Hur användbar är en Kindle i Sverige?

Permalänk
Medlem

Hur användbar är en Kindle i Sverige?

Hej,

Tänkte bara snabbt kolla om ni vet hur användbar en Kindle är i Sverige? Det är ju löjligt billiga nu med den starka kronan. Är det någon som beställt en från USA? Vad går frakten på och åkte ni på tull och moms?

Kanske är billigare att beställa från amazon.co.uk då så man slipper momsproblem.

Går den att "hacka" eller låsa upp så att man kan läsa PDF, DOC, RTF osv på den?

Hittar inga nyare trådar om Kindle alls här... blev lite förvånad.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Hej,

Tänkte bara snabbt kolla om ni vet hur användbar en Kindle är i Sverige? Det är ju löjligt billiga nu med den starka kronan. Är det någon som beställt en från USA? Vad går frakten på och åkte ni på tull och moms?

Kanske är billigare att beställa från amazon.co.uk då så man slipper momsproblem.

Går den att "hacka" eller låsa upp så att man kan läsa PDF, DOC, RTF osv på den?

Hittar inga nyare trådar om Kindle alls här... blev lite förvånad.

1) Jeg har en Kindle som jeg kjøpte fra USA. Pga. den billige dollaren/sterke kronen så blir den heller ikke så dyr, nei. Frakten gikk veldig fort, det tok 3-4 dager fra den ble sendt til jeg hadde den i hus. Måtte betale både moms og toll.

2) Såvidt jeg vet er det ikke noe problem å overføre/lese PDF-filer på en stock Kindle. I tillegg til PDF kan du uten problem overføre/lese/vise disse filtypene: HTML, TXT, RTF, JPEG, GIF, PNG, BMP, PRC, MOBI. (Mer info her: http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/ref=hp_le...)

Forøvrig er Kindle helt genial til det den er laget for; å lese bøker, aviser og magasiner. Også flott at en får med en prepaid internettløsning, som muliggjør å laste ned bøker/magasiner/etc GRATIS, over alt i hele verden! Very nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djorgen:

1) Jeg har en Kindle som jeg bestilte fra USA. Pga. den billige dollaren/sterke kronen så blir den heller ikke så dyr, nei. Frakten gikk veldig fort, det tok 3-4 dager fra den ble sendt til jeg hadde den i hus. Måtte betale både moms og toll.

2) Såvidt jeg vet er det ikke noe problem å overføre/lese PDF-filer på en stock Kindle. I tillegg til PDF kan du uten problem overføre/lese/vise disse filtypene: HTML, TXT, RTF, JPEG, GIF, PNG, BMP, PRC, MOBI. (Mer info her: http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/ref=hp_le...)

Forøvrig er Kindle helt genial til det den er laget for; å lese bøker, aviser og magasiner. Også flott at en får med en prepaid internettløsning, som muliggjør å laste ned bøker/magasiner/etc GRATIS, over alt i hele verden! Very nice.

Låter ju jättebra! Vad gick frakten på? Vad blev din totalkostnad för enheten, med frakt, tull och moms?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Låter ju jättebra! Vad gick frakten på? Vad blev din totalkostnad för enheten, med frakt, tull och moms?

Frakt kom på 160,- - denne er kanskje billigere i dag pga. enda svakere dollar/sterkere krone. Totalpris for Kindle 3G + leather cover + frakt + moms/toll ble 2066,- NOK.

Permalänk
Medlem

En grunn til at Kindle ikke har vært diskutert her før kan være at den egentlig ikke passer inn under kategorien "surfplattor". Den er jo ikke designet til å surfe på - selv om det faktisk går an. Den er vel mer en "lesplatt".. Om en kan skrive det på svenska!

Permalänk
Medlem

Jag har en Kindle 3 WIFI och är nog det bästa köp jag gjort på länge! Är så nöjd med den lilla prylen och riktigt trevlig att läsa dokument och eböcker på! Sen är det inte fel att man även kan läsa manga på den om man nu är intresserad av det? Finns program för det

Ja man kan hacka den med en massa roliga nya funktioner, men tycker inte det är värt besväret. PDF går helt utmärkt att läsa, men då får man hålla Kindle horisontellt för att texten ska bli tydlig. Angående att surfa på Kindle så går det överaskande bra och finns funktion för "article mode" som anpassar tex. bloggars innehåll till ett läsvänligt fönster. Ungefär som med mobilanpassade webbplatser.

Man har även ett val att direkt gå in på populära sidor som tex. wikipedia och där blir det lätt att man fastnar

TIllsist vill jag även påpeka att den inbyggda rösten för att läsa upp böcker man köpt på amazon är helt otrolig! Låter inte som Microsoft Sam utan rösten berättar tydligt med en röst som inte låter som Stephen Hawking (var det elakt sagt?)

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Kindle3 (Wifi) på Amazon i USA, here's the damage:

Item Subtotal: $139.00
Shipping and handling: $20.98
Import Fees Deposit: $40.00
Total: $199.98 (SEK 1 351,38)
Paid by Visa: $199.98 (SEK 1 351,38)

Har försökt läsa böcker på iPad, men tycker man blir trött i ögonen av backlighten, och svårt att se displayen om man är utomhus. Tycker Kindle funkar kanon, blev imponerad av kontrasten. Det enda jag stör mig på är att omritningen när man vänder ser lite ful ut (allting inverteras) men det är förstås så tekniken fungerar. Jag har inte riktigt vant mig vid att det visas en bild hela tiden, trots att den är avstängd - men den drar ju inget batteri när en bild väl är utritad så vitt jag kan förstå, bara när man byter bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnux:

Jag köpte nyligen en Kindle3 (Wifi) på Amazon i USA, here's the damage:

Item Subtotal: $139.00
Shipping and handling: $20.98
Import Fees Deposit: $40.00
Total: $199.98 (SEK 1 351,38)
Paid by Visa: $199.98 (SEK 1 351,38)

Har försökt läsa böcker på iPad, men tycker man blir trött i ögonen av backlighten, och svårt att se displayen om man är utomhus. Tycker Kindle funkar kanon, blev imponerad av kontrasten. Det enda jag stör mig på är att omritningen när man vänder ser lite ful ut (allting inverteras) men det är förstås så tekniken fungerar. Jag har inte riktigt vant mig vid att det visas en bild hela tiden, trots att den är avstängd - men den drar ju inget batteri när en bild väl är utritad så vitt jag kan förstå, bara när man byter bild.

Antar att du köpt 6"-varianten då det blev såpass billigt, hur tycker du den är att läsa på? Storleksmässigt då, blir det ungefär som en pocket? Funderar på att testa en, men står i valet och kvalet mellan denna eller DX (9.7"). Om det blir som att läsa en pocket är det ju ok med 6".

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag har investerat i en Kindle 3. Köpte den ifrån Dixons på Stansted, gick på runt 1300kr med deras 3 års garanti, runt 1000-lappen annars. Tappar jag den, eller den går sönder på något sätt, så får jag en ny Kindle som kostar samma. Det vill säga att när Kindle 4 kommer ut så får jag den ifall den kostar lika mycket, ganska bra tycker jag.

Skrivet av brize:

Antar att du köpt 6"-varianten då det blev såpass billigt, hur tycker du den är att läsa på? Storleksmässigt då, blir det ungefär som en pocket? Funderar på att testa en, men står i valet och kvalet mellan denna eller DX (9.7"). Om det blir som att läsa en pocket är det ju ok med 6".

Det är som att läsa en pocket, ja. Den är trevlig att hålla och läsa på, och eftersom du kan ändra textstorleken så får det plats ganska mycket innan man behöver bläddra. Väldigt trevligt med storleken med, jag kan få ner plattan i fickan på de flesta byxorna förutom de kanske tajtaste jeansen.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Tips: har precis beställt en billig 6" wifi från tyskland via Ebay.co.uk Fri frakt och bra pris (€129): http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=250852746274...

Utan bankavgift/växlingspåslag (ICA banken äger via Paypal) hamnade det på 1173:- vilket måste vara ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Hej

Jag tänkte också köpa en och undrar om man ska satsa på 3G+WiFi eller bara WiFi, vad jag förstått så ingår finns det inte plats för ett simkort så hur kommunicerar den via 3G? Funkar det 3G ens i sverige?

Finns inga gratis luncher så vem betalar för det?

Mvh Mamed

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

Hej

Jag tänkte också köpa en och undrar om man ska satsa på 3G+WiFi eller bara WiFi, vad jag förstått så ingår finns det inte plats för ett simkort så hur kommunicerar den via 3G? Funkar det 3G ens i sverige?

Finns inga gratis luncher så vem betalar för det?

Mvh Mamed

Det är Amazon som betalar och ja det funkar i Sverige.

Du kan kolla täckning här, http://client0.cellmaps.com/viewer.html?cov=1
Och du kan läsa mer här, http://www.amazon.com/Kindle-Wireless-Reader-3G-Wifi-Graphite...

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna: http://www.amazon.com/Kindle-Color-Multi-touch-Display-Wi-Fi/... kommer dyka upp i Sverige eller om det går att beställa hit?

Permalänk
Medlem

Jag valde bort kindle till förmån för Nook Simple Touch. Fick den tidigare idag så ge mig ett par dagar att bekanta mig med den så ska jag recensera den sen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

har, nu gamla, kindle 3 som jag köpte i somras och är nöjd med den
kindle fire skulle jag inte rekommendera som ebokläsare då den inte har eink utan en vanlig färgskärm

kindle touch verkar för närvarande inte gå att köpa på internationella kindleaffären utan bara 80$versionen som saknar tangentbord och touch går att köpa av de nyare. Gamla kindle 3 går att köpa fortfarande men det kan vara bra att vänta tills de säljer touchvarianterna utanför USA.

har man en kindle så måste man ha Calibre, bra att ha kontroll över sitt bibliotek på datorn och så går det att konvertera mellan en massa format.
http://calibre-ebook.com/
http://kindlelove.wordpress.com/2010/04/16/calibre-a-kindles-...
http://starblogger.net/5-usefull-webapps-for-kindle-users.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

har man en kindle så måste man ha Calibre, bra att ha kontroll över sitt bibliotek på datorn och så går det att konvertera mellan en massa format.
[/url]

Gäller nog alla läsare och inte bara kindle. Calibre är ett av de bästa program jag använt. Passar perfekt för sitt syfte, dvs hålla ordning på e-böcker. Dessutom är det väldigt användbart till att sortera och söka artiklar (läs forskningsartiklar och fallstudier).

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

NYA KINDLES SLÄPPT IGÅR!

Igår släppte Amazon sina nya Kindle 4, Kindle Touch och Kindle Touch 3G (e-läsare) och även Kindle Fire (en tablet). Kolla Amazon.com för mer info, den billigaste säljs till Sverige för 109 dollar.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewhale:

Igår släppte Amazon sina nya Kindle 4, Kindle Touch och Kindle Touch 3G (e-läsare) och även Kindle Fire (en tablet). Kolla Amazon.com för mer info, den billigaste säljs till Sverige för 109 dollar.

tror det går att köpa den med special offers också, dvs 80 usd

men ni bör läsa och lyssna vad andra säger om de nya kindles innan nu gör ett impulsköp.
om ni bara ska ha en ebokläsare så kan fortfarande den gamla vara det bästa alternativet.
Ingen risk för att vända sida av misstag bara för att man råkar ha något på sidvändardelen på skärmen och det kan bli rejält svårt att kategorisera innehållet på en kindle utan tangentbord.
De pratar lite om det på tested.coms senaste podcast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

tror det går att köpa den med special offers också, dvs 80 usd

men ni bör läsa och lyssna vad andra säger om de nya kindles innan nu gör ett impulsköp.
om ni bara ska ha en ebokläsare så kan fortfarande den gamla vara det bästa alternativet.
Ingen risk för att vända sida av misstag bara för att man råkar ha något på sidvändardelen på skärmen och det kan bli rejält svårt att kategorisera innehållet på en kindle utan tangentbord.
De pratar lite om det på tested.coms senaste podcast.

Min Nook har bara on-screen tangentbord och jag var rädd för just kategoriseringsproblemet. Än så länge (40 talet böcker) funkar det. Men jag misstänker att det kommer bli allt svårare ju fler det blir. Men jag är sjukt glad att slippa det fysiska tangentbordet. Det känns så mycket mer som en riktig bok utan det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

förhoppningsvis kommer amazon göra det möjligt att hantera hur man ser innehållet på kindlen via en websida, men det är inte säkert.
finns plugins till calibre som hanterar kategorier men det brukar vara krångligt med sådana ibland

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det ända som verkligen gör att jag aldrig kommer köpa en kindle (så länge de inte fixar detta förstås) är att den inte stödjer ePub. Det går exempelvis att låna ePub från svenska bibliotek.

Att Amazon kommer tillåta ePub på sina kindle är inte så troligt. De låser effektivt in sina användare att köpa sina böcker från Amazon vilket är en väldigt effektiv affärsstrategi. Deras utbud är vad jag kan se bra och till ok priser. Men ska jag gissa så kommer ePub växa allt snabbare i takt med att andra uppmärksammar intresset för e-böcker.

Någon kommer säkert med kommentaren att man kan konvertera format, och visst är det sant. Men det innebär också att man i många fall måste bryta mot lagen och ta bort DRM etc först för att det ska vara möjligt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

de har börjat med biblioteksutlåning nu
men jag vet inte vilket format det är

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Kindle 3 Wifi sedan årsskiftet och är jättenöjd. Läser mest PDF-filer för skolarbete.

Köpte den i USA för knappa 1000-lappen.

Men nu blev man ju lite sugen på den nya Jag ser inget problem i att den inte har tangentbord, tycker mest att det är i vägen. Det jag tycker är jobbigast är (tro det eller ej) att den är så tunn. Utan ett case så är den nästan jobbig att hålla.. Sydde ett eget case med läderomslag och wellpapp-fyllning så nu är den perfekt. Har sett en del på tåget med fodralet med inbyggd lampa, verkar smidigt men än är det alldeles för dyrt.

Kindles biblioteksutlåning fungerar så att användare lånar ut böcker till ett "bibliotek" där andra kan låna boken. Men bara en åt gången och böckerna måste varit köpta hos Amazon från början. När någon lånar ut sin bok, blockeras den på den egna kindlen. Givetvis finns det inte några titlar på svenska.. vad jag har sett.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag har haft min Kindle 3 Wifi sedan årsskiftet och är jättenöjd. Läser mest PDF-filer för skolarbete.

Köpte den i USA för knappa 1000-lappen.

Men nu blev man ju lite sugen på den nya Jag ser inget problem i att den inte har tangentbord, tycker mest att det är i vägen. Det jag tycker är jobbigast är (tro det eller ej) att den är så tunn. Utan ett case så är den nästan jobbig att hålla.. Sydde ett eget case med läderomslag och wellpapp-fyllning så nu är den perfekt. Har sett en del på tåget med fodralet med inbyggd lampa, verkar smidigt men än är det alldeles för dyrt.

Kindles biblioteksutlåning fungerar så att användare lånar ut böcker till ett "bibliotek" där andra kan låna boken. Men bara en åt gången och böckerna måste varit köpta hos Amazon från början. När någon lånar ut sin bok, blockeras den på den egna kindlen. Givetvis finns det inte några titlar på svenska.. vad jag har sett.

nej nu måste du ha missförstått vad bibliotek är för något.
man kan låna böcker från andra användare men det har inget som helst med samhällsinstitutionen som kallas bibliotek att göra.
låna från bibliotek

låna från varandra

angående lampor för kindle kan man här köpa två lampor samtidigt som fungerar ganska bra om man sätter fast dem i fodralet.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164051825

Permalänk
Medlem

aha, men då måste man ha ett amerikanskt lånekort?

Poängen med den inbyggda lampan är att den tar ström direkt från Kindles inbyggda batteri! Det gör att du alltid har batteri både till lampan och Kindlen när du vill läsa!

Det är ju ganska irreterande om du har slut på batteriet i lampan men inte i kindlen eller tvärt om!

Tacka vet jag de gamla palm-handdatorerna som hade nästan alla fördelar Kindlen har plus bakgrundsbelysning man kunde sätta på när man behövde det. Problemet med dem (jag hade en Palm IIIx och två m500) var att skärmen på 3" kunde bli lite väl liten när man skulle läsa PDF-filer. Text i böcker gick utmärkt, dessutom stöddes de av Elib, de svenska biblioteken, via mobipocket!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Jag läser mycket tidskrifter och tidningar och undrar om de är lika lätta att läsa på en kindle som böcker?

Jag tycker att det är jobbigt att bära med mig tidningar eller tidskrifter eftersom de är så stora och tunga o ryms därför inte i väskan jag har för min 13" mac.

Därför skulle jag mycket hellre läsa dessa i ett mindre format. Är kindle lösningen?

Jag har försökt kolla lite tester och recensioner, men... vad tycker ni?

Johann

Recenssion av kindle
Testrapport för kindle

Permalänk
Medlem

Kindle känns som en intressant produkt men verkar likt Apples produkter alldeles för låsta och inskränkta och det är något jag är mycket allergisk mot. Personligen så lutar jag istället mot en Asus Surfplatta där man har möjlighet att utnyttja fler format och har fler funktioner.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Köpte en kindle för ett halvår sedan, 6 tum varianten utan 3G. Storleken är ungefär som en pocket och fungerar väldigt bra att läsa på. Skärmen är överlägsen alla bakgrundsbelysta skärmar vad gäller läsupplevelse, nästan som att läsa från papper, ibland känns det tom. bättre än att läsa från papper (exempelvis i starkt solljus).

När jag beställde från Amazon.com så behövde iaf jag inte betala någon tull men jag vet att det skiljer sig, men oavsett så är det prisvärt. Speciellt just nu.

Det fungerar fint med e-böcker som man köper från exempelvis adlibris.se, kan vara så att man måste konvertera formatet men det finns bra program för sådant. Om man vill använda den för att ofta läsa pdf dokument så skulle jag rekommendera variant större skärm, det blir lite smått på 6 tum (visst du kan zooma och hålla på men då är det lättare med utskrivet från början).

Kan dessutom rekommendera denna även om jag vet att det är i dyraste laget: (till 6 tum)
http://www.amazon.com/Kindle-Lighted-Leather-Cover-Keyboard/d...
Men det är otroligt praktiskt när man ligger i sängen och läser eftersom det är omöjligt att skymma lampan och dessutom drivs lampan med det inbyggda kindle batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Personligen så lutar jag istället mot en Asus Surfplatta där man har möjlighet att utnyttja fler format och har fler funktioner.

Det finns ingen direkt mening i att jämföra en läsplatta och en surfplatta. De är helt olika och används till olika saker. Att läsa böcker och tidskrifter på en surfplatta är för mig lika värdelöst som att läsa på laptop. Vill man ha en smidig, portabel webläsare med lite bra/roliga appar köper man en surfplatta, vill man läsa böcker/tidskrifter med behaglig text och att kunna göra det utomhus eller var man än befinner sig så köper men en eInk läsplatta. Vill man kunna göra båda får man köpa en av varje, för enligt mig finns det inget som klarar båda.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore