dokumenterat direkt, där jag jämfört, dom burkarna jag har hemma nu gick jag bara på min tidigare erfarenhet och byggde med övertryck. Men jag kan försöka komma ihåg lite detaljer från nått tidigare bygge iaf, eller till och med göra lite färska tester nu under påskledigheten med nån av burkarna jag har hemma. Har ju dom 2 Lian-Li lådorna i sign igång.

hehe, det var tider det, 386-ornas tid, började med en 8086a, det var ju inte ens en processor som vi ser den idag, var ett vanlig avlångt chip.

Hade ens 386 jumpers? tror dom var rätt låsta. Minns att den första CPUn jag började trixa med seriös med var Pentium P90. Det var minna tonår det. hehehe

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
hehe, det var tider det, 386-ornas tid, började med en 8086a, det var ju inte ens en processor som vi ser den idag, var ett vanlig avlångt chip.

Hade ens 386 jumpers? tror dom var rätt låsta. Minns att den första CPUn jag började trixa med seriös med var Pentium P90. Det var minna tonår det. hehehe

Jo min hade det, med det var en AMD på 20mhz har jag för mig, eller om det var 16mhz, men jag fick upp den i 25mhz faktiskt. enorm klockning

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Min första dator var en 133Mhz:are, de ni

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av re_ras:

Min första dator var en 133Mhz:are, de ni

Vet inte vad mhz min första hade men den var ancient. Det var en ålderdomlig laptop med egen skrivare som man "lätt" skulle kunna frakta omkring. Nu vägde den ungefär som en mindre elefant och jag var inte så intresserad av att frakta omkring den. Det fanns inge mus men något dosliknande system vilket kunde användas till att skriva dokument eller spela prince of persia.

Usch vilken rolig tråd. Har svårt att stå emot att uppgradera till en define 2 nu.