Permalänk
Medlem

Dator startar av sig själv, varför?

Hej alla goa swec'are

Nu är det såhär att alal brukar ju ha problem med att datorn inte startar... Well mitt är omvänt!
Problembeskrivningen lyder:
Jag klickar stäng av i windows och datorn gör precis som den brukar (visar att den stänger av program, sparar saker, uppdaterar osv). Och skärmen slocknar och alla fläktar,hårddiskar och liknande slutar snurra. (helt avstängd dator). Och precis när de stannar, så hör man ett "klickljud" i nätaggregatet och datorn startar upp igen! Vad är detta?
Jag har inte gjort några konstiga inställningar eller ändrat något varken i bios eller windows.
Har märkt att jag tappat klockan två gånger på sistonne, kan det vara så att mitt batteri på moderkortet är slut och orsakar detta (hypotes)?

System spec:
i7 920 C0 @ 3,57 @1.275 Vcore
250GTS DK och 9800GTX+ DK TOP
P6T
CM GX 750
WD 2TB green, WD 640GB green, random disk 250GB
3GB corsair xms3 1333 CL9

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig!
Ha en go kväll!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Är bios batteriet på g att ta slut eller är slut så kan man få konstiga fel som att den inte startar eller att datorn tappar inställningar och aktiverar wake on lan och aktiveras det så kommer datorn starta då den känner en signal på lan porten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är bios batteriet på g att ta slut eller är slut så kan man få konstiga fel som att den inte startar eller att datorn tappar inställningar och aktiverar wake on lan och aktiveras det så kommer datorn starta då den känner en signal på lan porten.

Hmm, har också börjat få "overklocking failed" och att man får gå in i bios och ställa in allt igen!
Tack för hjälpen, ska köpa nytt batteri i helgen

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

det där skulle även kunna vara nätaggregatet som börjar ge upp. men se om ett nytt batteri hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

det där skulle även kunna vara nätaggregatet som börjar ge upp. men se om ett nytt batteri hjälper

Jag trodde jag köpte ett Kvalitets nätagg när jag köpte det , ( 900 spänn på komplett) och CM brukar ju inte göra skitgrejjer (trodde jag).
Hade ett ACE agg innan som dödade moderkortet en gång. Känner mig fett lurad:P
Gx agget fick bra recensioner till en början och sen såg jag bla swec's test och blev riktigt riktigt lessen

Men ska testa byta batteri. Stresstestade även datorn härromdagen i OCCT, Bör dock inte fått nätagget att svettas så mycket , (drog 610W ) från väggen.

Edit: är så himla trött på att köpa fail nätagg nu så jag tänker spara ihop pengar och köpa något rejält kvalitets agg som har mer kraft än jag behöver typ AX1200...

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Detta händer mig jämt, och har gjort på mina senaste tre datorer typ, dock endast när jag lämnat datorn i viloläge/hibernate vilket jag alltid gör. Ett tag var det så illa att jag fick knäppa av nätagg-switchen varje gång jag stängt av för att den inte skulle gå igång. Kan hända direkt efter att man stängt av eller mitt i natten.

Enda lösningen jag känner till på detta problem är att avaktivera Wake-on-lan, wake-on-mouse osv i bios och även gå in på energi-sparalternativ i windows och stänga av att datorn kan startas med musen eller tangentbordet. Då brukar det funka hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Detta händer mig jämt, och har gjort på mina senaste tre datorer typ, dock endast när jag lämnat datorn i viloläge/hibernate vilket jag alltid gör. Ett tag var det så illa att jag fick knäppa av nätagg-switchen varje gång jag stängt av för att den inte skulle gå igång. Kan hända direkt efter att man stängt av eller mitt i natten.

Enda lösningen jag känner till på detta problem är att avaktivera Wake-on-lan, wake-on-mouse osv i bios och även gå in på energi-sparalternativ i windows och stänga av att datorn kan startas med musen eller tangentbordet. Då brukar det funka hyfsat.

Tack, wake on lane och wake on mouse ställer man väl in i bios?
Jag har även köpt mit ett nytt BIOS batteri som jag ska sätta in imorrn ahr jag tänkt
Återkommer med hur det går

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Ja, wake-inställningarna finns i bios. Men under avancerade energisparalternativ (hittas under skärmsläckarinställningar av någon anledning) finns även vissa alternativ, just nu hittar jag bara Wake on timed events på min dator men vill minnas att jag kunnat ställa in om mus och tangentbort ska kunna starta datorn även där. Kan ev. ha varit i vista, minns ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Ja, wake-inställningarna finns i bios. Men under avancerade energisparalternativ (hittas under skärmsläckarinställningar av någon anledning) finns även vissa alternativ, just nu hittar jag bara Wake on timed events på min dator men vill minnas att jag kunnat ställa in om mus och tangentbort ska kunna starta datorn även där. Kan ev. ha varit i vista, minns ej.

Tack för svaren! nu gör den inte så längre (petade lite på biosbatteriet) kanske hade blivit någon liten oxidering vem vet
Tack för hjälpen iaf

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Har samma problem...igen...exact vad gjorde du? Bara petade du på Bios-batteriet eller även något annat?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Multiman hitta recessioner och gx är budget skräp fråga gärna innan du köper xfx gör bara bra nätagg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Men jag har samma problem...inget ace eller liknande...Hx1000

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har samma problem...igen...exact vad gjorde du? Bara petade du på Bios-batteriet eller även något annat?

Jag gjorde så att jag drog ut båda grafikkorten, gnuggade batteriet lite, satte tillbaka allt, laddade bios defaults och så funkade allt

Skrivet av pompa_kumla:

Multiman hitta recessioner och gx är budget skräp fråga gärna innan du köper xfx gör bara bra nätagg

Japp, jag såg den tråden härromdagen!
Jag gjorde så att jag läste en hel uppsjö med recensioner (säkert 10 st) innan jag köpte agget (precis när det släppts). Så jag trodde efter alal recensioner att jag köpte kvalitet:( Jag ska höra mig för J*VLIGT noga innan jag köper psu nästa gång

Jo tack jag vet Kan man reklamera agget pågrund av detta? Hade kännts skönt att veta att man har något stabilt och som INTE brinner i lådan xD

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039