Laggar i alla spel efter byte av grafikkort.

Permalänk

inte virus eller något sådant skit? hade ett virus för länge sen som gjorde att det hackade till eftersom det gjorde något typ var 10nde sekund.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

inte virus eller något sådant skit? hade ett virus för länge sen som gjorde att det hackade till eftersom det gjorde något typ var 10nde sekund.

Tror inte det är virus, laddar inte hem någonting på datorn och har formaterat 3 gånger. Det hjälper inte så det borde inte vara virus.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har tryckt ner grafikkortet helt!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Kolla så att du har tryckt ner grafikkortet helt!

Det har jag.

Skrivet av o0ski:

Hur är temperaturerna?

GPU har aldrig gått över 60 när jag spelar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Är det inte så att du har någon 3D-drivrutin påslagen i och med att du har en 120Hz-skärm?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citruz:

Är det inte så att du har någon 3D-drivrutin påslagen i och med att du har en 120Hz-skärm?

Det tror jag inte. :S Hur kollar man det? Har inte aktiverat något sånt själv i alla fall...

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Det tror jag inte. :S Hur kollar man det? Har inte aktiverat något sånt själv i alla fall...

Gå in på Nvidias kontrollpanel och kolla i inställningarna tror jag.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk

I Q1 kan man få FPS "spikes" om man inte sätter max_fps, har du möjlighet att sätta max_fps vid 120 så kan du ju alltid testa de. Någon skrev något om V_sync, den låser väl FPS runt 60 nånting så hade han den på skulle han inte få 300FPS.

Vissa säger att man bör ha samma FPS som du har satt uppdateringsfrekvensen till skärmen eventuellt dubbla det. Det sägs att man inte ska märka någon skillnad på tex 150 FPS när man har en 75Hz skärm mot 75FPS men jag tycker det helt klart känns mjukare att lira med 150FPS, inbillning kanske.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

bytt till ett sämre graffekort?

Edit: glöm det...inte nykter

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

I Q1 kan man få FPS "spikes" om man inte sätter max_fps, har du möjlighet att sätta max_fps vid 120 så kan du ju alltid testa de. Någon skrev något om V_sync, den låser väl FPS runt 60 nånting så hade han den på skulle han inte få 300FPS.

Vissa säger att man bör ha samma FPS som du har satt uppdateringsfrekvensen till skärmen eventuellt dubbla det. Det sägs att man inte ska märka någon skillnad på tex 150 FPS när man har en 75Hz skärm mot 75FPS men jag tycker det helt klart känns mjukare att lira med 150FPS, inbillning kanske.

Laggar fast jag låser fpsen

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Gå med kortet tillbaka till försäljaren och kräv ett nytt på garanti! Enkelt!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmoth:

Gå med kortet tillbaka till försäljaren och kräv ett nytt på garanti! Enkelt!

Vet inte om det är grafikkortet... laggade innan jag bytte också. Men kanske jag upplever det värre nu för jag tänker på det mer. :S Ska byta grafikkortet till ett annat och kolla om problemet är kvar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Rent spontant låter det ju som BIOS behöver uppdateras, då du har senaste drivrutinerna. Kolla vilken version du har av BIOS och ta ned den senaste.
Kör du 64-bitars OS? Om inte så rekommenderar jag Windows7 64-bits, då du har en sådan pc. Då utnyttjar du prestandan bättre. Då du har en version av windows7, så ser jag ingen anledning till att hänga kvar kring XP längre. (Sorry om jag sårar ngn XP-fan nu.... ;.) )

Kör igång systemövervakeren och försök se vad som gör att systemet haltar. Använder pc'n allt minne eller går cpu'n på max? Kolla nättrafiken också. Dra ut nätverkskabeln så vet du att systemet inte störs därifrån heller.

Ladda ned malvarebytes och scanna din dator. http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free

Testa grafikkortet hos en polare för att säkerställa att det inte är något fel på det. Troligtvis inget fel på det, då det laggade innan med. Borde vara moderkortet/minne/cpu som bråkar. Pröva byta plats på minnena.
Hade du testat minnena än?

Kommer inte på något mer just nu. Lycka till med felsökandet.

Permalänk
Medlem

Vad är V-Sync ? Och hur stänger man av de? Har Windows 7 64bit. Om ni svarar, var snälla att citera, annars märker jag aldrig .)

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Data:

Rent spontant låter det ju som BIOS behöver uppdateras, då du har senaste drivrutinerna. Kolla vilken version du har av BIOS och ta ned den senaste.
Kör du 64-bitars OS? Om inte så rekommenderar jag Windows7 64-bits, då du har en sådan pc. Då utnyttjar du prestandan bättre. Då du har en version av windows7, så ser jag ingen anledning till att hänga kvar kring XP längre. (Sorry om jag sårar ngn XP-fan nu.... ;.) )

Kör igång systemövervakeren och försök se vad som gör att systemet haltar. Använder pc'n allt minne eller går cpu'n på max? Kolla nättrafiken också. Dra ut nätverkskabeln så vet du att systemet inte störs därifrån heller.

Ladda ned malvarebytes och scanna din dator. http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free

Testa grafikkortet hos en polare för att säkerställa att det inte är något fel på det. Troligtvis inget fel på det, då det laggade innan med. Borde vara moderkortet/minne/cpu som bråkar. Pröva byta plats på minnena.
Hade du testat minnena än?

Kommer inte på något mer just nu. Lycka till med felsökandet.

Angående Windows 7, installerade det först men jag laggade mer med det. Jag har försökt uppdatera BIOS men jag lyckas inte.... -.-' vet inte hur man gör riktigt. Att dra ut nätverkskabeln gör ingen skillnad. Ska jag kolla hur mycket CPU och minnes användning det är när jag spelar eller? I så fall hur? Har inte provat minnena än, men kan testa byta plats på dem nån dag.

Tack för svaret!

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Vad är V-Sync ? Och hur stänger man av de? Har Windows 7 64bit. Om ni svarar, var snälla att citera, annars märker jag aldrig .)

V-Sync låser fpsen vid den hz du har på skärmen, så om du har en 75hz skärm låser den fpsen vid 75. Du stänger av det i grafikkortsintällningar. Har du NVIDIA eller AMD/ATI?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

V-Sync låser fpsen vid den hz du har på skärmen, så om du har en 75hz skärm låser den fpsen vid 75. Du stänger av det i grafikkortsintällningar. Har du NVIDIA eller AMD/ATI?

Jag har fixat det nu! Men tack änå för svar

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Jag har fixat det nu! Men tack änå för svar

Okej, lite sent svar av mig också. Har glömt kolla på ett par dagar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Kör med webläsare i bakgrunden? Flash grejer på hemsidor kan strula till de när man spelar

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: haha såg inte att trådet va.lite gammal.

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Kör med webläsare i bakgrunden? Flash grejer på hemsidor kan strula till de när man spelar

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: haha såg inte att trådet va.lite gammal.

Kryssar alltid ner Firefox när jag ska spela. Och ja, tråden är lite gammal... men jag har inte löst det än så.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Kan hårdisken ha någonting med det att göra? Vad är maxtemp? Min ligger runt 40-41 idle.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Kan hårdisken ha någonting med det att göra? Vad är maxtemp? Min ligger runt 40-41 idle.

de kan de mycke väl vara... min wd black ligger på 29 c, men om hddn håller på o gå sönder, så brukar det oftast påverka hela datorn, dvs när man startar program, när antivirusprogrammet busar, när du öppnar utforskarn, så.. har du problem med att datorn i allmänt är seg?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd

Du har inte gått tillbaka med kortet än? Har du kvar ditt gamla att testa mot?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

de kan de mycke väl vara... min wd black ligger på 29 c, men om hddn håller på o gå sönder, så brukar det oftast påverka hela datorn, dvs när man startar program, när antivirusprogrammet busar, när du öppnar utforskarn, så.. har du problem med att datorn i allmänt är seg?

Nja, upplever den inte att den har segat ner sig mycket i alla fall. Inte heller att något program strular, förutom CoD 4.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Du har inte gått tillbaka med kortet än? Har du kvar ditt gamla att testa mot?

Beställde det från inet så det är ju inte bara att gå tillbaka med det :/ Ska dock prova med ett annat när jag har orken att göra det

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Kanske har missat det i tråden men hur ligger temperaturen på processorn? Inte så att den dammat igen och blir överhettad nu när den får jobba fullt för att mata ett kraftigare grafikkort när det tidigare var just grafikkortet som satte begränsningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kanske har missat det i tråden men hur ligger temperaturen på processorn? Inte så att den dammat igen och blir överhettad nu när den får jobba fullt för att mata ett kraftigare grafikkort när det tidigare var just grafikkortet som satte begränsningen?

Nu när det är så jävla varmt på rummet går den upp i runt 55 grader så det är ju ingen fara. Så det är det inte :/ btw grafikkortet går upp i runt 60 grader så det är ju inte heller någon fara.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0