Brus i Högtalare i TVn, från PC:n

Permalänk
Medlem

Brus i Högtalare i TVn, från PC:n

Tjena

Idag fick jag problemet med att högtalarna i TV:n brusar när det kopplade till datorn oas inbyggda eller USB.
Kan koppla iPod till TV:n utan problem med brus på samma kabel.

Det försvinner när jag kopplar ur antenn kabeln till digitalboxen.
Så det är väl det klassiska olika jordpotentialsproblemet.

Men det konstiga är:
Jag har haft samma lägenhet ,TV, digitalbox, antennuttag och dator i över ett år och aldrig haft detta problem.
Någon som har en teori om varför det uppstått just idag?

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem

jag vet inte, men har du kolla volymen, om du har en hög volym kan högtalarna brusa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vpklotar:

jag vet inte, men har du kolla volymen, om du har en hög volym kan högtalarna brusa...

Ja, det hörde man lite svagt förut om man fick för sig att sänka volymen till lägsta på digitalboxen och högsta på TVn.

Men nu är det som sagt har det bara uppstått permanent. Tar man ut antennsladden försvinner det helt.
Så det måste vara jordpotentialsfel.

Men kan de ha ändrat något i fastigheten som påverkar detta?

Ingen av mina andra anslutna produkter är jordade (eller har någonsin varit)

Permalänk
Medlem

jag har ingen aning faktiskt, jag e ba 16 bast så el e jag inte så bra på, men ljud har jag hållit på med en del, men de kan ju va så att din antelsladd har blivit som en ledare pga att något är felkopplat lr att något har gått sönder...

Permalänk
Testpilot

Kabelnätsägaren kanske ändrat nått i deras system så det är jordat längre från din lägenhet så potentialskillnaden blir större. Du löser ju dock problemet väldigt enkelt med en avskiljare så jag skulle säga att det inte är nått att ligga sömnlös över
http://www.kjell.com/?item=30411

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Nej, det jag undrade mest om det är något kabelnätsägaren/bostadsrätt förening har gjort fel, som borde åtgärdas från deras sida?

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag lyckades identifiera problemet.

Drog jag ut nätverkskabeln till datorn slutade det.
Drog jag sedan ut 'lek-server'-datorns nätverkskabel slutade det.

Så jordskillnaden fanns:

Antennuttag -coax->
Digitalbox -SCART->
TV -3,5mm->
Dator -Cat5->
Router -Cat5->
Server -Elkabel->
Jordat uttag i garderoben

Hoppas det kan vara till hjälp för någon annan

Mvh
Woundead