Vad behövs för en stationär dator?

Permalänk
Medlem

Vad behövs för en stationär dator?

Hejsan jag hade tänkt köpa ny dator snart och undrar exakt vad man bara behöver köpa för att den ska fungera. Alltså vilka komponenter man behöver för att börja spela på den och sånt. Samt har jag en fråga också, måste man köpa ett separat ljudkort till datorn också för att man ska få något ljud ifrån den? Eller har moderkortet inbyggt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Moderkortet har inbyggt ljudkort.

Moderkort
Grafikkort
Ram-minne
Processor
Nätaggregat
Hårddisk

Det krävs för att datorn ska funka men du vill ju antagligen ha lite extra saker så som

Chassi
DVD läsare(om du använder)
Annan kylare till Processor(om du vill överklocka/ha ner ljudnivån)
Extra chassifläktar (beroende på hur många som är med i chassit du köper)
Operativsystem

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/v100007/dator-i-delar-intel-core-i...

Det behöver man för att den dator ska fungera. Plus Operativ system.

Och ljud från moderkortet, finns men inte på alla. Tycker själv att man ska köpa ett ljudkort. blir bättre ljud på så sätt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/390034/2011-04-24

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Du behöver följande:

Moderkort
Processor
Minnen
Hårddisk
Nätaggregat
Grafikkort
Chassi (rekommenderas, iallafall)

Grafikkort finns i Externa samt Interna format, Internt sitter alltså inbyggt på vissa moderkort men har generellt mycket låg prestanda och är nästintill omöjliga att spela spel med, externa grafikkort är vad man kan kalla "riktiga" grafikkort, och lämpar sig beroende på pris bättre till grafiktunga applikationer t.ex. spel. Ska du spela bör du alltså ha ett riktigt grafikkort, grafikkortet är även det som påverkar prestandan i spel mest, så här bör du satsa lite mera pengar ifall du mest skall spela på datorn.

Allting måste vara kompitabelt med moderkortet, hårddiskar och nätaggregat har kontaktstandarder för detta (SATA, ATX) så där behöver man oftast inte kolla nämnvärt noggrant, men nätaggregatet bör vara kraftigt nog för att driva de andra komponenterna.

Minnen samt processorn däremot måste du kolla upp innan du köper, ifall du har ett DDR3-moderkort ska även dina minnen vara DDR3, 4gb samt 8gb är normal minnesmängd bland datorer idag. Processorn ska ha samma sockel som moderkortet, vanliga socklar idag är t.ex. Sandy Bridge 1155 och AM2+/AM3. En processor för AM2+ passar alltså inte på ett Sandy Bridge-moderkort.

Ska du sätta ihop ett paket själv bör du först bestämma dig för vilken sockel du vill ha. Somsagt är Sandy Bridge och AM2+/kommande AM3 de bästa valen i nuläget. Sandy Bridge (Intels nyaste sockel) har generellt högre prestanda i de dyrare prisklasserna men vill du ha en billig och hyffsat bra dator är AM2+/AM3 (från AMD) ofta ett bättre val. Sedan utifrån detta val inhandlar du delarna som du vill ha, behöver du hjälp att sätta ihop riktigt prisvärda system så finns all hjälp att få här på Sweclockers.

(Självklart behöver du också Skärm, Tangentbord och Mus.)

EDIT: Och operativsystem såklart. Windows 7 64-bitars är nästan ett självklart val idag.

Ljudkort finns inbyggt i alla moderkort eller skickas alternativt som tillbehör till detta. Köper du ett moderkort får du garanterat med ljudkort av någon form. Har du mindre bra högtalare är det bättre att lägga pengarna på nya högtalare än på ett ljudkort, skillnaden är inte enorm och högtalarna är i slutändan den viktigaste faktorn.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

är den här bra? http://www.inet.se/kundvagn/visa/390060/2011-04-24

eller är det något jag borde ändra på?

Permalänk
Skrivet av fragcake:

är den här bra? http://www.inet.se/kundvagn/visa/390060/2011-04-24

eller är det något jag borde ändra på?

Minneskylaren från Arctic Cooling är både onödig och förmodligen ganska högljudd, de allra flesta minnena som säljs idag (där även de corsair-minnen du har valt) har någon form av flänsar på sig för att göra sig av med värme effektivare. Addera pengarna på något annat istället.

Revoltecs fläktar är generellt ganska högljudda, sedan är 92mm en mindre använd storlek. Satsa på 120mm istället och gärna några bättre fläktar, t.ex. från Nexus, Scythe, Be-Quiet eller Silverstones Air-penetrator som ska ha mycket bra luftegenskaper, ljudnivån kan jag dock ej uttala mig om.

Ecogreen-hårddisken antar jag är något långsammare än prestandadiskarna för samma pris. Kan du gå ner 500gb i lagringsutrymme kan du få en snabbare hårddisk, detta påverkar ladd/start-tider bla.

Jag föreslår att du lägger på någon hundring och köper en 2500K istället då den går att överklocka till skillnad från 2500. Att köpa en Scythe Mugen utan planer på att överklocka processorn är ganska dumt, speciellt då sandy-bridge processorerna generellt klockar jävulskt högt.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Ssd skulle jag kört med som systemsdisk, men det är väl högst personligt om man tycker det är värt

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du OS? Annars kanske du behöver du köpa en W7 licens också. Eller kör du Linux

Kommer du köra crossfire/SLI? annars kan du ta ett kort med en PCI-Express plats och tjäna ett par hundringar.

8GB minne är lite overkill också, är alltid lätt att installera i efterhand när du känner att du behöver det.

Permalänk
Medlem

eftersom jag går i gymnasium så får jag windows 7 32/64bit lagligt helt gratis hur många jag vill så OS behövs ej. jag är absolut inte kunnig inom nätverk och internetkort till datorn :s vad menar du med crossfire/SLI och PCI-Express plats?

4gb - 8gb är inte så jätte stor pris skillnad bara kanske 300 kr

Permalänk
Medlem

köp 2500k, istället inte så mycket dyrare, plus så kan du sälja den för mer om ett par år

Modulärt nätagg är kul o ha. Har denna fast 800w på min.

Tog in 2 st hårddiskar, en lite snabbare och en lite söligare men mer minne där du kan slänga skräp i
Har samma hårddisk och Windows gav den en rate på 5.9 men tycker det duger.

Fläktare som jag tog med är ganska tyst, gemfört med andra.!

Kylningen tycker jag är lite onödigt att köpa men ifall du vill ska du ha den jag la in. Själv kör jag med intels orginal.

Har samma minnen som dessa o de håller sig på 25c oavsätt vad

http://www.inet.se/kundvagn/visa/390987/works

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

10k är för dyrt för mig :/ tänker köpa ny stärkare till gitarren för 7k + ny dator för max 8k

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

om du ska köpa är mitt råd att se om du inte kan låna en extern dvd spelare. den e ju inte snygg om man inte moddar och iallafal jag har bara använt den en gång

Permalänk
Hedersmedlem

Du har en köprdåstråd igång i rätt forum, fortsätt gärna där.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.