Laggar i alla spel efter byte av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nej, den rensar endast cmos som är minnet för bios.

d.v.s du måste bara göra om alla dina inställningar i bios.

Och åter igen nej, du måste bara vara esdskyddad och göra de vanliga skyddsåtgärderna när du gör det.

Men laggar alla 3d gfx program? Även furmark m.m.?

Testa att dra hem t.ex Gpu-z och om grafikkortet klockar ned sig i 2d läge eller dylikt under tiden då du kör en eller två rundor furmark.

Kan prova det ikväll.

Kan det vara fel på grafikkortet annars?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS?
Jag och två kompisar hade problem i diverse spel att det hackade eller frös totalt, efter BIOS update så försvann våra problem!

Var speciellt problem i Bad Company 2 och HoN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lentab:

Har du uppdaterat BIOS?
Jag och två kompisar hade problem i diverse spel att det hackade eller frös totalt, efter BIOS update så försvann våra problem!

Var speciellt problem i Bad Company 2 och HoN.

Uppdaterade BIOS för kanske ett halvår sen. Fast vet inte hur man gör. :/

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Uppdaterade BIOS för kanske ett halvår sen. Fast vet inte hur man gör. :/

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_775/P5QPLAM/#dow...

Välj vilket operativ du har sen kan du ladda ner "Bios update tool" under: BIOS-Utilities.

Kolla också under BIOS [BIOS-History], där finns lite annat du kan ha användning för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lentab:

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_775/P5QPLAM/#dow...

Välj vilket operativ du har sen kan du ladda ner "Bios update tool" under: BIOS-Utilities.

Kolla också under BIOS [BIOS-History], där finns lite annat du kan ha användning för.

Det händer inget när jag kör den filen.. :S

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Det händer inget när jag kör den filen.. :S

Testa högerklicka på den och > run as administrator.
Om du nu inte testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lentab:

Testa högerklicka på den och > run as administrator.
Om du nu inte testat det.

Funkar inte heller. Det som händer oavsett om jag kör som administratör eller inte är att cmd rutan kommer upp sen försvinner den efter 2 sec, det står inget i den heller.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nej, den rensar endast cmos som är minnet för bios.

d.v.s du måste bara göra om alla dina inställningar i bios.

Och åter igen nej, du måste bara vara esdskyddad och göra de vanliga skyddsåtgärderna när du gör det.

Men laggar alla 3d gfx program? Även furmark m.m.?

Testa att dra hem t.ex Gpu-z och om grafikkortet klockar ned sig i 2d läge eller dylikt under tiden då du kör en eller två rundor furmark.

Japp furmark hackade på samma sätt... :/ fast kortet verkade inte klocka ner sig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Japp furmark hackade på samma sätt... :/ fast kortet verkade inte klocka ner sig.

Vad kan det vara tror ni?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk

Byt till en quad cpu, finns begagnade från 800pengar ungefär.

Permalänk
Medlem

Testa att slå på v-sync. Det drar ner fpsen till lika mycket som skärmen kan visa. Så ligger du på 60 eller 200fps ser du nog fler av bilderna i 60.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Byt till en quad cpu, finns begagnade från 800pengar ungefär.

Min CPU kanske är en flaskhals, men det borde väll inte lagga som det gör eller?

Skrivet av _NsMs_:

Testa att slå på v-sync. Det drar ner fpsen till lika mycket som skärmen kan visa. Så ligger du på 60 eller 200fps ser du nog fler av bilderna i 60.

Nej, med v-sync går det inte att lira fps spel, känns ju som att musrörelserna kommer med jättemycket delay. :S

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Min CPU kanske är en flaskhals, men det borde väll inte lagga som det gör eller?

Nej, med v-sync går det inte att lira fps spel, känns ju som att musrörelserna kommer med jättemycket delay. :S

Har du testat v-sync med ditt nya kort? Jag fick sån delay med mitt galma gt220 bara för att jag låg under 30 fps.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Har du testat v-sync med ditt nya kort? Jag fick sån delay med mitt galma gt220 bara för att jag låg under 30 fps.

Japp, spelar ingen roll, känns lika konstigt endå.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte längre vad jag ska prova, kan inte komma på någonting som kan vara fel... Finns det inget annat man kan prova?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Nu vet jag inte längre vad jag ska prova, kan inte komma på någonting som kan vara fel... Finns det inget annat man kan prova?

låter kanske konstigt ,men har du en 120hz skärm ?välj då även 120hz på skrivbordet!om du kör 120hz i spelet!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

låter kanske konstigt ,men har du en 120hz skärm ?välj då även 120hz på skrivbordet!om du kör 120hz i spelet!

Japp jag har 120hz skärm och jag kör det ingame. Så det är inte felet. :/

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk

Annars kan det ju vara fel på kortet.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Annars kan det ju vara fel på kortet.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Japp jag har 120hz skärm och jag kör det ingame. Så det är inte felet. :/

men har du valt 120hz i skärminställningarna för skrivbordet?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så testa att stoppa kortet i någon polares dator, samt testa ett annat kort i din, för att se om problemet är kvar i din dator eller om det flyttas till polarens.

Testa att koppla ut allt onödigt, typ extra hårddiskar, dvd-läsare etc etc, bara för att minimera felområdet. Hade en gång en kass kabel till min dvd-läsare som orsakade all världens knepiga problem.

Du har kopplat in alla kontakter till grafikkortet rätt?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

men har du valt 120hz i skärminställningarna för skrivbordet?

Ja.

Skrivet av Nightcrawl:

Om du har möjlighet så testa att stoppa kortet i någon polares dator, samt testa ett annat kort i din, för att se om problemet är kvar i din dator eller om det flyttas till polarens.

Testa att koppla ut allt onödigt, typ extra hårddiskar, dvd-läsare etc etc, bara för att minimera felområdet. Hade en gång en kass kabel till min dvd-läsare som orsakade all världens knepiga problem.

Du har kopplat in alla kontakter till grafikkortet rätt?

Har inte tillgång till att prova i en annan dator... Har bara en hårddisk, dvd-läsare kan jag ju prova. Det var 2 kontakter i kortet och jag satt i båda.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Kanske lite radikalt men det har funkat för mig varje gång när något har strulat med spel!
Formatera datorn å installera alla nyaste drivrutinerna!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmoth:

Kanske lite radikalt men det har funkat för mig varje gång när något har strulat med spel!
Formatera datorn å installera alla nyaste drivrutinerna!

Jag har formaterat 3 gånger sen jag bytte grafikkort.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara ram minnena? Vart tankar man programmet som man testar minnet och hur använder man det?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Skulle det kunna vara ram minnena? Vart tankar man programmet som man testar minnet och hur använder man det?

googla på memtest86+ och tanka ner det. Bränn iso-filen och boota sedan från skivan. Det kommer starta automatiskt. Jag tror inte det är minnesproblem för det hade troligtvis gett blåskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

googla på memtest86+ och tanka ner det. Bränn iso-filen och boota sedan från skivan. Det kommer starta automatiskt. Jag tror inte det är minnesproblem för det hade troligtvis gett blåskärmar.

Tack. Okej, har aldrig fått en bluescreen. Jag provar memtest endå.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Ja.

Har inte tillgång till att prova i en annan dator... Har bara en hårddisk, dvd-läsare kan jag ju prova. Det var 2 kontakter i kortet och jag satt i båda.

Mkay.

Kan du testa med ditt gamla grafikkort i den nya konfigurationen? Se om du får samma konstiga drops även där.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Mkay.

Kan du testa med ditt gamla grafikkort i den nya konfigurationen? Se om du får samma konstiga drops även där.

Nej. Men jag hade fps drop i Counter Strike 1.6 då också men inte i Counter Strike Source eller Call od Duty MW2. Innan i 1.6 droppade jag till 80-90 fps på samma sätt. :/

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Riktigt nära nu på att skicka dumburken åt helvete... så jävla trist att man inte ens kan lira 1.6. Kan det vara en ESD skada? Hade ett band kopplat till chassit från ESD mattan. Och om man skulle prova ett annat grafikkort i, måste man formatera om eller räcker det att köra driver sweeper? Annars ska man skicka in kortet eller hela datorn på en felsökning? Fast då får man väll betala typ 1000 kr extra om dom inte hittar nåt?...

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0