Identifiera instickskort

Permalänk

Identifiera instickskort

Hallå kära vänner.
Vart hos gammelfarfar och städade ur dödsboet. Hittade detta kort som jag lade vantarna på, då jag är den enda som vet om att det ska sitta i en dator...
Behöver nu hjälp att ta reda på vad det är. har helt ärligt ingen som helst aning.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Permalänk
Medlem

kan ha fel men har för mig att man använder den anslutningen för att kolla olika elektronik saker. Mekatronik mm

Edit: verkade ha fel

Permalänk

Tack så mycket. Inget av värde alltså.
Är det standard PCI 1x anslutning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Tack så mycket. Inget av värde alltså.
Är det standard PCI 1x anslutning?

PCI är PCI, finns inte 1x och 4x osv som PCIe har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Mcgreag:

PCI är PCI, finns inte 1x och 4x osv som PCIe har.

juste, fail... Ajja, tack iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp som folk sa SCSI-2 PCI, har bestämt haft den eller kompatibel. Lämplig för t.ex. brännare, ellerja, var förr när det fanns SCSI-grejer att tillgå... jag gav bort mina i ett svagt ögonblick för några år sen(!)

Adaptec var/är stora på just SCSI-chip så det är en liten giveaway

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Japp som folk sa SCSI-2 PCI, har bestämt haft den eller kompatibel. Lämplig för t.ex. brännare, ellerja, var förr när det fanns SCSI-grejer att tillgå... jag gav bort mina i ett svagt ögonblick för några år sen(!)

Adaptec var/är stora på just SCSI-chip så det är en liten giveaway

Ingenting av intresse eller värde antar jag. Kanske spara till framtiden då... "hamnar i en låda"

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av burken_swe@yahoo:

kan ha fel men har för mig att man använder den anslutningen för att kolla olika elektronik saker. Mekatronik mm

Edit: verkade ha fel

Du tänker kanske på GPIB, den är lite högre än SCSI. Tror dock GPIB är väldigt ovanlig hemma hos folk då det är/var ett väldigt begränsat användningsområde, har själv bara sett den på datorer som användes till elektroniklabbar på univeritetet. http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE-488
Kanske världens mest otympliga kabel för övrigt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag har sålt drygt 10 st begagnade GPIB-kablar de senaste åren. Commodore PET använde det gränssnittet till sina diskettstationer, skrivare m.m. Angående de kablarna kan sägas att GPIB-GPIB går att hitta nya på eBay för c:a 100-150 kr/st inkl. frakt medan varianten PET-GPIB (med kortkontakt i ena änden) oftast är ganska svår och dyr att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du tänker kanske på GPIB, den är lite högre än SCSI. Tror dock GPIB är väldigt ovanlig hemma hos folk då det är/var ett väldigt begränsat användningsområde, har själv bara sett den på datorer som användes till elektroniklabbar på univeritetet. http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE-488
Kanske världens mest otympliga kabel för övrigt

Kan ta ett kort på uttaget imorgon och se hur det matchar