Permalänk
Medlem

det som är gråzonen med grooveshark är att du kan ladda upp egna musikfiler till deras databas... "upload music" på vänsterisdan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Exakt, det är det frågan handlar om, annars är det som vilket streaming tjänst som helt, enligt lagen får man lyssna på stream, sedan så fort man pysslar med upload eller download av upphovsrättslig material då börjar man komma in på det olagliga, sedan att apple inte stödjer är en helt annan sak som jag gissar, handlar om pengar och avtal, apple och deras monopol på Mac/iphone/ipod

Permalänk
Medlem

Jag testade Grooveshark under 1 månad för ett tag sedan:

+Låttips-funktionen fungerar utmärkt.
+Stort utbud

-Problem med att programmet ibland vägrade fungera pga. serverfel.
-Mobilapplikationen strulade ofta
-Jobbig hantering av favoriter/spellistor.

Jag tycker Spotify är 100 gånger bättre!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått Android-appen att fungera. 14 dagars gratis test, men inte en enda låt fungerar...det finns en annan gratisapp (ej GrooveSharks) som dock verkar fungera.

Edit: Det fungerade perfekt på min Sony Ericsson X10, men inte på en LG. Så den officiella appen kanske det bara är problem med från vissa telefoner!!?

Tillägg
Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Källa?

Vinyl är mysigt, det håller jag med om. Det kan låta riktigt riktigt bra också. Men teoretiskt bäst får man genom SACD eller bitperfekt FLAC typ som spelas i rätt spelare och med monster-dac.

Nja, det stämmer väl ändå inte? Om musiken som spelas in är analog (typ gitarrer, sång, trummor, osv) så kommer det ju alltid att bli interpoleringar när man ska göra om den analoga signalen till digital, hur fint intervall man än har. En analog inspelning kan i teorin återge musiken perfekt.

Handlar det dock om digital musik så är en digital utrustning naturligtvis bättre eftersom man kan köra med checksummor osv.

On topic:
Jag fattar inte hur Grooveshark fortfarande får hålla på, den enda lösningen jag kommer på är att de har mutat rätt person. RIAA m.fl. borde ju ha sänkt den sidan för länge sedan.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

http://www.grooveshark.com/legal

Tittar man under label list, finns det en armé med labels

Permalänk
Skrivet av buddaz:

http://www.grooveshark.com/legal

Tittar man under label list, finns det en armé med labels

Kan inte kolla, sitter på jobbet. Men jag kan garantera att de inte har samtliga bolag vars musik finns på site:n. Dessutom - hur kan de betala ersättningarna om det är gratis och reklamfritt?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Finns säkert en hake någonstans, de vill nog bara inte berätta det, det är ju som ett företag som jobbar med att ge oss privatpersoner musik, så någonstans kommer det säkert pengar, frågan är bara hur och från vem. Därefter bryr jag mig inte, så länge det är lagligt är det fritt fram att använda det.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Finns säkert en hake någonstans, de vill nog bara inte berätta det, det är ju som ett företag som jobbar med att ge oss privatpersoner musik, så någonstans kommer det säkert pengar, frågan är bara hur och från vem. Därefter bryr jag mig inte, så länge det är lagligt är det fritt fram att använda det.

Fast hur vet du att det är lagligt? Om inte rättighetsinnehavarna har gett sitt tillstånd och du sitter och laddar upp/ner musik så är det väl att jämföra med vilken pirat-site som helst.

Och vem skulle pumpa in pengar i ett bolag för att kunna ge gratis musik till privatpersoner? Visst, man kanske tänker strypa gratis-tjänsten när man fått tillräckligt många användare men då borde de nästan har gjort det vid det här laget. Troligare är att Grooveshark endast betalar in en bråkdel av alla royalties.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Nja, det stämmer väl ändå inte? Om musiken som spelas in är analog (typ gitarrer, sång, trummor, osv) så kommer det ju alltid att bli interpoleringar när man ska göra om den analoga signalen till digital, hur fint intervall man än har. En analog inspelning kan i teorin återge musiken perfekt.

Handlar det dock om digital musik så är en digital utrustning naturligtvis bättre eftersom man kan köra med checksummor osv.

"In LP mastering, the changes are substantial: mono bass,
dynamic compression, rolled-off highs near the center of the disc, and so forth
to cope with the limitations of the medium. Digital media need no such dramatic
manipulations..."

Ur boken Sound Reproduction av Floyd Toole.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

"In LP mastering, the changes are substantial: mono bass,
dynamic compression, rolled-off highs near the center of the disc, and so forth
to cope with the limitations of the medium. Digital media need no such dramatic
manipulations..."

Ur boken Sound Reproduction av Floyd Toole.

Förklara gärna mer, förstår inte riktigt vad som menas. Mono bass t.ex. - varför blir basen enkanalig när det andra inte blir det?

Och sedan pratade du om vad som var bäst i teorin, det där låter som praktiska problem. Jag håller absolut med om att en digital inspelning blir bäst 9 gånger av 10 men har man obegränsat med resurser så borde analogt komma närmare perfektion.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Förklara gärna mer, förstår inte riktigt vad som menas. Mono bass t.ex. - varför blir basen enkanalig när det andra inte blir det?

Och sedan pratade du om vad som var bäst i teorin, det där låter som praktiska problem. Jag håller absolut med om att en digital inspelning blir bäst 9 gånger av 10 men har man obegränsat med resurser så borde analogt komma närmare perfektion.

Jag är inte riktigt helt säker, men skulle tippa på att det beror på att det inte finns utrymme för att göra tvåkanalig bas? Basen är ju ändå omnidirekt så det märks mindre där än i högre register där det definitivt skulle märkas.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hej
Hur kan jag ladda ner musik på grooveshark när det är stream, förklara gärna hur det går ihop, det är lagligt att lyssna på stream, så länge man inte tankar hem olagligt eller laddar upp olagligt, bryter du inte mot någon lag, sedan vart musiken kommer ifrån är en helt annan sak. Alltså det är ett företag, hur vet du vem som står för det hela och hur deras affärsmodell ser ut, tydligen bara de som jobbar för grooveshark som vet vad som händer bakom fasaden, tror du man startar upp ett företag för att inte tjäna pengar. Ne skall inte bråka mer, tycker det låter som att du är en fanboy av spotify eller något annat liknande där man betalar för sig, eller vad vet jag vad du har för åsikter om gratis saker, min åsikt är, varför skall stora bolag hela tiden försöka tjäna så mycket de kan på oss vanliga dödliga, hade varit kul om ingen betalade och alla i hela världen som lyssnar på musik skulle tanka ner olaglig musik dygnet runt, det hade varit en rolig historia om det inträffade och alla bolag gick under, vem skulle man straffa, ingen utan man hade då varit tvungen att stänga ner hela internet, tyvärr kommer det nog aldrig hända.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Hej
Hur kan jag ladda ner musik på grooveshark när det är stream, förklara gärna hur det går ihop, det är lagligt att lyssna på stream, så länge man inte tankar hem olagligt eller laddar upp olagligt, bryter du inte mot någon lag, sedan vart musiken kommer ifrån är en helt annan sak. Alltså det är ett företag, hur vet du vem som står för det hela och hur deras affärsmodell ser ut, tydligen bara de som jobbar för grooveshark som vet vad som händer bakom fasaden, tror du man startar upp ett företag för att inte tjäna pengar. Ne skall inte bråka mer, tycker det låter som att du är en fanboy av spotify eller något annat liknande där man betalar för sig, eller vad vet jag vad du har för åsikter om gratis saker, min åsikt är, varför skall stora bolag hela tiden försöka tjäna så mycket de kan på oss vanliga dödliga, hade varit kul om ingen betalade och alla i hela världen som lyssnar på musik skulle tanka ner olaglig musik dygnet runt, det hade varit en rolig historia om det inträffade och alla bolag gick under, vem skulle man straffa, ingen utan man hade då varit tvungen att stänga ner hela internet, tyvärr kommer det nog aldrig hända.

Jo, du förstår att en stream fungerar på precis samma sätt som en nerladdning. En fil med låten måste laddas ner till din dator för att du ska kunna lyssna på den. Skillnaden med en stream är att inte lika mycket data läggs på din hårddisk. Vissa tjänster cachar bara 10-30 sekunder av låten som spelas för stunden medan andra lagrar mycket mer. Andra tjänster använder också din cache för att ladda upp till andra användare - p2p.

Det går inte att säga att streaming som sådan alltid är laglig, är det upphovsrättsskyddad musik som streamas så borde det vara olagligt för båda parter enligt gällande svensk lag. Men jag tror inget rättsfall har slagit fast det ännu.

Jag är bara intresserad av hur Grooveshark kan tänkas fungera, om du inte har någon vettig idé som kan föra diskussionen framåt så kanske du inte ska svara på mina inlägg.

Angående din utopi om att alla ska ladda ner olagligt så förstår jag inte varför du inte kan börja lyssna på gratismusik redan idag? Men varför ska du tvinga de artister som vill ha betalt att ge bort sin musik gratis? Det låter ganska ondskefullt i mina öron.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Escape Media Group Inc heter företaget som äger grooveshark, som jag förstår är det en av grundarna som har startat företaget. Som sagt letar lite info på nätet, om det hela. http://en.wikipedia.org/wiki/Grooveshark
Väldigt svårt att hitta hur det finansieras. Verkar som att man måste fråga EMG Inc, sedan om de berättar är helt upp till företaget. kollar man label list finns företaget EMI, en av dem stora inom musik, intressant länk, fast den är gammal
http://www.wired.com/epicenter/2009/10/emi-drops-suit-against...
http://www.readwriteweb.com/start/2009/10/grooveshark-signs-e... samma site som den nedre länken, fast om grooveshark
http://www.readwriteweb.com/start/2009/12/mog-5-service-launc... intressant sida, finns olika artiklar om olika musik tjänster

Permalänk
Medlem

Ja, själv är jag lite deppig.

Jag tyckte att det fungerade riktigt bra med Grooveshark så jag gjorde en inbetalning på $20.
Aktiveringskoden skulle mailas inom 12-24 timmar...men nu har det gått 72 timmar och fortfarande inget mail (nej inte i spam-foldern heller...). Jag har försökt att kontakta dem tre gånger, men inte fått något svar.

Jag hoppas åtminstone att pengarna kommer fram till Röda Korset till hjälp för Japan, men det kanske är en bluff alltihopa :-(.

Skulle aktiveringskoden dyka upp så kompletterar jag detta inlägg.
Jag hade tänkt att köpa 3 aktiveringskoder på raken, men jag är glad att jag testade med en till att börja med.

Komplettering 1:
Minuterna efter mitt deppiga inlägg så dök det upp ett mail som undrade om jag hade emottagit någon aktiveringskod. Om inte så skulle man svara på mailet och det skulle på nytt skickas ut en kod inom några timmar.
Det kanske löser sig efter ett antal dygn...de kanske har haft "datorstrul" ;).

Komplettering 2:
Inget mail med aktiveringskod har ännu dykt upp :(.

Komplettering 3:
Äntligen efter 96 timmar så dök aktiveringskoden äntligen upp.
Inga svar på mina mail och ingen som helst ursäkt.
Jag vet inte riktigt om jag vågar chansa på att öppna konton även till de andra i familjen...

Nu kan jag köra den nerladdningsbara applikationen, men tyvärr så går den inte att styra med mediaknapparna på tangentbordet. Spotify - Grooveshark 1-0 helt klart när det gäller applikationen.

Mobilapplikationen gillar jag dock bättre, men jag har inte testat Spotifys alternativ så jag kan inte betygsätta dem.

När det gäller musiken så hittade jag alla låtarna på min större spellista från Spotify + AC/DC, Metalica så där vinner Grooveshark.

Kvalitetsmässigt så vinner Spotify trots att jag aldrig testat 320kb varianterna. Vissa låtar på Grooveshark har varit av dålig kvalitet, någon har slutat 5-10 sekunder för tidigt och ljudstyrkan kan skilja mellan låtar på ett och samma album.

Prismässigt så vinner Grooveshark lätt då deras gratisalternativ är lika bra som Spotifys 49:- abonnemang. Nu när man kan få ett år "premium"-abonnemang på Grooveshark för $20 så äger de...men det tog som sagt 96 timmar innan aktiveringskoden dök upp...

Komplettering 4:
Efter att ha letat runt lite så visade det sig att det fanns ett litet tillägg att ladda ner, och då gick det ypperligt att styra Grooveshark Desktop från mediaknapparna på tangentbordet. Spotify-applikationen är dock snyggare, snabbare och bättre fungerande...så mitt betyg kvarstår :).

Komplettering 5:
Äsch vad tusan...jag beställer nu ytterligare ett år "premium" för $20 och ser om det går bättre denna gång... :).

Komplettering 6:
Nja, något administrativt problem verkar de helt klart ha.
Cirka 48 timmar har nu gått efter beställning två...och ingen aktiveringskod i sikte.

Komplettering 7:
Efter en ytterligare påstötning på supporten så dök även sonens aktiveringskod upp, samt en ytterligare gratismånad till undertecknad för allt strul (all heder för det).
Slutkontentan är dock att 12-24 timmar för att få en aktiveringskod gäller nog bara om man har "medvind" och en j-kla tur.
Tjänsten som sådan fungerar väldigt bra. Segare och sämre sökningar, och ett sämre redovisat resultat än Spotify...men betydligt billigare och en bra Androidapp för mig med supportad telefon...samt att desktop-applikationen går att styra med media-knapparna på tangentbordet.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ala_95:

Källa?

Vinyl är mysigt, det håller jag med om. Det kan låta riktigt riktigt bra också. Men teoretiskt bäst får man genom SACD eller bitperfekt FLAC typ som spelas i rätt spelare och med monster-dac.

Att du svalde den är ju bara för kul...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att du svalde den är ju bara för kul...

Huh?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ala_95:

Jag tror inte killen med LP-skivorna var helt seriös.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror inte killen med LP-skivorna var helt seriös.

Man får väl hoppas det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Länkar tillbaka till mitt redigerade inlägg om två öppnade betalkonton...
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1006233-grooveshark/index2.html#post10999594

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manor:

Komplettering 6:
Nja, något administrativt problem verkar de helt klart ha.
Cirka 48 timmar har nu gått efter beställning två...och ingen aktiveringskod i sikte.

Komplettering 7:
Efter en ytterligare påstötning på supporten så dök även sonens aktiveringskod upp, samt en ytterligare gratismånad till undertecknad för allt strul (all heder för det).
Slutkontentan är dock att 12-24 timmar för att få en aktiveringskod gäller nog bara om man har "medvind" och en j-kla tur.
Tjänsten som sådan fungerar väldigt bra. Segare och sämre sökningar, och ett sämre redovisat resultat än Spotify...men betydligt billigare och en bra Androidapp för mig med supportad telefon...samt att desktop-applikationen går att styra med media-knapparna på tangentbordet.

Man kan ju tänka sig att det är rätt många som köper koder just nu med tanke på priset

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Man kan ju tänka sig att det är rätt många som köper koder just nu med tanke på priset

Helt klart...men jag antar att stödet att skicka ut aktiveringskoder är datoriserat, och borde inte ställa till det för dem!!?

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manor:

Helt klart...men jag antar att stödet att skicka ut aktiveringskoder är datoriserat, och borde inte ställa till det för dem!!?

En viktig fråga... Finns det nån sorts 'Offline Playlist' som på Spotify ifall man köper ett års sub för 20$? Det är det som kommer fälla avgörandet inför sommaren just nu då jag vill ha min musik på laptopen och i mobilen när jag ska utomlands i sommar.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

En viktig fråga... Finns det nån sorts 'Offline Playlist' som på Spotify ifall man köper ett års sub för 20$? Det är det som kommer fälla avgörandet inför sommaren just nu då jag vill ha min musik på laptopen och i mobilen när jag ska utomlands i sommar.

Japp, jag kör offline på Androidmobilen och det fungerar perfekt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manor:

Japp, jag kör offline på Androidmobilen och det fungerar perfekt.

Funkar det köra offline på datorn också?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Funkar det köra offline på datorn också?

Bara mobilklienten har offline-läge.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kan jag på något sätt få webbläsar-grooveshark att fungera med mitt sidewinder x4:as mediaknappar?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Kan jag på något sätt få webbläsar-grooveshark att fungera med mitt sidewinder x4:as mediaknappar?

Jag tror inte det...men med desktopapplikationen så fungerar mediaknapparna på mitt G19 med hjälp av ett tilläggsprogram som laddades ner.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Skrivet av Manor:

Jag tror inte det...men med desktopapplikationen så fungerar mediaknapparna på mitt G19 med hjälp av ett tilläggsprogram som laddades ner.

¨

Kan du länka till tillägget? Just nu har jag inte premium men jag funderar på att skaffa det.

Skrivet av Tweak:

Jag testade Grooveshark under 1 månad för ett tag sedan:

+Låttips-funktionen fungerar utmärkt.
+Stort utbud

-Problem med att programmet ibland vägrade fungera pga. serverfel.
-Mobilapplikationen strulade ofta
-Jobbig hantering av favoriter/spellistor.

Jag tycker Spotify är 100 gånger bättre!

Låttips? Var finns de?